شناسهٔ خبر: 25165228 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایران آنلاین | لینک خبر

بطحایی مطرح کرد:

مدرسه‌های ایران با نشاط نیستند/ تشریح وضعیت تعطیلی برخی مدارس امارات

سیدمحمد بطحایی، وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر ظرفیت تشکل های دانش آموزی، این ظرفیت را عاملی مهم در تغییر مسیر صحیح آموزش و پرورش دانست.

صاحب‌خبر -

ایران آنلاین / مراسم اختتامیه هشتمین دوره مجلس دانش‌آموزی با حضور سید محمدبطحایی وزیر آموزش و پرورش، علیرضا کاظمی معاون پرورشی و جمعی دیگر از مسئولان صبح امروز در مجلس قدیم برگزار شد.

در این مراسم بطحایی با تحسین از روحیه حریت و انتقادی نمایندگان مجلس دانش آموزی عنوان کرد: افراد در دوره مدرسه بنا بر اهدافی مختلف وارد می شوند و سنین شروع آموزش در کشورهای مختلف متفاوت است اما باید این اهداف تبیین شود.

وی ادامه داد: بخشی از یادگیری، مهارت‌های شناختی است که دانش آموزان در دوره مدرسه باید بیاموزند که مباحثی مانند قوانین پدیده‌های مختلف را شامل شود که غالبا این بخش برای تحصیل در دوره بالاتر و آموزش عالی مناسب است.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: گسترش و توسعه مهارت هایی که افراد برای زندگی فردی و اجتماعی به آن نیاز دارند از دیگر اهداف آموزشی محسوب می شود چرا که همه هدف ما ورود به دانشگاه و طی دوره های علمی نیست.

رسالت‌ آموزش و پرورش، تقویت مهارت افراد برای حضر در جامعه است
بطحایی با اشاره به اینکه یکی از رسالت‌های آموزش و پرورش عمومی تقویت مهارت‌های لازم برای ورود افراد به جامعه است. وی افزود: علاوه بر آموزش های عمومی، تقویت مهارت ها و توانمندی ها از دیگر اهداف خواهد بود.

وزیر آموزش و پرورش گفت: در دهه های اخیر کشورهای مختلف حجم آموزش مهارت‌ها را افزایش می دهند چرا که پیچیدگی‌های زندگی امروزی در همه جوامع رو به افزایش است و جای تمرین این مهارت ها در مدرسه است.

بطحایی تصریح کرد: مدرسه در نظام های جدید آموزشی دنیا محلی برای تمرین مهارت ها است و آموزش و پرورش امروز حفظ فرمول و مختصات و حافظه محوری را کنار می گذارند و مدرسه به محلی برای تحمل صبوری و کنترل خشم است و باید بدانیم محیط زیست میراثی از گذشته و امانتی برای آیندگان است.

وزیر آموزش و پرورش گفت: مدارس امروز به دنبال تقویت روحیه انقلابی و حس عاطفه و نوعدوستی در دانش آموزان است. وی اظهار کرد: آموزش و پرورش ما قصد دارد مسیر را از حافظه محوری دور کند و در سبد یادگیری گسترش مهارت مورد توجه قرار گیرد.

مدرسه‌های ایران با نشاط نیستند
بطحایی با اشاره به اینکه مدرسه ما مدرسه با نشاطی نیست، عنوان کرد: یکی از مصادیق ایجاد نشاط در مدارس دوری از انباشت مهارت های شناختی و مسائلی مانند حافظه محوری است.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه برای تصحیح این مسیر به شدت به تشکل های دانش آموزی نیازمند هستیم، بیان کرد: همه سازمان ها در برابر تغییرات مقاومت می کنند و یکی از مهارت های مدیران استراتژیک، غلبه بر اینرسی سازمانی است که اگر ملتی این راهکار را نداند در برنامه های راهبردی با شکست مواجه می شود.

مجلس دانش آموزی نباید به برنامه ای تشریفاتی تبدیل شود
بطحایی با بیان اینکه مقاومت در برابر آموزش و پرورش نه تنها در ایران بلکه در دنیا بسیار است، گفت: برای کاهش مقاومت های سازمانی به افزایش ظرفیت تشکل‌ها و مجلس دانش آموزی نیازمند هستیم؛ مجلس دانش آموزی نباید به برنامه ای تشریفاتی تبدیل شود چرا که ظرفیت عظیمی در این مجلس برای تحولات امورش و پرورش داریم.

وی با اشاره به ظرفیت تشکل های دانش آموزی نظیر بسیج و انجمن اسلامی، افزود: انتظار دارم برنامه ای منسجم برای مجلس دانش آموزی داشته باشیم و اگر نتوانیم مسیر آموزش و پرورش را تغییر دهیم این نهاد به پویایی و بالندگی نخواهد رسید.

تشریح  وضعیت تعطیلی برخی مدارس امارات
بطحایی در پاسخ به نماینده دانش آموزی خارج از کشور درباره وضعیت تعطیلی برخی مدارس امارات گفت: برخی از این مشکلات به دلایل دیپلماسی موجود میان دو کشور است و آموزش و پرورش به تنهایی نمی تواند این موضوع را رفع کند.

وی ادامه داد: سیاست های انقباضی دولت امارات علیه امارات برای مدارس ایرانی مشکل آفرین شده است و تاکنون سه مدرسه اماراتی بسته شده است البته سعی کردیم دانش آموزان را ساماندهی کنیم البته سیاست اصلی ما بقای مدارس خارج از کشور به ویژه در حوزه خلیج فارس است.

وزیر آموزش و پرورش در پاسخ سوال دیگری مبنی بر ساماندهی تکالیف دانش آموزشی گفت: انس و الفت بیشتر با طبیعت و ساماندهی و تغییر تکالیف را مورد توجه داریم و سعی داریم به جای آنکه دانش آموزان در گیر کتاب های کمک آموزشی باشند به طبیعت روی بیاورند.

وزیر آموزش و پرورش درباره حذف کنکور گفت: تعیین تکلیف این موضوع به زودی انجام خواهد شد و برای کنکور ۹۸ تغییرات جدید نخواهیم داشت./ باشگاه خبرنگاران جوان

نظر شما