شناسهٔ خبر: 25155505 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایران آنلاین | لینک خبر

میرکریمی:

سینمای ایران مدیون کیارستمی است

دبیر سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر گفت: کیارستمی به ما یاد داد لازم نیست برای اتفاقات بزرگ، به سفرهای دور و پشت کوهها برویم و کافی است اطراف مان را نگاه کنیم و سینمای ایران بسیار به این نگاه مدیون است.

صاحب‌خبر -

ایران آنلاین / به گزارش ایرنا، نشست ‌هم اندیشی «مطالعات جشنواره‌» از سلسله نشست‌های علمی و دانشگاهی سی‌وششمین جشنواره جهانی فیلم فجر، روز دوشنبه برگزار و از کتاب «سینمایی دیگر؛ چند مقاله و گفت‌وگو درباره سینمای عباس کیارستمی» رونمایی شد.

خیلی دیر به کیارستمی رسیدم

در ابتدای این نشست ژروم بارون دبیر جشنواره فیلم نانت درباره مرحوم کیارستمی و چگونگی آشنایی با او گفت: کارسختی است که بتوانم کوتاه در مورد کیارستمی حرف بزنم، اولین دیدار من با او زمانی بود که 18 ساله بودم و هیچ اطلاعاتی در مورد ایران و سینمای ایران نداشتم.

وی افزود: در آن زمان فیلم «خانه دوست کجاست» را دیدم و برایم باورکردنی نبود، در سال 1970 که او را کشف کردیم 20 سال بود که در ایران کار می کرد و بنابراین خیلی دیر به کیارستمی رسیدیم.

دبیر جشنواره فیلم نانت ادامه داد: در میانه دهه 90، او دریچه ای از سینمای ایران و کارهای جدید در سینما روی ما باز کرد و آن استفاده از دوربین های دیجیتال کوچک بود که کسی در آن زمان استفاده نمی کرد و ما در ادامه کارهای عکاسی او را کشف کردیم.

بارون خاطرنشان کرد: کیارستمی همزمان کارهایی برای موزه ها انجام می داد و ما مدام دنبال او بودیم و نمی توانستیم به او برسیم.

کیارستمی به ما آموخت قهرمانان قصه می توانند آدم های بسیار معمولی باشند

دبیر سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر نیز در این نشست درباره کیارستمی گفت: فکر می کنم هنرمندان بزرگ، یک خصوصیت دارند که می توان آن را خودخواهی مقدس نامید و این خودخواهی مقدس است که آدم ها را به یک کاشف بزرگ تبدیل می کند.

رضا میرکریمی ادامه داد: این آدم ها خیلی صبر نمی کنند به بقیه بگویند چه اتفاقی می افتد به همین دلیل ژروم بارون می گفت نمی توانستیم به کیارستمی برسیم زیرا او دنبال کشف های جدیدش بود.

وی با بیان اینکه کیارستمی به ما آموخت که می توان معانی فلسفی بزرگ را از پس حوادث کوچک بیرون کشید، اظهار کرد: او به ما یاد داد که قهرمانان قصه می توانند آدم های بسیار معمولی باشند و لازم نیست برای اتفاقات بزرگ به سفرهای دور برویم.

وی تاکید کرد: از نظر من کیارستمی یک سینماگر نبود بلکه گرافیست، عکاس، شاعر و حتی چیزی بالاتر از همه اینها بود.

کیارستمی فراتر از زمان می اندیشید

لوسیا نجیب، استاد مطالعات سینمایی دانشگاه ریدینگ انگلستان نیز درباره کیارستمی گفت: در مورد انسان بزرگی مثل کیارستمی حرف زدن بسیار سخت است، چنین آدم هایی بینش و نگرش بزرگی دارند و فراتر از زمان می اندیشند، اگر فیلم «کلوز آپ» را دیده باشید، متوجه می شوید که او با مفاهیم بسیاری در سینما آشنا بوده است.

وی ادامه داد: قبل از اینکه خیلی از ما به فکر نکوهش نابودی طبیعت بیفتیم او چنین اعتقادی داشت، قبل از اینکه همه به فکر پُست سینما باشیم او با رنج و درد در این فکر بود و در آخرین فیلمش نشان داد که فقط آدم ها مهم نیستند.

این استاد دانشگاه بیان کرد: از طریق کیارستمی می توانم بفهمم که چرا ایرانی ها اینقدر ذهن شاعرانه ای دارند و به این خاطر از او متشکرم.

 

درباره کیارستمی حرفهای زیادی برای گفتن هست

موسس و رییس مرکز مطالعات فیلم دانشگاه سنت اندروز اسکاتلند نیز درباره کیارستمی در سخنانی کوتاه گفت: در مورد کیارستمی خیلی می شود حرف زد و حتی من در سال گذشته در دانشگاه سنت اندروز اسکاتلند، سمپوزیومی در مورد کیارستمی برگزار کردم که ساعتها در مورد او صحبت کردیم.

دینا یوردانووا افزود: سال گذشته نیز فیلم «76 دقیقه و 15 ثانیه با عباس کیارستمی» سیف اله صمدیان را دیدم که خیلی تاثیرگذار بود.

در ادامه مراسم از کتاب «سینمایی دیگر؛ چند مقاله و گفت‌وگو درباره سینمای عباس کیارستمی» که به کوشش سیدعماد حسینی و با همکاری خانه هنرمندان ایران منتشر شده است، رونمایی شد.

سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر از پنجشنبه (30 فروردین ماه) آغاز شده و تا 7 اردیبهشت در تهران برگزار می‌شود.

به گزارش ایرنا، عباس کیارستمی (تیر ۱۳۱۹ تهران - تیر ۱۳۹۵ پاریس) کارگردان، فیلمنامه‌نویس، تدوین‌گر، عکاس، تهیه‌کننده، گرافیست و کارگردان هنری بین‌المللی، همچنین شاعر و نقاش ایرانی بود.

او فیلم‌سازی تأثیرگذار در سینمای جهان به‌شمار می‌آید و آثارش با استقبال فراوان ناقدان، داوران، کارگردانان، فستیوال‌ها و بنیادهای فرهنگی و هنری جهان روبه‌رو شده ‌است.

کیارستمی پنج بار نامزد جایزه نخل طلای جشنواره فیلم کن شد و سال ۱۹۹۷ (پنجاهمین دورهٔ جشنواره فیلم کن) برای فیلم طعم گیلاس این جایزه را گرفت و چهار دوره داوری جشنواره فیلم کن را در کارنامه هنری خود به ثبت رساند.

نظر شما