کتاب «سینمایی دیگر؛ چند مقاله و گفتوگو درباره سینمای عباس کیارستمی» در بخش علمی و دانشگاهی جشنواره جهانی فیلم فجر رونمایی شد.
به گزارش ستاد خبری سیوششمین جشنواره جهانی فیلم فجر، هماندیشی «مطالعات جشنواره» از سلسه نشستهای علمی و دانشگاهی سیوششمین جشنواره جهانی فیلم فجر با حضور سیدرضا میرکریمی دبیر سی وششمین جشنواره جهانی فیلم فجر، شهاب اسفندیاری مدیر علمی و دانشگاهی جشنواره، لوسیا نجیب استاد رشته سینما، دینا یوردانووا موسس و رییس مرکز مطالعات فیلم دانشگاه سنت اندروز اسکاتلند و ژروم بارون دبیر جشنواره فیلم نانت بعدازظهر دوشنبه ۳ اردیبهشت ماه در دانشکده سینماتئاتر دانشگاه هنر برگزار شد. قبل از برپایی این هماندیشی، از کتاب «سینمایی دیگر؛ چند مقاله و گفتوگو درباره سینمای عباس کیارستمی» رونمایی شد.
شهاب اسفندیاری، مدیر علمی و دانشگاهی سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر در ابتدای این هماندیشی در مورد مباحث مطروحه در این نشست صحبت کرد و به معرفی استادان و مهمانان نشست پرداخت.
اسفندیاری همچنین درباره حضور ژروم بارون دبیر جشنواره فیلم نانت گفت: اولین حضور جهانی عباس کیارستمی در جشنواره فیلم نانت بود و به همین دلیل از ژروم بارون دعوت به حضور کردیم.
ژروم بارون درباره عباس کیارستمی و چگونگی آشنایی با او گفت: کار سختی است که بتوانم کوتاه در مورد کیارستمی حرف بزنم. اولین دیدار من با او زمانی بود که ۱۸ساله بودم و هیچ اطلاعاتی در مورد ایران و سینمای ایران نداشتم. در آن زمان فیلم «خانه دوست کجاست» را دیدم و برایم باورکردنی نبود. در سال ۱۹۷۰که او را کشف کردیم ۲۰سال بود که در ایران کار میکرد و بنابراین خیلی دیر به کیارستمی رسیدیم.
وی بیان کرد: در میانه دهه نود او دریچه از سینمای ایران و کارهای جدید در سینما روی ما باز کرد و آن استفاده از دوربینهای دیجیتال کوچک بود که کسی در آن زمان استفاده نمیکرد و ما در ادامه کارهای عکاسی او را کشف کردیم. در سال ۲۰۰۳نیز نمایشگاه بزرگی از آثار عکاسی او را در نانت برگزار کردیم.
دبیر جشنواره فیلم نانت در پایان گفت: کیارستمی همزمان کارهایی برای موزهها انجام میداد و ما مدام دنبال او بودیم و نمیتوانستیم به او برسیم.
رضا میرکریمی دبیر سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر درباره عباس کیارستمی گفت: فکر میکنم هنرمندان بزرگ یک خصوصیت دارند که میتوان آن را خودخواهی مقدس نامید و این خودخواهی مقدس است که آدم ها را به یک کاشف بزرگ تبدیل میکند.
وی ادامه داد: این آدمها خیلی صبر نمیکنند به بقیه بگویند چه اتفاقی میافتد به همین دلیل ژروم بارون میگفت نمیتوانستیم به کیارستمی برسیم زیرا او دنبال کشفهای جدیدش بود.
میرکریمی با بیان اینکه کیارستمی به ما آموخت که می توان معانی فلسفی بزرگ را از پس حوادث کوچک بیرون کشید، اظهار کرد: او به ما یاد داد که قهرمانان قصه می توانند آدم های بسیار معمولی باشند و لازم نیست برای اتفاقات بزرگ سفرهای دور و پشت کوه ها برویم و کافی است اطراف مان را نگاه کنیم و سینمای ایران بسیار به این نگاه مدیون است.
وی تاکید کرد: از نظر من عباس کیارستمی یک سینماگر نبود بلکه گرافیست، عکاس، شاعر و حتی چیزی بالاتر از همه اینها بود.
دبیر سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر در پایان از برنامه های بخش علمی و دانشگاهی و انتشار کتابهای این بخش تشکر کرد.
لوسیا نجیب نیز درباره کیارستمی گفت: در مورد انسان بزرگی مثل کیارستمی حرف زدن بسیار سخت است. چنین آدمهایی بینش و نگرش بزرگی دارند و فراتر از زمان میاندیشند. اگر فیلم «کلوز آپ» را دیده باشید، متوجه میشوید که او با مفهوم پُست هیومن آشنا بوده است.
وی ادامه داد: قبل از اینکه خیلی از ما به فکر نکوهش نابودی طبیعت بیفتیم او چنین اعتقادی داشت، قبل از اینکه همه به فکر پُست سینما باشیم او با رنج و درد در این فکر بود و در آخرین فیلمش نشان داد که فقط آدمها مهم نیستند.
این استاد دانشگاه بیان کرد: از طریق کیارستمی میتوانم بفهمم که چرا ایرانیها اینقدر ذهن شاعرانهای دارند و به این خاطر از او متشکرم.
دینا یوردانووا نیز درباره عباس کیارستمی در سخنانی کوتاه گفت: در مورد کیارستمی خیلی میشود حرف زد و حتی من در سال گذشته در دانشگاه سنت اندروز اسکاتلند، سمپوزیومی در مورد کیارستمی برگزار کردم که ساعتها در مورد او صحبت کردیم. سال گذشته نیز فیلم «۷۶دقیقه و ۱۵ثانیه با عباس کیارستمی» سیف اله صمدیان را دیدم که خیلی تاثیرگذار بود.
در ادامه از کتاب «سینمایی دیگر؛ چند مقاله و گفتوگو درباره سینمای عباس کیارستمی» که به کوشش سیدعماد حسینی و با همکاری خانه هنرمندان ایران منتشر شده است، رونمایی شد.
ادای دین جشنواره جهانی فیلم فجر به عباس کیارستمی
صاحبخبر -
∎
نظر شما