شناسهٔ خبر: 25683857 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

بازدید از موزه تاریخ طبیعی آذربایجان شرقی امروز رایگان است

تبریز- ایرنا - معاون محیط زیست طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی گفت: به مناسبت روز جهانی تنوع زیستی، بازدید از موزه تاریخ طبیعی و تنوع زیستی استان امروز اول خرداد رایگان است.

صاحب‌خبر -

میرمحسن حسینی قمی روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: با توجه به نامگذاری روز 22 می به نام روز جهانی تنوع زیستی، بازدید از موزه تاریخ طبیعی و تنوع زیستی استان رایگان است و این اقدام با هدف آشنایی هر چه بیشتر مردم با محیط زیست و تنوع زیستی استان و آگاهی رسانی به آنها درباره اهمیت حفظ حیات وحش انجام می گیرد.
وی اظهار داشت: تنوع زیستی، میراث ارزشمندی است که بشر آن را از نسل‌های قبل به امانت گرفته و باید به نسل‌های بعد بسپارد و حفاظت از آن، ریشه در اخلاق، فرهنگ و اعتقادات ملت‌ها دارد.
وی خاطرنشان کرد: در آذربایجان شرقی بیش از 346 گونه جانوری شامل 52 گونه پستاندار، 225 گونه پرنده، 37 گونه خزنده، 6 گونه دوزیست و 27 گونه ماهی موجود است.
حسینی قمی اضافه کرد: عمده‌ترین گونه‌های پستانداران و پرندگان حمایت شده یا کمیاب که در چتر حمایت اداره کل حفاظت محیط زیست استان قرار دارند شامل مرال، شوکا، پلنگ، خرس قهوه‌ای، کل و بز وحشی، سیاه گوش، گربه وحشی و پرندگان حمایت شده‌ای همچون سیاه خروس، قرقاول، دراج، طرلان و سایر پرندگان شکاری و طیف وسیعی از پرندگان کوچک (پاسری فرم‌ها) هستند.
معاون اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی اظهار داشت: علاوه بر آن زیستگاه‌ های آبی مهم و با ارزشی در این استان وجود دارد که تالاب بین ‌المللی قوریگل و تالاب‌ های حاشیه دریاچه ارومیه، جنگل‌ها و زیستگاه‌های حاشیه ارس و دریاچه‌ های پشت سدها به عنوان مأمن پرندگان متنوع و حمایت شده، درحال انقراض و آسیب پذیر از آن جمله ‌اند.
موزه تاریخ طبیعی و تنوع زیستی آذربایجان شرقی در محل اداره کل حفاظت محیط زیست استان واقع در اول خیابان آزادی تبریز بوده و دارای مجموعه های متنوع جانوری منحصر به فرد از جمله 38 گونه پستاندار، 49 گونه پرنده، 13 گونه خزنده، 9 گونه آبزی، دو نوع سنگواره و نمونه هایی از سخت پوستان و بندپایان است.
سازمان ملل متحد روز 22 می را جهت افزایش آگاهی عموم و بالا بردن سطح درک مردم نسبت به مسائل مربوط به تنوع زیستی، ارزش‌های آن و گام هایی که می توانند در جهت حفظ این گنجینه گرانقدر بردارند، به عنوان روز جهانی تنوع زیستی اعلام کرده است.
شعار روز جهانی تنوع زیستی برای سال 2018 «گرامیداشت 25 سال اقدام برای حفظ تنوع زیستی» است.
3071/6120/6183

نظر شما