شناسهٔ خبر: 25685889 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جهان نیوز | لینک خبر

بنیادی در نشست تبیین دستاورد‌های قرآنی انقلاب:

جریان انقلاب مانند جنگ خندق است

صاحب‌خبر -
به گزارش جهان نيوز، نشست تبیین دستاورد‌های قرآنی انقلاب اسلامی از سری نشست‌های «شنبه‌های انقلاب» با حضور فعالان قرآنی کشور در نمایشگاه قرآن برگزار شد.

در ابتدای نشست ولی یار‌احمدی دبیر همایش شنبه‌های قرآنی در بخش قرآن طی سخنانی با اشاره به مهندسی فعالیت‌های قرآنی کشور توسط رهبر معظم انقلاب گفت: انقلاب ما براساس قرآن کریم شکل گرفت و رشد کرد و همواره امام و رهبر معظم انقلاب برتوسعه فعالیت‌های قرآنی و انس جامعه با قرآن تأکید داشتند. تاجایی که رهبر معظم انقلاب همه ساله با منویات خود برنامه‌های قرآنی را به خوبی مهندسی کرده‌اند.

وی بااشاره به مشقت اساتید برای انتقال علوم قرآن از قبل به بعد از انقلاب گفت: پیش از انقلاب فعالیت‌های محدودی توسط اساتید آن هم به صورت کاملاً خودجوش انجام می‌شد و این عزیزان به سختی علم خود را منتقل کردند.

یاراحمدی قرآن را عامل شکل‌گیری و پیشرفت انقلاب دانست و گفت: قرآن کریم در سال‌های پس از انقلاب بردیگر حوزه‌ها هم تأثیر داشته و در موضوعاتی مانند دفاع مقدس، بیداری اسلامی و بسیاری از حوزه‌های دیگر شاهد تأثیر قرآن بودیم.

وی درخصوص برنامه شنبه‌های قرآنی گفت: این یک حرکت کاملاً مردمی است که با همت جمعی از دلسوزان گمنام انقلاب آغاز شده و قصد دارد دستاورد‌های انقلاب اسلامی را در زمینه‌های مختلف بررسی آن را برای مردم تبیین کند تا نسل جوان با نعمت بزرگی به نام انقلاب اسلامی آشنا شود.
در ادامه محمد بنیادی از فعالان قرآنی طی سخنانی جریان انقلاب را مانند جنگ خندق دانست و گفت: با وجود فشارهای زیاد دشمن امروز چهل سالگی انقلاب را می‌خواهیم جشن بگیریم نظام جمهوری اسلامی قطعاً ادامه خواهد داشت.

وی درباره دستاورد‌های قرآنی کشور در ایام بعد از انقلاب گفت: شورای عالی قرآن، مرکز طبع و نشر، رادیو قرآن، شبکه قرآن، نمایشگاه قرآن، چهره‌های قرآنی در عرصه‌های تلاوت، خط و هنرهای قرآنی از دستاوردهای قرآنی انقلاب اسلامی است که پیش از انقلاب اثری از آنها نبود.

بنیادی ادامه داد: امروز باید خدا را شاکر باشیم که چهل سالگی انقلاب را جشن گرفته‌ایم. اگر می‌خواهیم دستاوردهای انقلاب را به معنی واقعی بدانیم باید به زندگی خاندان پهلوی به قلم خودشان مراجعه کنیم تا ببینیم با ما چه کردند.

در ادامه سید‌محسن موسوی بلده در سخنانی با اشاره به اینکه فقط قاریان و حافظان قرآن نیستند گفت: جامعه قاریان و کسانی که جریان تلاوت را برعهده دارند بخشی از جامعه قرآنی هستند و این جفا به دیگر فعالان قرآنی است زیرا جامعه قرآنی فقط قاریان و حافظان نیستند، بلکه از مفسران، مترجمان، پژوهشگران و ... همه جامعه قرآنی هستند.

وی درخصوص جریان تلاوت قرآن گفت: این جریان باخود پیامبر(ص) آغاز شد و ایشان اولین تلاوت کننده قرآن بودند. اما به جز این پیامبر(ص) در دل شب هم برای خود تلاوت می‌کرد. پس نباید تلاوت را در حد فن تلاوت پایین بیاوریم.

پیامبر(ص) که خود قرآن ناطق بود به اصحاب می‌گفت شما قرآن را بخوانید تا گوش کنیم زیرا می‌خاست فرهنگ استماع را نهادینه کنند.

وی پیامبر(ص) و اهل‌بیت(ع) را بهترین قاریان قرآن برشمرد و گفت: امام سجاد از همه اهل بیت زیباتر قرآن می خواند و هنگامی که میخواند قرآن تجلی می کرد و کسی طاقت تلاوت او را نداشت.

وی پیامبر، اهل بیت و علمای شیعه را پایه گذار تلاوت دانست و گفت: بزرگترین تحول کتابت قرآن یعنی نقطه گذاری هم توسط بزرگان شیعه انجام شد.

قرائت عاصم که امروز قرائت حاکم بر جهان اسلام است هر دو شیعه هستند و در واقع این قرائت در واقع قرائت امام علی است.

وی شیعه را بنیانگذار تلاوت دانست و گفت: متاسفانه گویا اتفاقی دارد رخ می دهد که شیعه که بنیانگذار تلاوت است از قرآن فاصله گرفت و فقط به اهل بیت می پردازد.

این استاد قرآن کریم دوران قبل از انقلاب را دوران افول تلاوت دانست و گفت: جریان تلاوت تا حدود 20 سال قبل از انقلاب توسط چند استاد روند جدیدی آغاز کرد و آن زمان چیزی که باب بود شب های جمعه در رادیو تلاوت عبدالباسط پخش می شد، تا اینکه یک جوان در کشور به نام محمدتقی مروت جرقه جریان حرفه‌ای تلاوت در کشور را زد. همچنین وی تلاوت را با همین نوار تلاوت ها شروع کرد و با همت وی جریان تلاوت قبل از انقلاب رشد کرد.

وی ادامه داد: این جریان در مشهد و تهران گستره وسیعی پیدا کرد، آن زمان استاد مولایی هم کارهایی کرد. اما این فقط برای جریان تلاوت است و در زمینه حفظ در سالهای قبل از انقلاب کاری نشده بود و اغلب بعد از انقلاب شد.

موسوی بلده ریشه جریان تلاوت را مربوط به قبل از انقلاب دانست و گفت: جریان گسترده امروز تلاوت در کشور ریشه‌اش برای قبل از انقلاب است و اولین عنوان مسابقات را استاد مروت از مسابقات مالزی کسب کرد.

همچنین حضور قراء مصری قبل از انقلاب هم کمک زیادی به این جریان کرد که بعد از انقلاب هم ادامه داشت و کمک های زیادی به جریان تلاوت کشور داشت.

موسوی بلده بااشاره به چاپ قرآن‌های پرغلط در سال‌های قبل از انقلاب گفت: قبل از انقلاب یک قرآن داشتیم که با امضای 6 مرجع به چاپ رسیده بود اما با این حال پر از غلط بود. متأسفانه این قرآن به دست سعودی‌ها رسید و آنها در روزنامه‌ای یک صفحه غلط‌های این قرآن چاپ و بر علیه ما هجمه کردند.

در ادامه احمد حاجی شریف از اساتید و پیشکسوتان قرآن کریم طی سخنانی ناشران قرآنی قبل از انقلاب را انگشت شمار دانست و گفت: آن زمان نظارت بر قرآن را به برخی روحانیون می‌دادند تا بررسی کنند و قرآن چاپ شود و نظارت تخصصی وجود نداشت.

وی ادامه داد: از مرداد 1364 دفتر نظارت بر چاپ و نشر راه اندازی شد و امروز هزار ناشر قرآنی داریم و حدود 200 میلیون جلد قرآن چاپ شده است.

در حوزه ترجمه بیشترین ترجمه برای الهی قمشه‌ای بود و چند ترجمه دیگر اما الان بیش از 130 ترجمه قرآن داریم. که به زبانهای مختلف است و یا قبل از انقلاب تنها چند خط مثل طاهر خوشنویس و نیریزی داشتیم اما اکنون بیش از 70 خوشنویس کل قرآن را کتابت کرده اند که چاپ می شود.

منبع:فارس

نظر شما