شناسهٔ خبر: 25224731 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

مشاور رئیس جمهور در امور هماهنگی نوسازی بافت‌های فرسوده و ناپایدار شهری مطرح کرد

همکاری دولت برای نوسازی بافت اطراف حرم با تسهیلات دولتی/ تبدیل سازمان میراث فرهنگی به وزارتخانه تغییری در روند اداری آن ایجاد نمی‌کند

مشاور رئیس جمهور در امور هماهنگی نوسازی بافت‌های فرسوده و ناپایدار شهری با اشاره به همکاری دولت برای نوسازی بافت اطراف حرم با تسهیلات دولتی، گفت: تبدیل سازمان میراث فرهنگی به وزارتخانه تغییری در روند اداری آن ایجاد نمی‌کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، اکبر ترکان ظهر امروز در حاشیه بازدید از بافت‌های فرسوده مشهد و در جمع خبرنگاران اظهار کرد: محوری‌ترین بخش موضوع بافت‌های فرسوده، حاشیه‌نشینی شهرهاست که سبب ناهنجاری‌هایی در زیست مردم شده‌ است.

وی با بیان اینکه بخشی از بافت‌های فرسوده، بافت‌های تاریخی است، افزود: دور حرم حضرت رضا(ع) و بسیاری از شهرهای دیگر ما بخشی بافت‌های تاریخی فرسوده را داریم.

مشاور رئیس جمهور در امور هماهنگی نوسازی بافت‌های فرسوده و ناپایدار شهری با اشاره به اقدامات انجام شده در بافت اطراف حرم مطهر، گفت: به‌نظرم آنچه در این منطقه انجام شده، یکی از فاخرترین کارهای معماری ایران بعد از انقلاب است.

وی با تأکید بر اینکه در این پروژه نقایصی وجود دارد، افزود: اما با توجه به اقبال مردم به حرم حضرت رضا(ع) آنچه انجام شده، به لحاظ شهرسازی و خدمت‌رسانی، خوب و مناسب است.

ترکان به آمار ارائه شده از سوی شورای اسلامی شهر مشهد مبنی بر حضور 31 میلیون زائر در سال گذشته در مشهد اشاره کرد و گفت: امسال چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی است و امیدوارم همه نهادها و دستگاه‌ها به مدیر شهرداری منطقه ثامن کمک کنند تا بخش بزرگی را کار را امسال جمع کند.

وی در خصوص کمک‌های دولتی برای اتمام پروژه‌های بافت اطراف حرم مطهر، بیان کرد: از نظر بودجه عمومی، امکان کمک کردن نیست و مبلغ 30 میلیارد تومانی که برای این منظور در نظر گرفته شده، در مقیاس کارهایی که باید در این منطقه انجام شود، نیست، بیش از یک هزار میلیارد تومان پول لازم است تا این پروژه‌ها انجام شود.

مشاور رئیس جمهور در امور هماهنگی نوسازی بافت‌های فرسوده و ناپایدار شهری ادامه داد: با وجود کمبود بودجه عمومی، دولت می‌تواند از طریق تسهیلات برای پیشرفت پروژه کمک کند و امیدوارم که این اتفاق بیفتد.

وی در پاسخ به سئوال خبرنگاران در رسیدگی به وضعیت اماکن تاریخی در طرح‌های نوسازی شهری، گفت: مدیران شهری مشهد برای من توضیح دادند که در این منطقه 39 اثر تاریخی بوده که همه آنها را ثبت میراث فرهنگی کرده‌اند.

ترکان با بیان اینکه این بناهای تاریخی ارزش مالی و تاریخی دارد و بخشی از هویت ماست، ادامه داد: برخی از بناهای بافت فرسوده اطراف حرم مطهر، فاقد ارزش تاریخی بوده که در طرح قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه قرارگرفتن بناهای قدیمی در فهرست ثبت میراث فرهنگی سبب کاهش  قیمت آنها می‌شود، افزود: گاهی صاحبان این اماکن، توان پرداخت هزینه بازسازی آن را ندارند و از طرف دیگر به‌دلیل کاهش ارزش بنا، امکان فروش آن را هم ندارند و در نهایت این بنا خراب می‌شود.

مشاور رئیس جمهور در امور هماهنگی نوسازی بافت‌های فرسوده و ناپایدار شهری با تأکید بر ضرورت کمک به صاحبان املاک تاریخی برای بازسازی آنها، افزود: صاحب ملک باید بتواند از آن خلق درآمد کند.

وی به مشکلات سازمان میراث فرهنگی کشور در بازسازی بافت‌هایی فرسوده اشاره کرد و گفت: با وجود نیروهای کارآمد مانند آقای مونسان در این سازمان، اما فرایند اداری این سازمان خفه‌کننده است.

ترکان با بیان اینکه سازمان میراث فرهنگی باید خود را از این روش‌های قدیمی آزاد کند، ادامه داد: این سازمان باید روش خود را به‌صورت شرکت‌های گردشگری تغییر دهد تا بتواند از آثار تاریخی خلق درآمد داشته باشد.

وی تصریح کرد: طرح مجلس برای تبدیل این سازمان به وزارتخانه هم نمی‌تواند به تغییر نظام اداری آن کمک کند.

انتهای پیام/و

نظر شما