شناسهٔ خبر: 25128778 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی | لینک خبر

درخواست هنرجویان «دارالفنون» از مجید مجیدی/پایگاه «تاریخ نگاری سینمای ایران» افتتاح شد

مجید مجیدی در سومین روز سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر به هنرجویان کارگاه «کارگردانی» توصیه کرد برای ساخت فیلم های بهتر در فضای واقعی قرار بگیرند و سعی کنند مردم و محیط اطرافشان را بشناسند.

صاحب‌خبر -

ما را به لوکیشن «محمد رسول الله» ببرید

به گزارش ستاد خبری سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر، کارگاه آموزشی «کارگردانی» عصر امروز شنبه یکم اردیبهشت با حضور مجید مجیدی نویسنده و کارگردان سینما در سالن ۳ پردیس چارسو برگزار شد.

مجیدی با اشاره به تجربه فیلمسازی در شهر بمبئی گفت: این اثر اولین فیلمی است که آن را به شکل دیجیتال فیلمبرداری کردم. هرچند دنیای دیجیتال امکانات خوبی را در اختیار فیلمساز می گذارد و به شما این امکان را می دهد که موقعیت هایی را که در دنیای واقعی قابل دسترس نیستند به تصویر بکشید ولی ممکن است شما را از روح و جانمایه فیلم دور کند.

وی ادامه داد: من کارگردان نسل سینمای آنالوگ هستم بنابراین این تفاوت را بیشتر احساس می کنم. نگرانی من بیشتر به خاطر این است که به نظر می رسد در دنیای دیجیتال، خلاقیت کارگردان به عنوان یک هنرمند فراموش می شود و این سینما شبیه به کلاژی می شود که همه تصویرهایش دیجیتالی است.

مجیدی توضیح داد: در فضای دیجیتال انگار قرار نیست که کارگردان دیگر به خودش زحمت بدهد مردم، فرهنگ ها و جهان پیرامون اش را بشناسد در حالی که فیلمسازی در محیط واقعی این امکان شناخت را برای بازیگر، فیلمبردار و همه عوامل فیلم فراهم می کند.

این نویسنده و کارگردان ایرانی درباره ساخت فیلم در هند گفت: چندین بار بود که تهیه کنندگان هندی به من پیشنهاد ساخت فیلمی در هند را می دادند، اما برایم ریسک بزرگی بود چون با فرهنگ هندی ها آشنایی عمیقی نداشتم. فرهنگ مردم هند به فرهنگ ما نزدیک است اما باید عمیق تر با آنها آشنا می شدم تا بتوانم فیلمی باورپذیر بسازم. برای شروع تمام گروه فیلمم را از سینمای هند انتخاب کردم و فقط یکی از دستیارانم را از ایران با خودم بردم. دومین چالش مهمم، انتخاب بازیگر بود و چالش بعدی زبان بود.

مجیدی ادامه داد: تهیه کننده به دلیل این که بازار جهانی فیلم برایش مهم تر از بازار آن در کشور هندوستان بود پیشنهاد داد که فیلم را به زبان انگلیسی بسازیم. در ابتدا من هم قبول کردم چون فکر می کردم مردم هند به راحتی به زبان انگلیسی صحبت می کنند اما بعد از ورود به کوچه و بازار متوجه شدم مردم کوچه و بازار هندوستان به زبان هندی صحبت می کنند بنابراین تهیه کننده را قانع کردم که فیلم را به زبان هندی بسازیم و مترجمی پیدا کردم که زبان هندی و فارسی را خوب بداند و بتواند مفاهیم را منتقل کند.

او درباره سینمای بالیوود گفت: سینمای بالیوود مشخصات منحصر به فرد خودش را دارد و اگر بخواهیم در گیشه سینمای هند موفق باشیم باید آنها را رعایت کنیم، مثلا این که همیشه باید از ستاره های هندی در فیلم ها استفاده کرد، قهرمانان فیلم حتما باید مرد باشند و چند ترانه باید در فیلم خوانده شود تا فیلم بفروشد البته برخی تلاش کرده اند که فیلم های هنری هندی بسازند اما این فیلم ها در گیشه موفق نبوده اند.

مجیدی ادامه داد: هندی ها استودیوهای عظیم ساخت فیلم دارند و همه چیز را در پلاتو می سازند، اما به تهیه کننده گفتم که می خواهم فیلمم را در فضای واقعی کار کنم آن هم فیلمی که ۷۰ درصد آن در فضای خارجی می گذشت.

کارگردان فیلم «بچه های آسمان» ادامه داد: بمبئی شهر بسیار شلوغی است و کسانی که تجربه حضور در این شهر را دارند می دانند که چقدر فیلمبرداری در آن سخت است چون این شهر به شدت شلوغ است و همه با هم بوق می زنند. من می خواستم فیلمم را در فضای واقعی بسازم به همین دلیل در یک پروسه هفت، هشت ماهه لوکیشن هایم را در دل بمبئی انتخاب کردم.

در پایان این کارگاه آموزشی هنرجویان «دارالفنون» سوالات خود را درباره نحوه کارگردانی مجیدی مطرح کردند و از او خواستند که آنها را برای بازدید از دکور فیلم «محمد رسول الله(ص)» به شهرک سینمایی این فیلم ببرد.

همچنین عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که برای بازدید از جشنواره جهانی فیلم فجر به پردیس چارسو آمده بود دقایقی در کارگاه مجید مجیدی حضور یافت.  

پایگاه «تاریخ نگاری سینمای ایران» افتتاح شد/ ثبت اطلاعات جامع فیلم ها و سینماگران


ایرج تقی پور مجری پروژه پایگاه «تاریخ نگاری سینمای ایران» با اشاره به امنیت سایت ابراز امیدواری کرد این سایت به زودی در بین ۵۰ سایت برتر ایران از نظر بازدید قرار بگیرد.

به گزارش ستاد خبری سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر، مراسم رونمایی از فاز اول پایگاه «تاریخ نگاری سینمای ایران» عصر امروز شنبه یکم اردیبهشت در طبقه هفتم پردیس سینمایی چارسو برگزار شد. این مراسم با حضور سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمد مهدی حیدریان رییس سازمان سینمایی، سید رضا میرکریمی دبیر سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر و برخی از مسئولان و هنرمندان برگزار شد.

ایرج تقی پور مجری پروژه پایگاه «تاریخ نگاری سینمای ایران» با اشاره به اینکه دنیای امروز دنیای ارتباطات است، گفت: با وجود اینکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همواره به سینما توجه ویژه ای دارد اما همیشه جای یک مساله، خالی بوده است. صادقانه بگویم از وقتی آقای حیدریان ریاست سازمان سینمایی را برعهده گرفتند با همتی که به خرج دادند، توانستیم در حوزه سایبری سینما به ویژه در حوزه بین الملل یک برنامه ریزی جدی داشته باشیم.

وی افزود: سینمای ایران یک سینمای شناخته شده در جهان است اما تا پیش از این سایت، منابع موثقی درباره آثارمان به زبان انگلیسی وجود نداشت.

تقی پور زمان آغاز به کار آژانس خبری این سایت را بیش از یک سال گذشته عنوان و تصریح کرد: راه اندازی پایگاه «CIC» و بانک اطلاعاتی آن از حدود هشت ماه پیش آغاز شد و امروز فاز اول این طرح را رونمایی کردیم و توسعه این سایت ادامه خواهد داشت.

تقی پور با ابراز امیدواری نسبت به اینکه پایگاه «CIC» به زودی به یکی از ۵۰ سایت برتر ایرانی از نظر تعداد بازدیدکنندگان تبدیل شود، گفت: این پایگاه صد در صد ایرانی است. همچنین «CIC» یکی از امن ترین سایت های دنیا است و هکرها نمی توانند امنیت آن را به چالش بکشند. امیدواریم بتوانیم این پایگاه را در حد و اندازه شبکه های اجتماعی ارتقا دهیم.

تقی پور همچنین از شهردار منطقه ۱۲ و رضا میرکریمی برای به ثمر نشستن این پروژه تشکر کرد.

امین هدایتی مدیر اجرایی و فنی وب سایت «CIC» نیز با بیان اینکه طراحی این سایت از ابتدای مهر ۹۶ آغاز شد، گفت: ۱۰ هزار فیلم سینمایی و کوتاه در اختیار داشتیم که بسیاری از آنها فاقد پوستر یا اطلاعاتی مانند اسامی بازیگران و عوامل بود. جمع آوری این اطلاعات و ترجمه آنها به انگلیسی کار سختی بود و از طرفی همزمان با جمع آوری اطلاعات، طراحی وب سایت نیز آغاز شد. طراحی گرافیکی و بحث «سئو» در پروسه طراحی سایت برایمان اهمیت ویژه ای داشت. همچنین ما برای امنیت بیشتر و اطمینان از حضور وب سایت «CIC» روی اینترنت آن روی چند سرور قوی دنیا قرار دادیم تا اگر سروری دچار مشکل شد، وب سایت دچار مشکل نشود.

وی در پایان گفت: وب سایتی که امروز افتتاح می شود در حقیقت دو بخش اصلی دارد؛ یک وب سایت برای جمع آوری و تایید اطلاعات با دسترسی به بخش محتوا است که کارشناسان می توانند به آن دسترسی داشته باشند و سایت دیگر خود «CIC» است. یکی از نکات مهم دیگر این وب سایت، سیستم جستجوی آن است و در صفحه معرفی این سایت اطلاعاتی از فیلم ها مانند پوستر، عوامل و خلاصه فیلم دیده می شود.

علاقه مندان با مراجعه به سایت سی سینما به آدرس www.cicinema.com می توانند به بانک جامع سینمای ایران دسترسی پیدا کنند.

آدرس سایت رسمی جشنواره Fajriff.com و پست الکترونیکی جشنواره Info@Fajriff.com است.

سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر ۱۹ تا ۲۷ آوریل ۲۰۱۸ (۳۰ فروردین تا ۷ اردیبهشت ۱۳۹۷) به دبیری سیدرضا میرکریمی در تهران در حال برگزاری است.

نظر شما