شناسهٔ خبر: 25551060 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

واکنش لبنانی ها به کشتار فلسطینیان

لبنان یکپارچه کنار فلسطین ایستاد

بیروت - ایرنا - مقام ها و شخصیت های لبنانی از طیف های مختلف دینی و سیاسی انتقال سفارتخانه آمریکا از تل آویو به قدس و کشتار فلسطینیان در مرزهای شرقی نوار غزه را محکوم کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز سه شنبه خبرنگار ایرنا، این مقام ها و شخصیت ها با محکوم کردن حملات نیروهای صهیونیست به تظاهرکنندگان فلسطینی، خواستار مداخله فوری سازمان های بین المللی برای پایان دادن به این کشتارها شدند.
روز دوشنبه همزمان با هفتادمین سالگرد تاسیس رژیم صهیونیستی که به روز «نکبت» معروف است سفارت آمریکا در قدس افتتاح شد.در همین حال بر اثر حمله صهیونیست ها به تظاهر کنندگان فلسطینی در باریکه غزه دستکم 55 تن شهید و بیش از 2 هزار نفر زخمی شدند.
شماری از لبنانی ها نیز روز گذشته با حضور در مقابل سفارت امریکا در بیروت، نسبت به انتقال سفارت این کشور از تل آویو به قدس اعتراض کردند.
تجمع کنندگان لبنانی در این مراسم پرچم آمریکا و رژیم صهیونیستی را به نشانه اعتراض به این اقدام دونالد ترامپ رئیس جمهوری امریکا، به آتش کشیدند.
در ادامه به مهمترین موضع گیری های مقام ها و شخصیت های لبنانی اشاره می شود:

-سعد الحریری نخست وزیر: این اقدام آمریکا، همه روندهای مسالمت آمیز منطقه را در برابر یک بن بست قرار می دهد. دولت آمریکا در آستانه 15 ماه مه یعنی «روز نکبت» و روز بدبختی و مصیبت های فلسطین، با اقدام خود، یک روز سیاه دیگر را در 14 این ماه رقم زد.

-جبران باسیل وزیر خارجه: انتقال سفارت آمریکا به قدس تنش ها را در منطقه افزایش خواهد داد.

-علی حسن خلیل وزیر دارایی: امروز با تمام توان در کنار ملت فلسطین ایستاده ایم، ملتی که بار دیگر سرزندگی و شجاعت خود را در برابر تجاوزات همیشگی اسراییلی ها نشان داد. پیام خون های ریخته شده شهدای امروز دفاع از تمام مقدسات امت اسلامی است و بر همه واجب است در برابر اجرایی شدن تصمیم امریکا ایستادگی کنند.

-سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله: بدبختی و مصیبت فلسطین، لکه ننگی بر پیشانی جهان است که از هفتاد سال پیش تا به امروز ادامه دارد.

-جبنش امل: انتقال سفارت آمریکا به قدس، خطر و تهدیدی برای امنیت جهانی است. مشارکت برخی کشورها در مراسمی که اشغالگران برگزار کردند خلاف قانون بین المللی و تاریخ قدس و اصول عربی و اسلامی است.

-ولید جنبلاط رهبر دروزی حزب سوسیالیست ترقی خواه: از 100 سال پیش تاکنون نکبت و رنج های مردم فلسطین با ورود ادموند آلن ژنرال انگلیسی در سال 1917 به قدس آغاز شد. از اعلام تاسیس رژیم اسراییل در سال 1948 تا اشغال کرانه باختری در 1967 و شهرک سازی ها و امروز انتقال سفارت امریکا به قدس، این رنج ها ادامه یافته است.

-سمیر جعجع رهبر حزب نیروهای لبنانی (القوات اللبنانیه):ما بشدت آنچه در کرانه باختری و غزه در جریان است و استفاده از گلوله جنگی را در برابر تظاهر کنندگان که منجر به کشته شدن ده ها تن و زخمی شدن صدها نفر دیگر شده است، محکوم می کنیم. ما به لزوم مداخله فوری جامعه جهانی برای توقف این کشتارها در حق مردم فلسطین که طالب صلح و عدالت هستند تاکید می کنیم.

-ستریدا جعجع نماینده پارلمان و همسر سمیر جعجع: حوادث فاجعه بار نوار غزه که به کشته شدن ده ها نفر و زخمی شدن هزاران تن دیگر منجر شد باید متوقف شود و از طریق نشستی اضطراری برای ایجاد راه حل بین فلسطینی ها و اسراییلی ها اقدام شود.

-جمیل السید نماینده منتخب انتخابات پارلمان و فرمانده سابق دستگاه امنیتی: در تاریخ اروپا اجداد ترامپ سرخپوستان را به قتل رساندند و امریکا را اشغال کردند و سپس ملت های اصلی کانادا، استرالیا، آمریکای جنوبی و آفریقا را به قتل رساندند و امروز ترامپ با پوشش حمایتی عربی، به کشتار فلسطینیان و یهودی سازی قدس کمک می کند اما امروز مانند دیروز نیست.

-نجیب میقاتی نماینده منتخب پارلمانی و نخست وزیر پیشین: در سالروز نکبت فلسطین، همه جهان ایستاده و به نکبتی جدید می نگرد که بر رنج های ملت های فلسطین اضافه می شود. آیا وجدان جهانی در خواب می ماند یا اینکه شاهد بیداری کرامت عربی خواهیم بود که به بازگشت مساله فلسطین به صدر توجهات منجر می شود.

-میشل سلیمان رئیس جمهوری پیشین: آیا این عاقلانه است که اعراب انتقال سفارت آمریکا به قدس را بدون هیچ اعتراضی بپذیرند؟

- شیخ عبدالامیر قبلان رئیس مجلس اعلای شیعیان: جانفشانی های ملت بزرگ فلسطین که شاهد آن هستیم گویای این است که مساله فلسطین زنده می ماند و همه باید مسئولیت خود را برای حمایت از ملت فلسطین بپذیرند.

- اتحادیه روزنامه نگاران: اقدام امریکا مردود است و قدس متعلق به همه مسیحیان، مسلمانان و اعراب است.

- محمد رعد رئیس فراکسیون حزب الله در پارلمان: فلسطین جزیی از جهان عربی و اسلامی و مساله هر وطن پرستی است.

- میشل موسی رئیس کمیته حقوق بشر و نماینده منتخب پارلمان لبنان: این روزها با خون فلسطینیان و صاحبان زمین و حق و مجاهدان، قدس بار دیگر هویت خود را باز یافت.

- فؤاد السنیوره نخست وزیر پیشین و از اصلی ترین رهبران المستقبل: انتقال سفارت آمریکا به قدس، روزی اندوهبار است.

- علامه نابلسی از عالمان شیعه: فلسطین قبله مسلمانان، شرافتمدانه باقی خواهد ماند و تلاش آمریکا برای فراموش کردن آن بی نتیجه خواهد بود.

-شیخ نعیم قاسم معاون دبیر کل حزب الله لبنان: ما در مرحله ای جدید یعنی مرحله پیروزی های محور مقاومت در مبارزه با اسرائیل، آمریکا و مزدوران آنها هستیم و پایان این مرحله آزادسازی کل فلسطین است.

- امل ابو زید نماینده پارلمان: زمانی که سفارت آمریکا به قدس منتقل می شود و فلسطینیان یکی پس از دیگری به زمین می افتند بشدت اندوهبار است. این کار برخلاف قوانین و عرف های بین المللی است و اثر منفی بر روند صلح دارد.

-شیخ ماهر حمود رئیس اتحادیه جهانی علمای مقاومت و از علمای اهل سنت: روزی که خواستند با انتقال سفارت آمریکا به قدس شریف آن را روز ذلّت ما قرار دهند، بلای آنها خواهد بود.

خاورم *390* 1569*2054

نظر شما