شناسهٔ خبر: 66709788 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

لازمه انتقال منطق قرآنی برائت؛ شناخت منش حضرت ابراهیم(ع)

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعبدالفتاح نواب با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری مبنی بر انتقال منطق قرآنی برائت به جهان اسلام در مراسم حج امسال تأکید کرد: شناخت و معرفی منش و سیره اخلاقی و تربیتی حضرت ابراهیم(ع) گامی مهم در جهت انتقال این منطق است.

صاحب‌خبر -
مراسم بدرقه حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعبدالفتاح نواب، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و سرپرست حجاج ایرانی بعدازظهر امروز، ۲۸ اردیبهشت‌ماه، با حضور  آیت‌الله شیخ محسن قمی، معاون ارتباطات بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری و سیدعباس حسینی، رئیس سازمان حج و زیارت، در فروگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) برگزار شد.
 
حجت‌الاسلام والمسلمین نواب پیش از ترک تهران در فروگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) با اشاره به رهنمودهای مقام معظم رهبری در دیدار با کارگزاران حج امسال گفت: پایه شعار حج امسال، قرآن‌محوری، همدلی و وحدت است و این مهم همواره مورد تأکید ایشان  و امام راحل (ره) بوده است. اقتدار اسلامی و در امتداد آن، برائت از مشرکان و بیزاری جستن از ظالمان نیز از محورهای حج ۱۴۰۳ است.
محافل قرآنی در مکه و مدینه

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با اشاره به این که در مراسم حج امسال محافل قرآنی زیادی در مکه مکرمه و مدینه منوره برگزار خواهد شد، مقام معظم رهبری در دیداری که با کارگزاران حج داشتند نکاتی را بیان کردند که برخی از این نکات در شعار حج امسال تجلی یافته است. جان‌مایه نکاتی که حضرت امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری پیوسته به نمایندگان خود در حج و زیارت بیان کرده‌اند، وحدت است.
 
وی در ادامه وحدت، همدلی و همبستگی را از نیازهای روز جامعه دانست و گفت: شعار «یا أیها المسلمون اتحدوا اتحدوا» برگرفته از آیه قرآنی «اِعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللّه جَمِیعاً وَلاَ تَفَرَّقُوا: همگی به ریسمان الهی چنگ زنید و پراکنده نشوید» است و شعار همدلی و اتحاد امت اسلام در حج امسال باید برنامه‌ریزی منسجم بسیار پررنگ‌تر باشد.
 
سرپرست حجاج ایرانی تصریح کرد: با توجه به بیانات مقام معظم رهبری پیرامون حضرت ابراهیم (ع) و الگوبودن ایشان، اخیرا کتابی با عنوان «ابراهیم‌شناسی» جهت ارائه در محافل «انس و معرفت» در مکه و مدینه از سوی بعثه تهیه شده است.
 
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با اشاره به این که اقتدر اسلامی و مسئله فلسطین بخش دیگری از شعار حج امسال است، گفت: اگر وحدت اسلامی میان امت باشد، مسئله اقتدار به وجود می‌آید و اقتدار اسلامی نیز، دفاع از ملت مظلوم فلسطین را محقق می‌کند.
 
ابزار انزجار از رژیم صهیونیستی 
حجت‌الاسلام والمسلمین نواب در ادامه با اشاره به این که مسئله تنفر از رژیم صهیونیستی مختص موسم حج نیست و این موضوع امروز در تمام دنیا وجود دارد، گفت: مراکز علمی و دانشگاهی آمریکا و اروپا امروز از رژیم صهیونیستی ابراز تنفر می‌کند. همه زائران بیت‌الله الحرام نیز از رژیم صهیونیستی متنفر هستند، اما این ابراز انزجار باید به گونه‌ای صورت بگیرد که حرمت ساحت حج و حرم امن الهی حفظ شود و مسأله مهم برائت از مشرکان قطعا باید در چارچوب قوانین کشور عربستان و در جهت تقویت اتحاد مسلمانان خواهد بود.
 
وی گفت: در مسئله حج آنچه که باید محقق شود، آرامش حجاج است و این که مناسک حج را به درستی انجام دهند، زیرا زائران ما حدود ۱۷ سال در انتظارحج بوده‌اند و باید بتوانند در آرامش عبادت خود را انجام دهند.
 
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در پاسخ به پرسشی درباره اجتماعات امسال حجاج در مکه و مدینه گفت: اجتماعات برخی زائران به صورت کاروانی و برخی نیز در هتل تجمع می‌کنند و برخی از جلسات نیز به صورت گروهی و دسته‌جمعی خواهد بود.
 
حجت‌الاسلام والمسلمین نواب با اشاره به این که تولیت‌های مسجدالحرام  و مسجدالنبی(ص) بارها از نظم زائران ایرانی تمجید کرده‌اند، یادآورشد: ما از دولت میزبان درخواست داشته‌ایم که بخش شرقی طبقه فوقانی مسجدالنبی(ص) را در شب‌های جمعه به زائران ایرانی اختصاص دهند تا بتوانند دعای کمیل را در این بخش قرائت کنند و اگر این اجازه داده شود، کار پسندیده‌ای خواهد بود.
انتقال منطق قرآنی برائت به جهان اسلام
وی در پاسخ پرسش خبرنگار ایکنا مبنی بر این که برنامه‌های عملی بعثه مقام معظم رهبری برای انتقال منطق قرآنی برائت به جهان اسلام چیست؟، گفت: شناخت و معرفی منش، سیره اخلاقی و تربیتی حضرت ابراهیم(ع) بهترین راه‌کار برای انتقال منطق قرآنی برائت به جهان اسلام است و در همین راستا کتابی با نام «ابراهیم‌شناسی» اخیرا از سوی بعثه مقام معظم رهبری منتشر شده است.
حجت‌الاسلام والمسلمین نواب در پایان با اشاره به این که حضرت ابراهیم(ع) مؤسس برائت است، گفت: برائت امر فطری است و مسئله شناخت ابعاد شخصیتی و سیره ابراهیم خلیل الله در این زمینه بسیار مهم است.
 
یادآوری می‌شود، حجت‌الاسلام والمسلمین نواب پیش از سوار شدن به هواپیما، زائران کاروان‌های ایرانی را که همسفر او بودند و از ترمینال سلام عازم سرزمین وحی بودند را از زیر قرآن گذراند و برای همه آنان، آرزوی سفری امن، آرام و موفق کرد.

نظر شما