شناسهٔ خبر: 25100270 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

استاد فلسفه و حکمت دانشگاه تهران:

هفتصد سال است به زبان سعدی سخن می‌گوییم

شیراز- ایرنا- استاد فلسفه و حکمت دانشگاه تهران در آیین بزرگداشت روز سعدی اعلام کرد:سعدی به زبان فارسی سخن نمی‌گوید بلکه او چنان فصیح است که درواقع ما هستیم که 700سال است به زبان سعدی سخن می‌گوییم.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، غلامحسین ابراهیمی دینانی شامگاه جمعه دراین آیین درآرامگاه سعدی با خوانش سه بیت گوناگون از ساحت‌های مختلف این شخصیت ادبی گفت: سعدی به همان اندازه که در نظم و نثر سهل و ممتنع است، شخصیتی پیچیده، بغرنج و معماگونه دارد.
وی عنوان کرد: سعدی به نظامیه بغداد وفادار نماند زیرا چون فرزند شیراز و رند عالم بود.
دینانی با بیان اینکه اخلاق، سیاست و تدبیر در سخن سعدی درخشان است، اضافه کرد: به گفته اندیشمندان غربی، گلستان و بوستان در حد انجیل‌های مقدس است.
این عضو پیوسته فرهنگستان علوم ایران بیان داشت: شعر به قدرت خیال زنده است و سعدی نیز در قدرت خیال و توانایی عقل کم‌ نظیر است.
وی با بیان اینکه سخن سعدی جمع بین عقل نظری و عملی است، ادامه داد: سعدی تنها استاد اخلاق ‌و سخن و ادیب نیست بلکه عارف و حکیمی بزرگ است.
اول اردیبهشت به مناسبت تاریخ نگارش گلستان روز سعدی نامگذاری شده است.
این روز در اول اردیبهشت 1389 و در اجلاس شاعران جهان در شیراز، از سوی نهادهای فرهنگی داخلی و خارجی به عنوان روز سعدی شناخته شد.
ابومحمّد مُشرف‌الدین مُصلح بن عبدالله بن مشرّف متخلص به سعدی شاعر و نویسنده قرن هفتم هجری، زاده شیراز است. اهل ادب به او لقب استادِ سخن، پادشاهِ سخن، شیخِ اجلّ می‌دهند.
دیباچه(منسوب به سعدی)، مجالس پنج‌گانه، نصیحت الملوک، سؤال صاحب‌دیوان، رساله عقل و عشق، تقریرات ثلاثه، گلستان، سعدی‌نامه(بوستان)، قصاید عربی، قصاید فارسی، مراثی، ملمعات و ترجیعات، طیبات، خواتیم، غزلیات قدیم، صاحبیه، مقطعات، رباعیات، مفردات، هزلیات و خبیثات آثار برجای مانده از سعدی است.
7375 /1876

نظر شما