شناسهٔ خبر: 25118873 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

ترور دانشمند فلسطینی عضو حماس در مالزی به دست موساد

صاحب‌خبر -
 

سرویس خارجی: یک پژوهشگر فلسطینی به ضرب گلوله افراد ناشناس در مالزی ترور شد.
«محمد فادی البطش» ۳۵ ساله، پژوهشگر فلسطینی در حال خروج از منزل خود در مالزی برای اقامه نماز صبح بود که هدف گلوله افراد ناشناس قرار گرفت.پلیس مالزی اعلام کرد دو موتورسوار در ساعت شش صبح (به وقت محلی) بیش از ۱۰ گلوله به سمت البطش شلیک کردند که یکی از این گلوله‌ها به سر وی اصابت کرد و بر اثر آن فورا جان خود را از دست داد.البطش که از اهالی جبالیا واقع در نوار غزه بود، دکترای مهندسی برق داشت و در یکی از دانشگاه‌های مالزی تدریس می کرد. او که دارای سه فرزند بود قبل از سفر به مالزی کارمند شرکت برق نوار غزه بود.
وی در مالزی امام جماعت مسجد العباس نیز بود، با جمعیت‌های خیریه کار می‌کرد.در حالی که پلیس مالزی تحقیقات خود را درباره این ترور آغاز کرده، «خالد البطش» از اعضای ارشد جنبش جهاد اسلامی فلسطین خواستار تحقیقات فوری عوامل پشت پرده این ترور قبل از فرار آنها شد و تاکید کرد که سازمان جاسوسی رژیم صهیونیستی (موساد) در این اقدام دخیل است.همزمان حماس با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد پژوهشگر فلسطینی که در مالزی ترور شد از اعضای این جنبش بود. در بیانیه حماس آمده است: جنبش مقاومت اسلامی «حماس» امروز یکی از فرزندان نیک خود، دانشمندی از دانشمندان فلسطین، حافظ کتاب خدا، فرزند جبالیا شهید دکتر محمد البطش را از دست داد. در ادامه این بیانیه آمده است مهندس البطش به دلیل سطح بالای علمی‌اش متمایز بود و در کنفرانس‌های بین‌المللی مهمی در زمینه انرژی شرکت کرد و او همواره حامی آرمان فلسطین بود.
از سویی در حالی که گمانه‌زنی‌ها حاکی از دست داشتن موساد در ترور «محمد فادی البطش» است، یک نشریه صهیونیستی اعلام کرد البطش در زمینه ساخت پهپاد با حماس همکاری می‌کرد. نشریه «اسرائیل‌هیوم» اعلام کرد که وی از اعضای حماس بود و در زمینه ساخت و ارتقای پهپاد برای حماس همکاری می‌کرد و حوزه تخصصی کار او ساخت پهپاد‌هایی با سوخت جایگزین بود. در این حال یک وزیر رژیم صهیونیستی تهدید کرد که اسرائیل پروژه ترور رهبران حماس و جهاد اسلامی در نوار غزه را از سر خواهد گرفت. «اسرائیل کاتز» وزیر اطلاعات رژیم اشغالگر قدس، رهبران حماس و جهاد اسلامی فلسطین را تهدید کرد و نسبت به آنچه نتیجه هدف قرار دادن نظامیان اسرائیلی با تک تیرانداز توصیف کرد، هشدار داد. کاتز گفت که تهدیدهای جهاد اسلامی مبنی بر اینکه نظامیان اسرائیلی را با تک تیرانداز هدف قرار خواهند داد عبور از خط قرمز است و حماس باید بداند هر آتشی که از نوار غزه به سوی نظامیان اسرائیلی هدف گرفته شود به سرعت برنامه ترور رهبران حماس در نوارغزه را از سر خواهد گرفت. این درحالی است که رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین(حماس) با هشدار به رژیم صهیونیستی از اقشار مختلف مردم فلسطین خواست خود را برای توفان انسانی در داخل و خارج از سرزمین فلسطین در سالروز نکبت (تشکیل رژیم جعلی صهیونیستی) آماده کنند. اسماعیل هنیه خطاب به صهیونیست‌ها گفت: شما با نسل منحصر به فردی روبرو هستید که ترس و تردید را نمی‌شناسد، نسلی که عاشق شهادت است و در راه خداوند مبارزه می‌کند و سرزمین فلسطین را آزاد خواهد کرد؛ دوران شما سپری شده است و قدرت شما در برابر این توفان انسانی و مقاومت مردمی که همه گروه‌ها و اقشار ملت ما از آن حمایت می‌کنند سودی نخواهد داشت. یحیی السنوار رهبر جنبش حماس در نوار غزه نیز در سخنانی تاکید کرد: حماس سلاح خود را کنار نخواهد گذشت و برای تحقق اهداف ملت فلسطین و در صدر آن زندگی کریمانه و آزاد تا تکمیل پروژه آزادسازی سرزمین فلسطین تلاش خواهد کرد. در چنین شرایطی «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در ادامه اقدامات تنبیهی خود علیه نوار غزه، مستمری خانواده‌های اسرا در نوار غزه را قطع کرد.
افزایش شمار شهدا به ۴تن
چهارمین جمعه تظاهرات بزرگ بازگشت در نوار مرزی باریکه غزه با حضور ده‌ها هزار فلسطینی در مناطق مرزی برگزار شد. ساکنان مناطق مختلف باریکه غزه از ساعات اولیه صبح روز جمعه گذشته راهی مناطق مرزی شده و در چهارمین جمعه تظاهرات بازگشت که به جمعه “شهدا و اسرا” نامگذاری شده بود، شرکت کردند. اشغالگران صهیونیست همانند هفته‌های گذشته با گلوله جواب شرکت کنندگان در این تظاهرات مسالمت آمیز را دادند که در نتیجه آن چهار فلسطینی به شهادت رسیدند و بیش از ۷۳۰ نفر دیگر نیز زخمی شدند. در این حال سفیر فلسطین در سازمان ملل خواهان تحقیقات بین‌المللی درباره جنایات رژیم صهیونیستی علیه غیرنظامیان غزه در جریان تظاهرات بازگشت که چندین هفته است برگزار می‌شود شد. فرستاده سازمان ملل در روند صلح خاورمیانه هم در واکنش به اظهارات مقامات نظامی اسرائیل گفت، تیراندازی به کودکان و نوجوانان در غزه شرم‌آور است و شهادت نوجوانان فلسطینی در غزه چگونه به روند صلح کمک خواهد کرد!
همزمان «ناتالی پورتمن» بازیگر مشهور و یهودی‌هالیوود در اعتراض به کشتار مردم غزه، از شرکت در مراسم «نوبل یهودی» امتناع کرد و گفت حاضر به شرکت در مراسم دریافت جایزه «نوبل یهودی» نیست. پورتمن گفته است حوادث اخیر غزه به شدت او را آزرده خاطر کرده و به همین دلیل از مشارکت در هر رویدادی در اسرائیل احساس راحتی نمی‌کند. گفته می شود تحریم مراسم دریافت جایزه «نوبل یهودی» توسط این بازیگر خانم آمریکایی- اسرائیلی عصبانیت مقام‌های صهیونیستی را به دنبال داشته و یک عضو پارلمان این رژیم خواستار سلب تابعیت او شده است. در چنین شرایطی وزارت خارجه آمریکا در گزارس سالانه حقوق بشر خود برای اولین بار استفاده از عبارت «اراضی اشغالی» را برای اشاره به کرانه باختری و غزه کنار گذاشت. خبر دیگر اینکه به دنبال اظهارات رئیس حزب سوسیال دموکرات حاکم رومانی مبنی بر تلاش برای انتقال سفارت این کشور از تل‌آویو به قدس، رئیس جمهوری این کشور با این تصمیم مخالفت کرد. از طرفی سعد حریری نخست وزیر لبنان اعلام کرد که قدس تا ابد به عنوان پایتخت فلسطین باقی خواهد ماند.

نظر شما