شناسهٔ خبر: 25660751 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

شرکت ۳۴۰۰ نفر در کلاس‌های قرآنی زندان‌های اردبیل

گروه فعالیت‌های قرآنی- مدیرکل زندان‌های استان اردبیل گفت: با هدف انس بیشتر مدد جویان ۳۴۰۰ نفر در سال گذشته در سطح زندان‌های استان اردبیل در کلاس‌های آمزش قرآن شرکت کرده اند.

صاحب‌خبر -

۳۴۰۰ نفر در کلاس های قرآنی در سطح زندان های استان شرکت کرده اندمراد فتحی، مدیرکل زندان های استان اردبیل، در گفت و گو با ایکنا از اردبیل، تصریح کرد: با بومی سازی برنامه های فرهنگی و تربیتی ابلاغی سازمان و احصاء نیازهای فرهنگی زندانیان روند اصلاح و تربیت در زندان ها شتاب خواهد گرفت.
وی در تشریح فعالیت های سال گذشته در حوزه فرهنگی و تربیتی با اشاره به اجرای ۹۰ درصدی برنامه های ابلاغی در این حوزه گفت: در زمینه آموزش های قرآن کریم شامل، روخوانی، روان خوانی، تجوید، تفسیر، درک مفاهیم، حفظ، قرائت، ترتیل و اذان مجموعاً ۳۴۰۰ نفر شرکت کننده داشته ایم که از این تعداد ۱۱۱۳ نفر در آزمون های پایان دوره موفق به اخذ نمره قبولی شده اند. فتحی همچنین با اشاره به اجرای طرح کاربردی حفظ موضوعی قرآن کریم گفت: در طرح هایی این چنینی که انتخاب موضوعات خاص به نسبت نیازهای مددجویان و جامعه لحاظ می شود، فرد شرکت کننده در پایان دوره به لحاظ انسیت با مفاهیم کاربردی قرآن دچار تحول قابل لمس دورنی و بیرونی می گردد.
مدیرکل زندان های استان اردبیل ادامه داد: در سال ۱۳۹۶ تعداد ۷۴۰ نفر در طرح حفظ موضوعی قرآن در زندان های استان شرکت کرده بودند که ۶۸۰ نفر آنها در آزمون حضور یافتند و ۲۲۶ نفر موفق به اخذ مدرک قبولی شدند.

تجلیل از 695 نفر از فعالان عرصه نماز
فتحی با اشاره به متنوع و کاربردی بودن برنامه های فرهنگی حضور در این برنامه ها را یکی از عوامل موثر در ارزیابی زندانیان برشمرد و افزود: در حوزه توسعه و ترویج فرهنگ نماز کارهای ارزنده ای انجام شده است که برگزاری دوره آموزش آداب و اسرار نماز برای کارکنان، سربازان وظیفه و زندانیان با ۱۳۹۸ نفر شرکت کننده را می توان یکی از این برنامه های موفق نام برد. وی ادامه داد: در حوزه نماز ۹۶ مورد مسابقه کتابخوانی با حضور ۱۵۰۰ نفر برگزار شده است و در طول سال و در برنامه های متعدد از ۶۹۵ نفر از فعالان عرصه نماز تجلیل شده است. که کسب رتبه برتر (شایسته تقدیر ویژه) از سوی ستاد اقامه نماز استان برای ارزیابی سال پیش را نیز می توان یکی از موفقیت های شاخص در این حوزه برشمرد.
مدیرکل زندان های استان اردبیل در ادامه با اشاره به لزوم ترویج آموزش های کلاسیک در زندانها و جذب حداکثری مددجویان برای ادامه تحصیل گفت: بسیاری از مشکلاتی که برای مددجویان پیش آمده از عدم آگاهی و کم سوادی نشات می گیرد. اگر فرد دارای سواد بوده و نسبت به حقوق قانونی خود و دیگران آگاهی داشتند، شاید گرفتار مشکلات نمی شدند. به همین جهت یکی از ارکان دیگر در اصلاح و تربیت محکومان آموزش های رفع بیسوادی و ادامه تحصیل از ابتدایی تا دانشگاه است.
فتحی با اشاره به احداث یک باب مدرسه سه کلاسه خیرَساز در زندان اردبیل افزود: خوشبختانه مجوز دایر نمودن مدرسه نیز از اداره کل آموزش و پرورش اخذ شده و در سال جدید زندانیان مرکز استان در این مدرسه بدون پرداخت هیچگونه وجهی می توانند ادامه تحصیل دهند.

برگزاری دوره های مهارت های زندگی در زندان های استان اردبیل
وی در ادامه با اشاره به قبولی ۴ نفر مددجوی بسیواد در کلاس های نهضت سواد آموزی در سال گذشته از ادامه تحصیل ۴۲ نفر دیگر در متوسطه دوره اول و دوم خبر داد و افزود : ۳ نفر نیز در مقطع کارشناسی دانشگاه پیام نور مشغول به تحصیل است
فتحی افزود: در کنار آموزش های کلاسیک آموزش های عقیدتی مانند احکام، اخلاق و نهج البلاغه نیز در برنامه آموزش فرهنگی و تربیتی زندان ها گنجانده شده که تاکنون ۱۶۲۰ نفر نیز در این دوره ها مورد تعلیم قرار گرفته اند.
وی با اشاره به ضرورت آموزش دروس مهارت های اساسی زندگی به زندانیان گفت: سازمان زندانها تاکید بسیاری به برگزاری دوره های مهارت های اساسی زندگی دارد که در سال ۱۳۹۶ در سطح زندان های استان اردبیل ۹۹۵ نفر زندانی و ۷۵۰ نفر نیز از خانواده های زندانیان مورد آموزش های پیشگیری از طلاق، پیشگیری از اعتیاد همسران زندانیان و آموزش های مهارت های اخلاقی و زندگی قرار گرفتند.
انتهای پیام

نظر شما