شناسهٔ خبر: 25080568 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

نمایندگان مقاومت فلسطین در ایران: «راهپیمایی بازگشت» چالش جهانی برای اسرائیل ایجاد کرده است

صاحب‌خبر -
 

سرویس خارجی: نمایندگان جنبش‌های مقاومت فلسطین در ایران، بر نقش پررنگ «راهپیمایی بازگشت» که از چهار هفته قبل آغاز شده، در احقاق حقوق فلسطینی‌ها تأکید کردند.
به گزارش خبرنگار ما، در نشستی که با حضور خالد قدومی و ناصر ابوشریف، نمایندگان حماس و جهاد اسلامی در تهران با موضوع «بررسی نقش راهپیمایی‌های بازگشت در مقابله با معامله قرن آمریکا» برگزار شد، قدومی اظهار داشت: این روزها فضای داخلی فلسطین با خون شهدای فلسطینی که برای احقاق حقوق خود مبارزه می‌کنند تا رهایی فلسطین رقم بخورد، عطرآگین شده است. وی افزود: اسرای فلسطینی ستون آرمان فلسطین هستند. حدود ۶۵۰۰ اسیر فلسطینی در زندان‌های اسرائیل هستند که از این تعداد ۴۸ تن از بیش از ۲۰ سال قبل در اسارت هستند و ده‌ها اسیر نیز با بیماری‌هایی مانند سرطان دست و پنجه نرم می‌کنند.
قدومی تصریح کرد: مقاومت به ما آموخته که همواره ابزار و ساز و کارهایی دارد که یک روز این اسرا را آزاد خواهند کرد. نماینده جنبش حماس اظهار داشت: اکنون نیز در راهپیمایی‌های موسوم به «بازگشت» فرزندان برومند فلسطین به میدان آمده‌اند و دشمن را غافلگیر کرده‌اند. این فرزندان، مرزهای ساختگی‌ را شکستند و دشمن را مقهور کرده‌اند. وی گفت: ملت فلسطین از ۳۰ مارس امسال حرکت خود را آغاز کرده تا مرزهای ساختگی را بشکند. دشمن تلاش کرد نشان دهد که ملت فلسطین مقاومت را رها کرده است اما دیدیم چگونه فرزندان فلسطین این تلاش را ناکام گذاشتند.
قدومی گفت: ما از این تریبون و از طریق رسانه‌های ایران می‌خواهیم این پیام را بدهیم که فلسطینی‌ها چه حماسه بزرگی را خلق کرده‌اند و در حالی که تک تیرانداز‌های صهیونیست در همه جای فلسطین حضور دارند اما دلاور مردان فلسطینی سینه را سپر کرده‌اند و به استقبال شهادت می‌روند. نماینده حماس افزود: این راهپیمایی‌ها چهره پلید صهیونیست‌ها را برای جهانیان آشکار کرد. حتی دوستان اروپایی‌ ما به خود ما گفته‌اند که رژیم صهیونیستی تحت فشار است. قدومی تصریح کرد: در واقع صهیونیست‌ها جنایتکار و کودک‌کش هستند و به هیچ معیاری پایبند نیستند و به قول شهید عبدالعزیز رنتیسی، از رهبران حماس «دشمن ما فقط زبان زور می‌فهمد».
در ادامه نشست، ناصر ابوشریف اظهار داشت: تئوری صهیونیسم از ابتدا بر مبنای ریشه‌کنی مردم فلسطین شکل گرفت و اهداف جنبش صهیونیسم، ریشه‌کنی مردم فلسطین، کشتار و اخراج آنهاست.
نماینده جنبش جهاد اسلامی افزود: هدف نهایی صهیونیست‌ها جایگزینی یهودیان با ملت فلسطین در سرزمین فلسطین است. قضیه به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی نیز در همین چارچوب مطرح شده و پس از آن نیز قضیه آوارگان را مطرح خواهند کرد. ابوشریف تصریح کرد: اولین و بزرگترین عملیات ریشه‌کنی فلسطینی‌ها در سال ۱۹۴۸ اتفاق افتاد که دو سوم مردم فلسطین از وطن خود اخراج شدند،‌ که البته انگلیس به این موضوع بسیار کمک کرد. دومین عملیات نیز در سال ۱۳۹۷ صورت گرفت که مانع از ورود آوارگان فلسطینی به وطن خود شدند. وی گفت: در قضیه اسرای فلسطینی هم باید بگویم میانگین بازداشت فلسطینی‌ها طی ۲۰ سال یعنی از ۱۹۶۷ تا ۱۹۸۷ سالانه ۲۰ هزار تن بوده است. ابوشریف تصریح کرد: مبارزه ما یک مبارزه انسانی است و همه توطئه‌های اسرائیل برای این بود که مردم فلسطین از آرمان خود دست بردارند. این را هم بگویم که فلسطینی‌ها با نوآوری و خلاقیت، زندان‌های اسرائیل را تبدیل به دانشگاهی برای تحقق دستاوردهای خود کرده‌اند.
نماینده جهاد اسلامی گفت: جالب اینکه حتی قطعنامه ۱۹۴ شورای امنیت بر حق بازگشت فلسطینی‌ها به وطن خود تأکید کرده است.
وی افزود: ملت فلسطین از کشورهای عربی بسیار ناامید شده است چون موضع اعراب بیشتر به صهیونیست‌ها نزدیک است تا مردم فلسطین؛ به همین دلیل است که فلسطینی‌ها دست به راهپیمایی خودجوش موسوم به «بازگشت» کرده‌اند. وی گفت: اگرچه شرایط فلسطینی‌ها خیلی دشوار و حتی اقتصاد غزه در حال فروپاشی است اما مردم فلسطین هرگز پرچم سفید را بالا نخواهد برد و می‌خواهند با ادامه راهپیمایی، رژیم صهیونیستی را به چالش بکشند چون دنیا اکنون این راهپیمایی‌ها را می‌بیند و این برای حیثیت اسرائیل خوب نیست.
ابوشریف تصریح کرد: اکنون در آستانه ۱۴ مه روز انتقال سفارت آمریکا به قدس و ۱۵ مه سالروز نکبت هستیم و این راهپیمایی‌ها تا آن زمان ادامه خواهد داشت.
در ادامه نشست، حسین رویوران، فعال حوزه فلسطین گفت: اعلام ترامپ برای انتقال سفارت آمریکا به قدس حتی ناقض قطعنامه‌هایی است که امضای خود آمریکا پای آنهاست. رویوران افزود: در صورت این اتفاق، نه فقط هزاران فلسطینی دیگر آواره خواهند شد بلکه آوارگان سابق نیز اجازه بازگشت نخواهند داشت. وی گفت: راهپیمایی بازگشت، یک پاسخ راهبردی به همین موضوع است و این امر، رژیم صهیونیستی را به چالش کشیده است. امروز حتی در اروپا کفه ترازو به سمت حمایت از فلسطینی‌ها سنگینی می‌کند.
سایر تحولات
سفیر سابق رژیم صهیونیستی در واشنگتن به شکست این رژیم در مقابل راهپیمایی‌های بازگشت فلسطینیان اقرار کرد وگفت: ما نتوانستیم موضع خود را نسبت به این راهپیمایی‌ها به جهان بقبولانیم .زلمان شوال، در مقاله ای در روزنامه صهیونیستی معاریو نوشت: بیشتر مردم جهان معتقدند راهپیمایی‌های مردمی در غزه راهپیمایی‌هایی عمومی و قانونی است. به گفته شوال، بیشتر دوستان اسرائیل در جهان معتقدند که راهپیمایی‌های مردمی در نوار غزه قانونی است و واکنش تل آویو نسبت به آن اشتباه بوده است. از طرفی رئیس دفتر سیاسی حماس از آمادگی این جنبش برای رسیدن به توافق تبادل اسرا از طریق یک میانجی خبر داد. «اسماعیل هنیه» اعلام کرد این جنبش برای حصول توافق تبادل اسرا از طریق یک میانجی (طرف سوم) آماده است.
در چنین شرایطی توپخانه رژیم صهیونیستی چندین گلوله به سمت نوار غزه شلیک کرد که طی آن پنج فلسطینی مجروح شدند. در این حال وزیر جنگ رژیم صهیونیستی با تاکید بر اینکه وضعیت امنیتی در اطراف آنها به شدت خطرناک است، به همسایگان فلسطین اشغالی هشدار داد تهدیدهای این رژیم را جدی بگیرند.

نظر شما