شناسهٔ خبر: 25149383 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

میرلوحی در تشریح برنامه های همایش «واکاوی اصالت میراث حدیثی شیعه»:

پژوهش های حدیثی باید افزایش یابد/آغاز همایش اصالت میراث حدیثی شیعه با پیام مراجع

خبرگزاری شبستان: پیامبر(ص) فرمودند: «إِنِّي تَارِكٌ فِيكُمُ الثِّقْلَيْنِ كِتَابَ اللَّهِ وَ عِتْرَتِي أَهْلَ بَيْتِي»؛ این اهتمام و توجه پیامبر گرامی(ص) این نکته را می رساند که قرآن کریم و مبانی آن، می بایست توسط ائمه معصوم(ع) تأویل و تفسیر شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اندیشه خبرگزاری شبستان: نشست خبری تشریح «همایش واکاوی اصالت میراث حدیثی شیعه»، با حضور حجت الاسلام والمسلمین سید مصطفی میرلوحی، ریاست مؤسسه امام هادی(ع) در دانشگاه امام صادق(ع) برگزار شد. در ادامه مشروح این نشست از نظرتان می گذرد؛

 

میرلوحی در ابتدا با بیان این نکته که احیاء و ترویج اندیشه و باور ائمه معصومین(ع)، نکته مهم و اساسی مورد نظر و اهتمام مراکز دینی و حوزوی در تمام طول تاریخ بوده است، اظهار کرد: از لسان نبی مکرم اسلام(ص) مروی است که فرمودند:«إِنِّي تَارِكٌ فِيكُمُ الثِّقْلَيْنِ كِتَابَ اللَّهِ وَ عِتْرَتِي أَهْلَ بَيْتِي»؛ این اهتمام و توجه پیامبر گرامی(ص) این نکته را می رساند که قرآن کریم و مبانی آن، می بایست توسط ائمه معصوم(ع) تأویل و تفسیر گردند و همین توجهات است که، حدیث و روایات ائمه(ع) را، حائز اهمیت می کند.

 

وی گفت: نبی مکرم(ص) سپس فرمودند: «وَ إِنَّهُمَا لَنْ يَفْتَرِقَا حَتَّى يَرِدَا عَلَيَّ الْحَوْضَ» این بیان می گوید که قرآن و عترت، همانند دو انگشت دست هستند که هیچگاه از یکدیگر جدا نخواهند شد،  بنابراین اگر می خواهید از آسیب های فتنه های گوناگون در امان بمانید، لاجرم می بایست به هر دوی این میراث عظیم، متمسک شوید.

 

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به این مسئله که در مناسبات و تحقیقات دینی، نمی بایست فقط بیانات قرآن را مرور کرد، ادامه داد: بلکه تفسیر مناسب نیز در بیانات قرآن کریم مداخله خواهند داشت، قرآن خطاب به نبی اکرم(ص) می فرماید: «لِتُبَيِّنَ لِلنَّاسِ ما نُزِّلَ إِلَيْهِمْ وَ لَعَلَّهُمْ يَتَفَكَّرُونَ» یعنی؛ ای پیامبر(ص)،آنچه را که ما نازل کردیم، شما برای مردم تأویل و تفسیر کن.

 

رئیس مؤسسه امام هادی(ع) ادامه داد: خود پیامبر(ص) در زمان حیاتشان به صراحت بیان می دارند که بعد از من، علی(ع) مفّسر و مبیّن قرآن هستند و از این جهت فرمودند: برای فراگیری علوم و فنون قرآن کریم به او رجوع نمایید.

 

وی تصریح کرد: اساساً اسلام بدون حدیث معنایی ندارد. اگر ما مسلمین، قرآن کریم را دارای حجّیت کامل می دانیم، می بایست آگاه باشیم که  همان حجیت را احادیث ائمه معصوم(ع) نیز دارا می باشند.

 

میرلوحی با اشاره به این مسئله که اساساً نحوه شکل گیری مخالفت با نقل و روایت حدیث از زمان خود نبی مکرم(ص) شروع شده است، ابراز کرد: قرآن کریم خطاب به پیامبر(ص) می فرماید: «وَمَا يَنْطِقُ عَنِ الْهَوَى» یعنی؛ ایشان از روی هوا و هوس بیانی نخواهند داشت. بنابراین کلام ایشان از سوی خداوند معتبر و استوار است.

 

وی با اشاره به این نکته که حدیث بخش مهمی از معارف اسلامی است، بیان کرد: دوای درد شرایط جامعه امروز، بازگشت به احادیث ائمه(ع) است.

 

میرلوحی تاکید کرد: در آن شرایط خفقان آور و ملتهب جامعه اُموی و عباسی، این وجود مقدس ائمه(ع) بودند که به جمع آوری احادیث مبادرت کردند و این میراث گرانقدر، هم اکنون در اختیار ما قرار دارد و ما می بایست به نحو شایسته و اَحسن، از این خزائن سترگ بهره مند شویم.

 

این محقق و پژوهشگر اسلامی با اشاره به جایگاه کُتب اربعه شیعی در احیاء و بالندگی جهان تشیع و همچنین مرتبه و شأن سیره و سنت پیامبر(ص) در اعتلای جامعه مسلمین، تاکید کرد: در واقعه جنگ صفین و زمانی که مقرر می شود که بین لشگر حضرت امیر(ع) و معاویه، گفت وگو صورت گیرد حضرت امیر(ع) خطاب به ابن عباس می فرماید: «لا تحاجو اهل الشام بالقرآن» یعنی، با قرآن با ایشان مجادله نکنید، زیرا آنها از تفسیر و تأویل مناسب بیانات قرآن کریم عاجز هستند؛ پس با سیره و سنت، با آنها گفت وگو کنید. این بیان به تحقیق، جایگاه و شأن حدیث و مقام راویان حدیث را در مناسبات اسلامی تبیین می کند.

 

میرلوحی ابراز کرد: بعد از انقلاب اسلامی در ایران نیز، برخی پیوسته این مطلب را بیان می داشتند که برای اداره امور، خود کلام قرآن کریم کفایت می کند و لازم نیست  به احادیث مراجعه کرد؛ در این مسیر گروهای التقاطی و الحادی ای همانند: فرقان و غیره نیز وجود داشتند که رجوع به تفسیر و تأویل در احادیث را مناسب نمی دانستند؛ اما با رشادت ها و پیگیری ها و خون دل خوردن های فراوان افرادی، همانند: شهید مطهری(ره)، این مطلب به منصه ظهور رسید که، اسلام و قرآن بدون رجوع به احادیث و بیانات ائمه(ع) برای اداره جامعه کفایت نخواهد کرد.

 

رئیس مؤسسه امام هادی(ع) با بیان این نکته که حرکت های افراطی ای که با اساس امامت در طول تاریخ مخالف بودند زمانی که نتوانستند مخالفت خود را به جایی برسانند، در صدد ضربه زدن به احادیث و بیانات ائمه(ع) برآمدند، افزود: رجال حدیثی شیعی در تمام اعصار با اهتمام و تلاش سعی داشتند سره را از ناسره، در این مسیر مشخص کنند و بخش عظیمی از اسرائیلیات را که معاندین در قاموس حدیثی شیعه وارد کرده بودند را، از منابع حدیثی حذف کنند.

 

وی بیان کرد: دشمنان و معاندین در حال حاضر سعی دارند با القائات و شبهات گوناگون باور و انگاره های عقیدتی  نسل جوان را نسبت به دین و باور اسلامی مخدوش نمایند؛ امروزه در حدود  1200 حدیث، فقط در باب موضوع امامت در کتاب های شیعی روایت شده است، ولی، معاندین می گویند: فقط 10 حدیث از این احادیث، صحیح و معتبر است. این رویکردها و سایر مواجهات در این باب، توسعه و پژوهش و ترویج روزافزون جایگاه اصالت و حقانیت میراث حدیثی شیعه را تبیین می نماید.

 

رئیس همایش واکاوی رسالت میراث حدیثی شیعه در ادامه بیان کرد: بر همین اساس مؤسسه امام هادی(ع) با همکاری سایر مؤسسات دینی و حوزوی همانند، شورای عالی حوزه های علّمیه کشور، مرکز جامعة المصطفي العالمية (ص)، دانشگاه امام صادق(ع)، مرکز فقهی ائمه اطهار(ع)، صدا و سیمای جمهوری اسلامی، مؤسسه تبیان و چند نهاد علمی و پژوهشی دیگر؛ همایش اصالت میراث حدیثی شیعه را در ۹ اردیبهشت ماه،  مصادف با 12 شعبان المعظم در شهر مقدس قم، مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) و با حضور اساتید حوزه و دانشگاه برگزار می کند.

 

وی گفت: در این مراسم؛ که با پیام مراجع عظام تقلید شروع خواهد شد، آیت الله استادی و آیت الله علیدوست به ایراد سخن و دیدگاه خواهند پرداخت.

 

میرلوحی با بیان این نکته که هدف از این همایش، حفظ حدیث و جایگاه رفیع این میراث ارزشمند برای آحاد مردم و بویژه نسل آینده است، خاطر نشان کرد: در این مراسم همچنین، از اثر ارزشمند استاد حسینی شیرازی، به نام «اعتبارسنجی حدیث شیعه» نیز، رونمایی می شود.

 

 

 

   

   

برچسب‌ها:

نظر شما