شناسهٔ خبر: 25089513 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

رشت| ۲۰۰ نفر از مبتلایان گیلانی به سکته مغزی از عوارض دائمی آن نجات پیدا کردند

R7877/P1377/S6,71/CT11

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان گفت: انجام نخستین پیوند کبد استان گیلان و نجات ۲۰۰ نفر از عوارض دائمی سکته مغزی بخشی از فعالیت‌های حوزه بهداشت و درمان گیلان است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از رشت، شاهرخ یوسف‌زاده چابک ظهر امروز در جلسه مجمع سلامت استان گیلان در رشت اظهار داشت: تعریفی که امروزه سازمان بهداشت جهانی از سلامت دارد نسبت به گذشته متفاوت است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان گیلان خاطرنشان کرد: امروزه نداشتن بیماری به‌معنای سالم بودن نیست زیرا انسان سالم باید نقش فعال اجتماعی، سلامت روحی و رفاه معیشتی نیز داشته باشد.

یوسف‌زاده چابک با اعلام اینکه تمام فعالیت‌هایی که در حوزه بهداشت و درمان انجام می شود تنها 25 درصد از عوامل اثرگذار در حوزه سلامت را پوشش می‌دهد گفت: 75 درصد از سلامت مردم مربوط به معنویت، نشاط، داشتن نقش اجتماعی فعال و رفاه معیشتی است که تامین همه آن توسط وزارت بهداشت غیرممکن است.

وی با بیان اینکه مجمع سلامت استان گیلان در بر گیرنده تمام عوامل موثر بر حوزه سلامت بوده و فقط مربوط به بهداشت و درمان نیست افزود: انجام نخستین پیوند کبد استان گیلان و نجات 200 نفر از عوارض دائمی سکته مغزی بخشی از فعالیت‌های حوزه بهداشت و درمان گیلان است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به اهمیت توجه به معیشت خانواده‌ها در راستای سلامت کودکان و پاسخ به سئوالات جوانان و نوجوانان در راستای ایجاد سلامت روحی در آن‌ها ابراز داشت: امروزه بیماری‌های واگیر 75 درصد از علل مرگ‌ها را به خود اختصاص داده‌اند.

یوسف‌زاده چابک با اعلام اینکه رژیم غذایی مناسب و تغییر سبک زندگی سبب می‌شود تا قبل از شکل‌گیری بیماری و از ایجاد آن پیشگیری شود تصریح کرد: مشکلات محیط‌زیست و آلودگی ناشی از زباله و فاضلاب‌ها با همکاری مردم حل می‌شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان کانون سلامت محلات را نقطه شروع اجتماعی شدن حوزه سلامت دانست و گفت: در این کانون ها 6 کارگروه برای رسیدگی به وضعیت سلام جسمی و روحی خانواده‌ها تشکیل می‌شود و هرکانون 4 هزار نفر را تحت پوشش قرار می‌دهد که تحت آموزش و مراقبت قرار می‌گیرند‌.

وی با اعلام اینکه در راستای اجتماعی شدن حوزه سلامت برای هر 12 هزار نفر یک پزشک خانواده در نظر گرفته شده که بر اساس سیاست‌گذاری باید به هر 4 هزار نفر یک پزشک برسد افزود: با اجرای طرح اجتماعی کردن حوزه سلامت به‌دنبال ایجاد یک نظام و شبکه اجتماعی هستیم که سواد سلامت جامعه را افزایش دهیم.

انتهای پیام/ش

نظر شما