شناسهٔ خبر: 25497360 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

حامیان رژیم صهیونیستی مانع صدور بیانیه اتحادیه اروپا در محکومیت انتقال سفارت آمریکا به قدس شدند

صاحب‌خبر -
سرویس خارجی: مجارستان، جمهوری چک و رومانی با همکاری رژیم صهیونیستی جلوی انتشار بیانیه مشترک اتحادیه اروپا در انتقاد از انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به قدس اشغالی را گرفتند.
این خبر را مقام‌های رژیم صهیونیستی و دیپلمات‌های اروپایی اعلام کردند. فرانسه و چند کشور دیگر اتحادیه اروپا رهبری تلاش‌ها برای انتشار این بیانیه را به عهده داشتند. مقام‌های صهیونیستی هدف از این اقدام را نشان دادن موضع مشترک تمامی ۲۸ عضو اتحادیه اروپا به دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در مخالفت با انتقال سفارت آمریکا به قدس که قرار است فردا دوشنبه انجام شود، می‌دانند. دیپلمات‌های اروپایی گفته‌اند پیش‌نویس این بیانیه در پایتخت های اروپایی توزیع شد. این بیانیه سه محور داشت: اول، بیت‌المقدس باید پایتخت مشترک اسرائیل و کشور آینده فلسطین باشد؛ دوم، آینده بیت‌المقدس باید تنها با مذاکره طرف‌ها معین شود و سوم، اعضای اتحادیه اروپا از آمریکا تبعیت نمی‌کنند و سفارتخانه‌هایشان را به بیت‌المقدس منتقل نمی‌کنند. دیپلمات‌های اروپایی گفته‌اند خواستار آن بودند که این بیانیه روز جمعه به عنوان بیانیه مشترک تمامی کشورهای این اتحادیه منتشر شوداما مجارستان، جمهوری چک و رومانی مخالفت خود را با این بیانیه اعلام کرده و رسیدن به اجماع بر سر آن را غیرممکن کردند. یک دیپلمات اروپایی گفت: مجارستانی‌ها نمی‌خواستند مستقیماً با ترامپ در بیفتند، جمهوری چک و رومانی هم انتقال سفارت خود به بیت‌المقدس بر خلاف موضع اتحادیه اروپا را بررسی می‌کنند. کاخ سفید اعلام کرده قصد دارد ۱۴ مه (۲۴ اردیبهشت‌) سفارت آمریکا را از تل‌آویو به بیت‌المقدس منتقل کند. ۱۴ مه هفتادمین سالروز تأسیس رژیم اشغالگر قدس است.دونالد ترامپ اعلام کرده که دولتش قدس را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت می‌شناسد.
در این راستا دیوید فریدمن، سفیر آمریکا در تل‌آویو تاکید کرد​ که دونالد ترامپ، پیام تبریک ویدیویی را ارسال کرده و در آن انتقال سفارت واشنگتن به قدس را رسما اعلام خواهد کرد. سفیر آمریکا در اسرائیل گفت، دونالد ترامپ اجازه افتتاح سفارت در قدس در روز سه‌شنبه جاری را خواهد داد و سخنانی را به این مناسبت از طریق ویدیو کنفرانس ایراد خواهد کرد. سفیر آمریکا افزود: ما بسیار خوشحالیم و بی‌صبرانه منتظر مشارکت در این اتفاق تاریخی هستیم و رئیس‌جمهوری با مدعوین از طریق ویدیو کنفرانس سخنرانی خواهد کرد. فریدمن خاطرنشان کرد: اسرائیل هیچ بهایی را در قبال انتقال سفارت به قدس نخواهد پرداخت، پس تصمیم انتقال سفارت واشنگتن به نفع آمریکا است و این کشور به تنهایی آن را عملی می‌کند و اسرائیل به واشنگتن هیچ بهایی نمی‌پردازد.
تدابیر امنیتی صهیونیست ها
همزمان با نزدیک شدن زمان انتقال سفارت آمریکا به قدس اشغالی، رژیم اشغالگر صهیونیستی تدابیر امنیتی را در این باره افزایش داده است. فلسطینیان آماده تشدید اقدامات خود علیه رژیم اشغالگر در آستانه هفتادمین سالروز “نکبه” فلسطین هستند که امسال با انجام توطئه صهیونیستی – بین‌المللی مبنی بر انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به قدس اشغالی همزمان است. از سویی رژیم صهیونیستی اعلام کرد که روز انتقال سفارت آمریکا به قدس اشغالی، اجازه پخش اذان از مساجد این شهر را نخواهد داد. این اقدام تازه رژیم صهیونیستی که جنایتی علیه مقدسات اسلامی فلسطینیان در شهر قدس به شمار می‌رود، واکنش گسترده فلسطینیان را در پی داشته است.موسی ابومرزوق عضو دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی حماس تصریح کرد که دشمن صهیونیستی در آستانه انتقال سفارت آمریکا به قدس و در اهانتی آشکار به مقدسات مسلمانان قصد ممانعت از پخش اذان از مساجد قدس را دارد. ابومرزوق تاکید کرد کسی نمی‌تواند مانع از پخش اذان در قدس شود و تمامی فلسطینیان یکصدا بر پشت بام خانه‌هایشان و کوچه و خیابان‌ها اذان خواهند گفت.از طرفی یک چهره رسانه ای اسرائیل اعلام کرد که شخصیت های عرب کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس، در مراسم افتتاح سفارت آمریکا در قدس اشغالی مشارکت خواهند کرد. «ایدی کوهن» اعلام کرد چهره هایی از کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس و کشورهای عربی دیگر در مراسم افتتاح سفارت آمریکا در قدس اشغالی مشارکت خواهند کرد. این شخصیت رسانه‌ای اسرائیلی اعلام کرده که فهرست میهمانان عرب حاشیه خلیج فارس و تصاویر آنها در این مراسم را منتشر خواهد کرد. کوهن از اظهارات «خالد بن احمد آل خلیفه» وزیر خارجه بحرین در خصوص اینکه گفته بود «اسرائیل حق دارد از خود در برابر ایران دفاع کند» تمجید کرد.در چنین شرایطی برخی منابع خبری از حضور سفیر عربستان سعودی در جشن هفتادمین سالروز تأسیس رژیم صهیونیستی در قاهره خبر دادند. در پی انتشار خبری در روزنامه قطری «العربی الجدید» درباره مشارکت «أسامه نقلی» سفیر عربستان در مصر و نماینده دائمی آن در اتحادیه عرب در جشن هفتادمین سالروز تأسیس رژیم جعلی اسرائیل در قاهره، سفارت عربستان در قاهره بیانیه‌ای منتشر کرد. سفارت عربستان سعودی در بیانیه خود ضمن تکذیب حضور سفیر این کشور در جشن سالروز تأسیس رژیم صهیونیستی در قاهره، آورده است: انتشار چنین شایعاتی به خصوص در پرتو موضع ثابت عربستان سعودی در قبال قضیه فلسطین، جای شگفتی و تعجب دارد. ، سفیر عربستان در قاهره نیز با انتشار مطلبی در صفحه توییتر خود ضمن تکذیب مشارکت خود در این جشن، از اینکه شبکه‌های اروپایی نیز این شایعات را منتشر کردند، ابراز تأسف کرد. سه‌شنبه گذشته سفارت رژیم صهیونیستی در قاهره جشنی را به مناسبت هفتادمین سالروز تأسیس این رژیم در هتلی در میدان التحریر قاهره برگزار کرد که انتقاد بسیاری از مصری‌ها را به دنبال داشت.
خبر دیگر اینکه هزاران تن از شهروندان اردنی، اندونزیایی و ترکیه‌ای راهپیمایی گسترده‌ای در حمایت از قدس برگزار کردند. هزاران تن از شهروندان اردنی، اندونزیایی و ترکیه‌ای در راهپیمایی گسترده‌ای به منظور حمایت از قدس و مخالفت با تصمیم دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا مبنی بر به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل و انتقال سفارت واشنگتن به این مکان شرکت کردند. در اردن فعالان ملی، احزاب سیاسی و شهروندانی از مناطق مختلف این کشور حضور داشتند و شعار “قدس مقصد بازگشت” را سر دادند و بر ماهیت عربی شهر قدس تاکید کردند. رئیس کمیته سازماندهی راهپیمایی‌ها تاکید کرد: ملت اردن با گروه‌های سیاسی و اجتماعی مختلف به منظور اعلام همبستگی با ملت فلسطین در نزدیک‌ترین منطقه به اراضی فلسطین دیدار می‌کند.
فراخوان راهپیمایی میلیونی
هیات عالی ملی “راهپیمایی بازگشت و شکستن محاصره غزه” از ملت فلسطین خواست فردا دوشنبه راهپیمایی میلیونی بازگشت و لغو محاصره برگزار کنند. این هیات در بیانیه‌ای از ملت فلسطین در کرانه باختری، قدس، داخل اراضی ۱۹۴۸، اردوگاه‌ها و سایر اماکن خواست فردا برابر با ۱۴مه ۲۰۱۸از همه طرف به سمت سرزمین‌های اشغالی حرکت کنند. در این بیانیه آمده است، در راهپیمایی دوشنبه همه دنیا خواهد دید که چگونه ملت فلسطین حقشان را حفظ و توطئه‌ها، معاملات، ظلم و تزویر را خنثی می‌کنند که آمریکا بانی همه آنهاست و از طریق انتقال سفارت خود به قدس اشغالی به دنبال نابودی جغرافیا و تاریخ در زمان ظلم و تبانی و ارائه گواهی تولد دروغین برای این شهر است.
رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی حماس هم تاکید کرد که ملت فلسطین سالروز نکبه (اشغال فلسطین) را به روز نکبت اشغالگران صهیونیست تبدیل خواهد کرد. اسماعیل هنیه اظهار داشت: ملت فلسطین دوشنبه و سه‌شنبه این هفته یکپارچه و در اقصی نقاط جهان به پا خواهد خاست تا به ترامپ که درصدد انتقال سفارت آمریکا به قدس است، بگوید قدس شهری اسلامی ـ عربی است و نه ترامپ و نه نتانیاهو نمی‌توانند هویت آن را تغییر دهند. وی همچنین اظهار داشت: ما منتظر روز ۱۴مه هستیم و در این روز ملت فلسطین در اردوگاه‌های آوارگان در لبنان در مرزهای شمالی فلسطین اشغالی به پا خاسته و آوارگان فلسطینی در اردن نیز راهی منطقه کرامه که مشرف به مرزهای فلسطین است، خواهند شد.
خبر دیگر اینکه یک منبع رسانه‌ای نزدیک به نخست وزیر دولت توافق ملی فلسطین اعلام کرد که وی قصد دارد قبل از آغاز ماه مبارک رمضان استعفای خود را به رئیس تشکیلات خودگردان ارائه دهد. به گفته وی استعفای رامی حمدالله در نتیجه وخامت روابط وی با شماری از رهبران جنبش فتح و تحریکش توسط محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین برای ادامه این وضع است، به نحوی که در حال حاضر حمدالله احساس می‌کند برای پست نخست‌وزیری دولت محمود عباس و جنبش فتح مناسب نیست.

نظر شما