شناسهٔ خبر: 25565897 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

تلاش هادی عامری برای تشکیل ائتلافی گسترده با العبادی و المالکی

روزنامه جوان

در حالی که فهرست مقتدی صدر در صدر انتخابات عراق قرار گرفته، برخی منابع آگاه از رایزنی‌های رهبران ائتلاف‌های «دولت قانون»، «النصر» و «الفتح» برای تشکیل فراکسیونی بزرگ‌تر در پارلمان جدید عراق و حتی انتخاب نامزد مورد توافق برای نخست‌وزیری خبر می‌دهند.

صاحب‌خبر -

پایان انتخابات عراق به معنای شروع مرحله‌ جدیدی است که جریان‌‌‌‌‌‌ها و شخصیت‌‌‌‌‌‌ها با توجه به وزن خود وارد مذاکرات سیاسی می‌شوند تا درباره انتخاب نخست‌وزیر و تقسیم قدرت به توافق برسند و باتوجه به اینکه هیچ گروهی نتوانسته از اکثریت نسبی برخوردار شود و همچنین نظر به فرهنگ سیاسی عراق انتظار می‌رود انتخاب نخست‌وزیر و کابینه زمان زیادی ببرد. براساس شمارش 91درصد از آرای انتخابات عراق، ائتلاف «السائرون» به رهبری مقتدی صدر همچنان پیشتاز است.
در حالی که فهرست مقتدی صدر در صدر انتخابات عراق قرار گرفته، برخی منابع آگاه از رایزنی‌های رهبران ائتلاف‌های «دولت قانون»، «النصر» و «الفتح» برای تشکیل فراکسیونی بزرگ‌تر در پارلمان جدید عراق و حتی انتخاب نامزد مورد توافق برای نخست‌وزیری خبر می‌دهند. پایگاه خبری «SNG» به نقل از منابع آگاه نوشت که شب گذشته، دیداری میان رهبران این ائتلا‌ف‌‌‌‌‌‌ها یعنی «نوری المالکی»، «حیدر العبادی» و «هادی العامری‌» صورت گرفت که بیش از دو ساعت طول کشید. به گفته این منابع، عبادی در این دیدار، «طارق نجم‌» را برای تصدی پست نخست‌وزیری پیشنهاد داد اما المالکی و العامری با آن مخالفت کردند و خواستار همپیمانی با العبادی برای تشکیل فراکسیونی بزرگ‌تر در پارلمان بدون هیچ پیش‌شرطی شدند.
در حالی که ائتلاف «الفتح» به ریاست «العامری‌» اعلام کرده که برای ائتلاف با سایر گروه‌های پیروز در انتخابات، خط قرمزی ندارد، منابع آگاه از رایزنی رهبران حزب «الدعوه‌» با این ائتلاف برای تشکیل فراکسیون پارلمانی بزرگ‌تر خبر می‌دهند. وی در گفت‌وگو با «کان‌پرس‌» اظهار داشت که انتظار می‌رود که رهبران حزب الدعوه با «هادی العامری‌» رهبر ائتلاف الفتح دیدار و برای تشکیل فراکسیون پارلمانی بزرگ‌تر در پارلمان رایزنی کنند. از سوی دیگر، دو‌‌‌‌‌شنبه (14 می)، ائتلاف الفتح نیز نقشه راه ائتلاف‌های آتی و دیدگاهش درباره مذاکرات برای تشکیل دولت جدید را اعلام کرد.
«عامر الفایز» از رهبران این ائتلاف در گفت‌وگو با «بغداد الیوم» اظهار داشت که هیچ تصویر دقیق و شفافی درباره ائتلاف‌های آتی وجود ندارد و پس از اعلام رسمی و نهایی نتایج انتخابات، اقدامات رسمی برای ائتلاف‌های جدید آغاز می‌شود و هیچ خط قرمزی برای همپیمانی ما وجود ندارد. وی افزود: دخالت امریکا در تشکیل دولت آتی عراق صحت ندارد و ما اجازه این دخالت را نخواهیم داد. دولت جدید عراق با رایزنی ائتلاف‌‌‌‌‌‌ها و گروه‌های پیروز در انتخابات و بدون دخالت طرف‌های خارجی تشکیل خواهد شد. این در حالی است که مقتدی صدر‌، رهبر جریان صدر و رئیس ائتلاف «سائرون» که پیشتاز انتخابات است و بیشترین کرسی‌های پارلمان آتی عراق را کسب کرده، دیروز در پستی توئیتری تلویحاً به قصدش برای ائتلاف با سایر گروه‌های پیروز در انتخابات اشاره کرده و هیچ نامی از ائتلاف‌های فتح و دولت قانون نیاورده است.
صدر در توئیتی بدون اشاره به ائتلاف فتح و قانون، نوشت: ما (سائرون) با «‌حکمت‌» (الحکمه) و «‌ملی‌گرایی‌» (الوطنیه)، اراده ملت (تجمع اراده الانتخابی) خواهیم بود و برای ایجاد «الجیل الجدید» (نسلی جدید) تلاش می‌کنیم تا «‌تغییر‌» (جنبش تغییر) به سوی اصلاحات را شاهد باشیم و «‌تصمیم‌» (القرار) ما عراقی خواهد بود تا پرچم‌های پیروزی (النصر) را بالا ببریم و بغداد (بغداد هویتنا) پایتخت ماست و حرکت ما (الدیمقراطی) «‌دموکراتیک‌» خواهد بود و دولتی تکنوکرات بدون حزب‌گرایی تشکیل می‌دهیم. این توئیت صدر با استقبال بعضی مقامات سعودی مواجه شد.
با اعلام رسمی کمیسیون انتخابات و انتشار نتیجه رسمی انتخابات مهلت سه ماهه برای تشکیل دولت جدید آغاز می‌شود. دوره قبل برای انتخاب نخست‌وزیر 9 ماه زمان برد و حالا به توجه وزنه نسبتاً برابر گروه‌‌‌‌‌ها انتظار می‌رود این دوره با چالش بیشتری مواجه شود. ناظران معتقدند این احتمالاً غیرقابل‌پیش‌بینی‌‌‌‌‌‌ترین عنصر نتایج انتخابات است. 9‌ماه طول کشید تا دولت در سال 2010تشکیل شود و الان خیلی زود است مشخص شود چه‌کسی می‌تواند به‌عنوان یک نامزد مناسب قلمداد شود. با وجود سوم شدن، حیدر العبادی همچنان شانس دارد تا دولت تشکیل دهد چون چیزی که مهم است، فردی که بیشترین کرسی‌‌‌‌‌‌ها را برده نیست بلکه کسی است که می‌تواند بیشترین نماینده‌ها‌ را در یک ائتلاف رهبری کند.
«ثامر السبهان‌» سفیر سابق عربستان سعودی در عراق و وزیر مشاور در امور کشورهای حوزه خلیج فارس در پستی در توئیتر با استفاده از عبارت‌‌‌‌‌هایی که مقتدی صدر در پستش به کار برده بود، نوشت: شما عملاً با «حکمت‌» و «ملی‌گرایی» و «همبستگی» حرکت کردید و «تصمیم» به «تغییر» گرفتید تا عراقی بسازید که در آن پرچم‌های «پیروزی‌» را به همراه استقلال و عربیت و «هویت‌» آن برافرازید و من به عراق بابت شما تبریک می‌گویم.

نظر شما