شناسهٔ خبر: 25690042 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

نشست «تبیین دستاوردهای قرآنی نظام جمهوری اسلامی ایران» برگزار شد

نشست «تبیین دستاوردهای قرآنی نظام جمهوری اسلامی ایران» به همت کمیته قرآنی ستاد مردمی گرامیداشت چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی با حضور جمعی از اساتید قرآنی کشورمان در حاشیه نمایشگاه بین‌المللی قرآن برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، در این نشست عبدالهادی فقهی‌زاده –معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی-با بیان اینکه این نکته بسیار مهم است که ما چه آینده‌ای باید برای قرآن در این نظام داشته باشیم، اظهار کرد: دستاوردهای قرآن قابل انکار نیست و انقلاب اسلامی ایران قرآن را در جامعه احیا کرد. بدون تردید این احیاگری را مدیون امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری هستیم. قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، فعالیت‌های قرآنی به هیچ وجه دولتی نبود اما شور و اشتیاق و تشنگی در بین مردم جامعه وجود داشت.

وی ادامه داد: در حوزه قرآنی باید در صدد گسترش آموزش‌ها و پژوهش‌ها نیز باشیم. در جلسه اخیری که در محضر مقام معظم رهبری بودیم ایشان بر این امر تأکید کردند که قرآن و تلاوت مقدمه فهم و تدبر در قرآن است و این دو مقدمه عمل به قرآن کریم. در این گذرگاه تاریخی ما نباید به گذشته اکتفا کنیم و دلخوش به گذشته باشیم. اگر این گونه باشد بازمی‌مانیم بلکه باید تلاش کنیم که آموزش‌ها و پژوهش‌های ناظر بر فهم قرآنی را که از قبل هم بوده افزایش بدهیم.

معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه با بیان اینکه برخی می‌گویند سینما یا هنر فاقد روح شده است این وظیفه ما است که به آن محتوا بدهیم، خاطر نشان کرد: اگر در این زمینه تلاش شود موفقیت‌های زیادی به دست می‌آید. در حوزه‌های دیگر نیز باید در عرصه قرآن فعال باشیم که از جمله آن‌ها در زمینه هنر و فضای مجازی است. یکی از مسائلی که باید به آن پرداخته شود تقویت و توسعه فعالیت‌های بین‌المللی قرآن است. ما چه بخواهیم و چه نخواهیم تمام دنیا ما را پرچمدار معارف اهل بیت (ع) می‌دانند و در عین حال برخی در گوشه و کنار درصدد هستند که توهمی ایجاد کنند که قرآن شیعه، قرآن نیست بلکه مصحف حضرت فاطمه (س) و حضرت علی (ع) است. در مقابل این موضوع ندای ما برای ابطال این بحث به گوش یک صدم افرادی که این حرف‌ها را شنیده‌اند هم نمی‌رسد.

فقهی‌زاده خاطرنشان کرد: ما باید از آرمان‌های اصیل انقلاب و مکتب اهلی بیت (ع) حفاظت کنیم و به برکت انقلاب اسلامی و تبدیل گرایش‌های حمایتی دولت باید به تکلیف خود در این عرصه عمل کنیم. تقویت و همدلی بین مدیران و فعالان موسسات قرآنی می‌تواند سبب شود که به این وظیفه جامع عمل بپوشانیم.

در بخش دیگر از این نشست سیدمحسن موسوی بلده –پیشکسوت قرآنی کشورمان- با بیان اینکه جامعه‌ای که تلاوت قرآن را بر عهده دارد تنها بخشی از کلیت جامعه قرآنی است و اگر این قشر را معادل تمام جامعه قرآنی بدانیم جفایی در حق دیگر فعالان این عرصه داشته‌ایم، خاطرنشان کرد: قاریان و حافظان تنها بخشی از جامعه قرآنی هستند. تلاوت قرآن کریم از ابتدا در اختیار تشیع بوده است و این تلاوت‌ها از زمان پیامبر (ص) شروع شده و پیامبر اسلام (ص) اولین تلاوت کننده قرآن برای مردم بودند. در روایاتی آمده است که اگر پیامبر (ص) یا ائمه (ع) قرآن را به حدی که توانایی آن را دارند تلاوت کنند هیچ شنونده‌ای تاب تحمل آن را ندارد. بنیان‌گذاری تلاوت قرآن کریم پس از ائمه توسط مسلمانان ادامه پیدا کرد اما قرائت امروز جهان اسلام از تشیع گرفته شده است اما در این بین چه اتفاقی رخ داد که شیعه به صورت غیرمستقیم از این جریان فاصله گرفت.؟

وی ادامه داد: بدون اینکه کسی متوجه شود و یا تقسیم کاری صورت گرفته باشد شیعیان به عترت و اهل تسنن به قرآن پرداختند. روایتی از حضرت علی (ع) است که در آن به این موضوع که روزگاری عجم در مسجد کوفه خیمه آموزش تلاوت قرآن برپا کرده و آن را به اعراب آموزش می‌دهد اشاره شده است. قبل از پیروزی انقلاب تقریبا خبری از بحث‌های قرآنی نبود اما بعد از سالیان سال فعالیت‌های قرآنی به صورت جرقه‌ای احیا شد. اولین آثار برگشت به بحث تلاوت را 20 سال پس از پیروزی انقلاب مشاهده می‌کنیم که ماحصل آن درخشش یک جوان قرآنی در مسابقات بین‌المللی قرآن است. جریان تلاوت قرآن بعد از انقلاب با سرعت بسیار سریعی رشد کرد. مهمترین مراکز قاریان قرآن در تهران و مشهد بود و به این ترتیب بحث تلاوت قرآن در این دو مرکز گستره وسیعی یافت.

در بخش دیگری از این نشست، محمدحسین محمدزاده –مدیر شبکه قرآن و معارف سیما-با بیان اینکه یکی از عناصر احیای قرآن در جامعه امام راحل و انقلاب بوده است، گفت: پس از امام (ره) در قرن حاضر مقام معظم رهبری پرچمدار قرآن و منادی ایمان هستند. در سال 62 اولین شبکه‌ای که بعد از انقلاب تأسیس شد رادیو قرآن بود و این نشانگر اهمیت قرآن در نظام جمهوری اسلامی بوده و هست. به فاصله نسبتا کمی نیز رادیو معارف در دهه 70 تأسیس شد و در اواخر این دهه نیز شاهد تأسیس شبکه قرآن و معارف سیما بودیم.

وی ادامه داد: راه‌اندازی رادیو معارف انگلیسی در سال 86 از دیگر دستاوردهای نظام در عرصه قرآن است و در اوایل دهه 90 نیز رادیو تلاوت راه‌اندازی شد و رادیو ترتیل نیز دو سال است که فعالیت خود را در ماه مبارک رمضان انجام می‌دهد. تأسیس شبکه‌های قرآنی به معنای حذف قرآن در سایر شبکه‌های قرآنی نیست. مثل شبکه‌های تخصصی که در عرصه ورزش و سلامت داریم اما سایر شبکه‌ها نیز به این موضوعات می‌پردازند.

در ادامه سیدعلی سرابی قائم مقام شورای عالی قرآن با بیان اینکه جدایی شیعیان از قرآن جای بحث دارد و شاید این گونه نبوده باشد، گفت: در دوران گذشته بزرگانی همچون علامه طباطبایی را در عرصه فعالیت‌های قرآنی داشته‌ایم و بزرگانی بوده‌اند که جلسات قرآنی را راه‌ انداخته‌اند. اکنون در بین برادران اهل سنت مصری‌ها درخشش فراوانی را در عرصه تلاوت قرآن دارند و ریشه این درخشش به دوران فاطمی برمی‌گردد. انقلاب جرقه‌ای بود که نگاه‌ها را به قرآن جلب کرد اما شاید مکمل انقلاب اسلامی حکومت و دولت اسلامی باشد.

وی خاطرنشان کرد: اگر دولت حمایت نکند و سیاست‌گذاری آن براساس دین نباشد آن اتفاقی که باید بیفتد نمی‌افتد. نعمت نظام اسلامی نعمت بسیار ارزشمندی است که باید در ساحت قرآن فعالیت داشته باشیم. نگاه من این گونه است که اگر دولت پرچمدار نباشد فعالیت‌ها اثرگذار نخواهد بود.

انتهای پیام

نظر شما