شناسهٔ خبر: 25063306 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

رژیم صهیونیستی: حمله آمریکا به سوریه بی نتیجه بود

صاحب‌خبر -
سرویس خارجی: مقامات رژیم صهیونیستی اعلام کردند، حملات تحت امر آمریکا به سوریه به اهداف خود نرسید و تنها بخشی از تاسیسات آسیب دید.
به گزارش روزنامه یدیوت آهارونوت، یکی از مقامات وزارت جنگ رژیم صهیونیستی گفت، اگر هدف دونالد ترامپ از صدور فرمان حمله به سوریه صرفا به نمایش گذاشتن واکنش آمریکا به استفاده از تسلیحات شیمیایی بود، به این هدف دست یافته است اما اگر به دنبال هدف دیگری مانند از کار انداختن توان ارتش سوریه در استفاده از تسلیحات شیمیایی یا جلوگیری از تکرار این حمله بود، بعید است به این هدف رسیده باشد. یکی دیگر از مقامات اطلاعاتی رژیم صهیونیستی نیز گفت، این جمله ترامپ که “ماموریت تمام شد” و توان استفاده از تسلیحات شیمیایی سوریه تا حد نابودی آسیب دیده است، پایه و اساس ندارد.
در این حال معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان اعلام کرد، آمریکا و متحدانش در حمله نظامی علیه سوریه به اهدافشان دست نیافتند و این اقدام آنها ارزش واکنش نظامی ندارد. شیخ نعیم قاسم گفت: دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا ایدئولوژی جنگ علیه سوریه را گستراند اما اماکن غیرمسکونی را مورد هدف قرار داد و دریافت که ورود به جنگ جهانی برای ایالت متحده مضر است و تجاوز تنها برای عرض اندام بود نه بیشتر؛ ترامپ در این جنگ به اهداف خود نرسید زیرا چیزی تغییر نکرده است و نتایج تجاوز سه گانه علیه سوریه تنها سه زخمی داشت و حمله به اماکنی بود که قبلا بمباران شده بودند. شیخ قاسم در گفت‌وگو با المیادین افزود: پیش از حمله به سوریه اطلاعاتی به روسیه منتقل و محل بمباران مناطق مشخص در سوریه بیش از یکبار تغییر داده شد. ارائه اطلاعات درباره این حملات و محل آن به روس‌ها توسط دولت آمریکا بدین معنی است که آنها به دنبال جنگ نیستند. آمریکا خواهان رویارویی با روسیه نیست و پس از حمله به سوریه طرح دیگری ندارد. وی ادامه داد: تجاوز سه گانه علیه سوریه نیازمند واکنش نظامی نیست. وقتی که ۱۰۰ موشک به سوریه شلیک می‌شود و دفاع هوایی این کشور ۷۰ مورد از آنها را رهگیری می‌کند این یعنی شکست دشمن؛ پیش از آن هم معلوم بود آمریکایی‌ها آماده راه حل سیاسی برای بحران سوریه نیستند اما پس از این حمله راه حل سیاسی این بحران پیچیده تر شد و ما برای دستیابی به راه حل سیاسی در این کشور به یکسال یا زمان بیشتری نیاز داریم. شیخ قاسم گفت: آمریکایی‌ها از طریق این حمله به دنبال بهتر کردن شرایط و موقعیت خود در مذاکرات سیاسی بودند اما پیروزی محور مقاومت آنها را غافلگیر کرد. این حمله سه‌گانه با آزادسازی غوطه شرقی در ارتباط است و آمریکا و متحدانش در سوریه بازی را باختند. معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان به اقدامات تحریک آمیز شورای همکاری خلیج‌فارس که به این حمله کمک کردند، اشاره کرده و گفت، عربستان به دنبال جنگ گسترده در سوریه است. شیخ قاسم ادامه داد: اسرائیل با بمباران فرودگاه نظامی “تی۴” سوریه در ریف حمص به دنبال ایجاد معادله جدید مبنی بر در دست گرفتن قواعد درگیری است که ما این را نمی‌پذیریم. وی تاکید کرد: قتل عمدی نیروهای سپاه پاسداران ایران توسط رژیم صهیونیستی در بمباران فرودگاه مذکور واکنش خواهد داشت و ما پیش‌بینی می‌کنیم ایران پاسخ این رژیم را در سوریه بدهد، اما ماهیت آن را نمی‌دانیم. شیخ قاسم گفت: محور مقاومت هرگز اجازه نخواهد داد اقداماتش در سوریه محدود شود و حزب‌الله قواعد درگیری‌هایی که اقداماتش را در داخل سوریه به منظور مقابله با تروریست‌ها محدود می‌کند را نخواهد پذیرفت. شیخ قاسم با بیان اینکه اقدام بعدی ارتش سوریه و همپیمانانش آزادسازی غوطه غربی و قلمون شرقی است، گفت، حزب‌الله در همه درگیری‌های سوریه مشارکت نمی‌کند بلکه جایی که باید باشد حضور خواهد داشت.
از سویی معاون رئیس‌جمهور عراق هم تأکید کرد که رخدادهای اخیر در سوریه بحران را وخیم‌تر می‌کند. نوری مالکی تأکید کرد که رخدادهای اخیر در سوریه بحران را وخیم‌تر می‌کند و دیگر فرصتی برای مذاکره و حل سیاسی و مسالمت‌آمیز بحران نمی‌گذارد. وی مجددا بر مخالفت کشورش با استفاده از زور برای حل بحران سوریه تأکید کرد. این درحالی است که رئیس جمهور آمریکا ادعا کرد تمام موشک‌های شلیک شده به سوریه به هدف اصابت کرده و هیچ یک ساقط نشده است. ترامپ مدعی شد: بیش از ۱۰۰ موشک به سوریه شلیک کردیم و حتی یک موشک نیز سرنگون نشد و همگی به اهداف خود اصابت کردند. این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که وزارت دفاع روسیه پیشتر گفته بود از بیش از ۱۰۰ موشک شلیک شده به سوریه، ۷۱ مورد از سوی پدافند سوریه رهگیری و ساقط شد. در چنین شرایطی گفته می شود حمله موشکی اخیر آمریکا به سوریه هزینه‌ای میلیونی بر دوش مالیات‌دهندگان این کشور گذاشت. نیروهای آمریکایی در مجموع ۸۵ موشک به اهدافی در خاک سوریه شلیک کردند که هزینه‌ای حدود ۱۱۹ میلیون دلار داشت اما هزینه‌ نهایی این تهاجم هنوز مشخص نیست.
نخست‌وزیر انگلیس هم در پارلمان این کشور، ادعاها درباره حمله شیمیایی در سوریه را تکرار کرد و گفت که چاره‌ای جز نشان دادن پاسخ به توسل دولت بشار اسد به حمله شیمیایی وجود نداشت. «ترزا‌می» در نشست پارلمان انگلیس برای توضیح به قانونگذاران این کشور درباره حمله بامداد شنبه این کشور به همراه آمریکا و فرانسه حاضر شد. نخست‌وزیر انگلیس با دفاع از این حمله مدعی شد که این حمله برای مقابله با تمایل دولت بشار اسد در توسل به سلاح‌های شیمیایی انجام شد و قصد از این حمله، تغییر رژیم نبود. ترزا می در بخشی از این نشست گفت که مشارکت انگلیس در این حمله، به خاطر این نبود که ترامپ از ما خواسته باشد این کار را بکنیم، ما این کار را انجام دادیم چرا که این اقدام جزو منافع ملی ما بود. نخست‌وزیر انگلیس در این نشست بارها دولت سوریه را به استفاده از سلاح‌های شیمیایی متهم کرد و نوک پیکان اتهام‌زنی‌های خود را به سمت روسیه هم گرفت. در چنین شرایطی کاخ الیزه در ادامه اقدامات خصمانه فرانسه علیه سوریه اعلام کرد که نشان شوالیه این کشور را از رئیس جمهوری سوریه پس می‌گیرد. یک منبع در کاخ الیزه اعلام کرد که فرانسه اقدامات برای پس گرفتن نشان لژیون دونور را که بالاترین نشان افتخار فرانسه است و ناپلئون بناپارت آن را در ۱۹ می ۱۸۰۲ میلادی بنیان گذاشت و برخی در فارسی به این نشانه “نشان شوالیه ادب و هنر” می‌گویند، آغاز کرده است. در سال ۲۰۰۱ میلادی ژاک شیراک، رئیس جمهور اسبق این کشور این نشان را به بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه اهدا کرد. در چنین شرایطی وزیر خارجه عربستان از آمادگی این کشور برای اعزام نیرو به سوریه خبر داد.
طرح جدید ترامپ
مقام‌های آمریکایی از طرح ترامپ برای جایگزین کردن ارتش عربی با نظامیان کشورش در سوریه خبر داده‌اند. منابع مطلع گفته‌اند دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا به دنبال جمع‌آوری یک نیروی عربی و جایگزین کردن آن با نظامیان آمریکایی در سوریه برای دوران پس از داعش است. روزنامه وال‌استریت‌ژورنال گزارش داده که «جان بولتون»، مشاور امنیت ملی جدید کاخ سفید اخیراً با رئیس موقت ستاد مشترک ارتش مصر تماس گرفته و نظر او را درباره کمک احتمالی قاهره به این طرح جویا شده است. این طرح در شرایطی مطرح شده که دولت ترامپ از عربستان سعودی، قطر و امارات برای آنچه کمک به با ثبات کردن شمال سوریه خوانده شده میلیاردها دلار کمک مالی خواسته است. مقام‌های آمریکایی می‌گویند دولت ترامپ از کشورهای عربی خواسته نیرو هم به سوریه اعزام کنند. جزئیات مربوط به این طرح تا کنون گزارش نشده و روزنامه وال‌استریت‌ژورنال برای اولین بار آن را مطرح کرده است. ترامپ که پیشتر از هزینه مربوط به حضور نظامیان این کشور در سوریه و مدت زمان آن گلایه کرده بود، بعد از اعلام حمله موشکی به سوریه اشاراتی به این موضوع کرد. او گفت: ما از شرکایمان خواسته‌ایم مسئولیت بیشتری برای ایمن کردن منطقه خودشان به عهده بگیرند و از جمله، هزینه‌های بیشتری برای این کار اختصاص دهند.
این درحالی است که حمله علیه سوریه فرماندهان نظامی آمریکا را به کنگره کشاند. پولیتیکو گزارش داد: جیمز متیس وزیر دفاع آمریکا و جوزف دانفورد رئیس ستاد مشترک ارتش این کشور به کنگره این کشور احضار شدند تا درباره حملات هوایی روز شنبه آمریکا به سوریه به نمایندگان توضیح دهند. پولیتیکو اضافه کرد: اگرچه این حملات با حمایت اکثریت جمهوریخواهان همراه شد اما برخی از اعضای این حزب نیز در ابراز نگرانی در مورد راهبرد بلندمدت آمریکا علیه اسد، با نمایندگان دموکرات همسو شده اند. لیندسی گراهام، جاستین امش و توماس مسی از جمله نمایندگان و سناتورهای جمهوریخواه آمریکایی هستند که از حملات ترامپ انتقاد کرده و آغاز این حملات را مستلزم اخذ مجوز از کنگره دانسته اند.
در چنین شرایطی رئیس کمیته شورای روابط خارجی مجلس روسیه با هشدار به آمریکا گفت، اگر آمریکا از خطوط قرمز ما در سوریه عبور کند، واکنش روسیه سخت‌تر می‌شود. «کنستانتین کساچف» گفت که آمریکا خط قرمزهای ما را در سوریه می‌داند و نباید از آن‌ها عبور کند. کساچف گفت: مطمئنا آگاهی دقیقی از اوضاع سوریه وجود دارد و آن درک نسبت به خطوط قرمز است و اگر از آن‌ها عبور شود، واکنش روسیه سخت‌تر می‌شود. کساچف افزود که بحران سوریه درحال بغرنج کردن روابط روسیه با آمریکا در برهه کنونی است. از سویی وزیر امور خارجه روسیه تاکید کرد، کشورش برای تقویت توان دفاعی سوریه همه گزینه‌ها را در نظر دارد و در صورت نیاز حتی سامانه‌های موشکی «اس-۳۰۰» به این کشور تحویل داده خواهد شد. “سرگئی لاوروف” اعلام کرد حملات موشکی ائتلاف غربی به سوریه مقامات مسکو را متقاعد کرده که روسیه باید هر کمکی که لازم است به ارتش سوریه انجام دهد تا آنها بتوانند تجاوزات خارجی را دفع کنند. لاوروف افزود: پوتین ازهم اکنون در مورد امکان تحویل سامانه‌های موشکی «اس۳۰۰» به سوریه صحبت کرده است. به گفته وی، چند سال قبل مسکو به درخواست شرکای غربی تصمیم گرفت تا از ارسال این موشک‌ها به سوریه خودداری کند، ولی اکنون زمانی که آمریکا، انگلیس و فرانسه مبادرت به تجاوز نظامی نفرت انگیز به سوریه کرده‌اند، ما دوباره متقاعد شده‌ایم که کشور سوریه نیاز به دفاع مطمئن از خود دارد و برای این منظور مسکو همه اقدامات لازم را مورد بررسی قرار می‌دهد.
«ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه هم خطاب به «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان تأکید کرد، تهاجم آمریکا و متحدان این کشور به سوریه نقض قوانین بین‌المللی بوده است. رئیس‌جمهور روسیه در تماس تلفنی با صدراعظم آلمان بر آمادگی مسکو برای کمک به ازسرگیری تلاش‌های دیپلماتیک سیاسی درباره سوریه از جمله فرایند آستانه و ژنو تأکید کرد. طبق اعلام کرملین، سران دو کشور در این گفت‌وگوی تلفنی تصریح کردند که گروه کارشناسان سازمان منع گسترش تسلیحات شیمیایی که در حال حاضر در سوریه هستند باید تحقیقاتی جامع و غیرمتعصبانه انجام دهند. از طرفی نماینده روسیه در سازمان منع گسترش تسلیحات اتمی گفت این کشور عاملان ساخت ویدئوهای جعلی درباره حمله شیمیایی ادعایی در منطقه «دوما» در سوریه را شناسایی کرده است. این دیپلمات روس گفت: ما شواهد غیرقابل بحثی داریم مبنی بر اینکه هیچ حمله شیمیایی روز ۷ آوریل در منطقه «دوما» اتفاق نیفتاده و کل ماجرا، اقدامات تحریک‌آمیزی بوده که سازمان‌های اطلاعاتی انگلیس احتمالاً با همکاری متحدانشان در واشنگتن با هدف فریب جامعه بین‌الملل و توجیه تجاوز به سوریه انجام داده‌اند. نماینده روسیه گفت عاملان اصلی این اقدام تحریک‌آمیز، سازمان‌های غیردولتی ظاهراً فعال در زمینه مسائل بشردوستانه بوده‌اند که تحت حمایت مخالفان دولت سوریه بوده‌اند.
در چنین شرایطی گروه هفت، حمله شیمیایی نسبت داده شده به دولت سوریه در غوطه شرقی را محکوم و از اقدامات آمریکا و دو متحد اروپایی‌اش در توقف استفاده آتی از چنین تسلیحاتی حمایت کرد. رهبران هفت کشور صنعتی موسوم به گروه هفت در بیانیه‌ای اعلام کردند: ما به طور کامل از اقدامات صورت گرفته از سوی آمریکا با همکاری انگلستان و فرانسه در کاهش ظرفیت استفاده از تسلیحات شیمیایی از سوی دولت بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه و جلوگیری از استفاده از چنین تسلیحاتی حمایت می‌کنیم. در ادامه این بیانیه که توسط آلمان منتشر شد، آمده است: ما همچنان از راه حلی دیپلماتیک برای پایان دادن به درگیری‌ها در سوریه حمایت می‌کنیم. در این حال وزرای خارجه اتحادیه اروپا تهدید کردند تحریم‌های جدیدی را علیه سوریه به خاطر حمله شیمیایی ادعایی اعمال کنند. وزرای خارجه اتحادیه اروپا تهدید کردند که تحریم‌های جدیدی را علیه سوریه اعمال خواهند کرد. بهانه کشورهای اروپایی برای اعمال تحریم‌های جدید علیه دمشق، حمله شیمیایی ادعایی در شهر دوما است. البته اتحادیه اروپا حاضر نشد برای اعمال تحریم‌های جدید علیه روسیه به ایالات متحده ملحق شود.
تکذیب حمله موشکی جدید
یک منبع آگاه خبر حمله موشکی جدید به پایگاه هوایی الشعیرات در حومه حمص سوریه را تکذیب کرد. بامداد دیروز برخی رسانه‌ها از حمله موشکی به دو فرودگاه الشعیرات و الضمیر سوریه خبر داده بودند که منبع شلیک این موشک‌ها اعلام نشده بود. در همین حال نیز خبرگزاری رویترز به ‌نقل از یک فرمانده نظامی سوری اعلام کرد که هیچ حمله‌ جدیدی به سوریه و پایگاه الشعیرات انجام نگرفته است. وی در ادامه گفت که یک هشدار اشتباه باعث شلیک موشک توسط پدافندهای هوایی شده است. این فرمانده نظامی، حملات سایبری مشترک آمریکا و اسرائیل به سامانه‌های راداری سوریه را علت شلیک اشتباهی پدافند کشورش دانست. فرمانده سوری همچنین گفت که کارشناسان روس در حال بررسی علل این موضوع هستند. همزمان پنتاگون اعلام کرد که آمریکا هیچ دخالتی در حمله موشکی جدید به پایگاه هوایی الشعیرات در حمص سوریه نداشته است. در این حال مشاور سیاسی و رسانه‌ای رئیس جمهور سوریه تاکید کرد که سامانه‌های پدافند هوایی ارتش سوریه هوشمند‌تر از موشک‌های آمریکا و فرانسه و انگلیس بودند. بثینه شعبان مشاور سیاسی و رسانه‌ای رئیس جمهور سوریه گفت: سامانه‌های دفاع موشکی سوریه ثابت کردند که هوشمندتر از موشک‌های واشنگتن و هم پیمانانش هستند که اخیرا تجاوز نظامی سه جانبه علیه سوریه انجام دادند. شعبان افزود: مهمترین واقعیت که باید به آن اشاره کنیم این است که موشک‌های ترامپ هوشمند و دقیق نیستند و نیروی پدافند هوایی سوریه ثابت کرد که هوشمندتر و دقیق تر از موشک‌های ترامپ است. مشاور اسد تاکید کرد: تجاوزگری ائتلاف غربی هراسی در دل ملت‌ سوریه ایجاد نکرد و آنها به جای رفتن به پناهگاه‌ها به پشت بام‌ها و خانه‌ها آمدند تا ببینند چگونه سامانه‌های پدافند هوایی سوریه ده‌ها موشک ترامپ را منهدم کرده و جلوی رسیدن آنها به اهدافشان را می‌گیرد.
خبر دیگر اینکه یک روز بعد از آنکه موشک‌های آمریکا، فرانسه و انگلیس، سوریه را هدف قرار دادند مقام‌های کره شمالی که یکی از دوستان دیرینه دمشق است، در حال برپایی مراسم جشن در خیابان‌ها به مناسبت سالگرد تولد کیم ایل سونگ، بنیانگذار حکومت کشورشان بودند. رسانه‌های دولتی کره شمالی تا دیروز که سه روز بعد از حملات موشکی به سوریه می‌گذشت واکنش نشان نداده بودند و دیروز نیز تنها روزنامه رودونگ سینمون این کشور در مطلب کوتاهی در صفحه آخر آن صرفا آمریکا را به خاطر استفاده از واژه “مبارزه با تروریسم” برای بهانه کردن اقداماتش سرزنش کرد. این پاسخ کوتاه و ناچیز با واکنشی که کره شمالی سال گذشته میلادی در محکوم کردن حملات موشکی دولت ترامپ به پایگاه الشعیرات سوریه نشان داد به شدت در تناقض بود.
اذعان صهیونیست‌ها به حمله
یک افسر ارشد ارتش رژیم صهیونیستی به هدف قرار دادن پایگاه نظامی «تی ۴» سوریه توسط جنگنده‌های این رژیم اذعان کرد و مدعی شد که هفت تن از نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در این حمله کشته شده‌اند. این افسر اسرائیلی در مصاحبه با توماس فریدمن، خبرنگار روزنامه نیویورک تایمز به این حمله اذعان کرد. فرودگاه «تی ۴» طی دو ماه گذشته دو بار مورد حمله قرار گرفت. بار اول ماه فوریه توسط جنگنده‌های اسرائیلی و بار دوم اخیرا هدف قرار گرفت. در این حال وزیر جنگ رژیم صهیونیستی پس از تحولات اخیر سوریه،‌ به نیروهای خود در مرزهای شمالی حالت آماده‌باش اعلام کرد. آویگدور لیبرمن وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در سایه تحولات اخیر در سوریه، ارتش را به حال آماده‌باش در مرزهای شمالی (مرزهای فسلطین اشغالی با لبنان) فراخواند. لیبرمن طی مراسمی در مقر ستاد مشترک ارتش گفت: ارتش لبنان وارد دایره دشمنی با اسرائیل شده و این ارتش پس از محکم کردن روابطش با حزب‌الله، از جمله اهداف در هر جنگ آینده‌ای خواهد بود. وی افزود: سوریه، ایران، حزب‌الله و ارتش لبنان متحد شده‌اند و جبهه‌ای برای مقابله با اسرائیل تشکیل داده‌اند که این چالشی راهبردی و ریشه‌ای برای ماست. از طرفی رئیس سابق دستگاه جاسوسی رژیم صهیونیستی “موساد” اذعان کرد که احتمال جنگ میان اسرائیل و روسیه هر لحظه افزایش می‌یابد. “افراییم‌هالوی” اظهار داشت که این جنگ با کشور بزرگی خواهد بود که در مرزهای شمالی ما مستقر شده و خود را تقویت کرده است و یک طرف تعیین‌کننده در مرزهای شمالی است و ما باید با این قدرت بزرگ به گونه‌ای تعامل داشته باشیم که به جنگ منتهی نشود، اما حتی در صورت وقوع جنگ نیز ما باید پیروز از میدان خارج شویم.‌هالوی در پاسخ به سوالی پیرامون این جنگ و اینکه چقدر احتمال وقوع آن می‌رود، گفت: من در مورد شرایطی سخن می‌گویم که به چنین وضعیتی برسیم و نیروهای اسرائیلی و روسی روبه روی هم قرار گیرند و کار به جنگ طرفین برسد.
دیگر تحولات
درگیری میان تروریستهای داعشی و اعضای تونسی این تشکیلات تروریستی در حومه دیر الزور که علیه سرکردگان داعش اعلام شورش کرده اند شدت گرفته است. این درگیریها از روز یکشنبه آغاز شده است. عناصر داعش حدود ۵۰ عضو تونسی این تشکیلات از جمله چندین سرکرده آنها را در منطقه الکلعه در نزدیکی رود فرات و در بخش شرقی حومه دیر الزور تحت محاصره خود درآورده اند. عناصر داعش طی ۲۴ ساعت گذشته دست کم شش تن از تروریستها را به هلاکت رسانده و برای کشتن باقی آنها تلاش می‌کنند. در چنین شرایطی گروهک «مغاویر الصحراء» پس از اعلام جدایی از گروه تروریستی ارتش آزاد سوریه اعلام کرد که در کنار ارتش سوریه با تروریست‌ها خواهد جنگید. «محمد شعبان» فرمانده گروه موسوم به «مغاویر الصحراء» از مصالحه با دولت سوریه در منطقه ریف دمشق خبر داد. مغاویر الصحراء نخستین گروه معارضی است که در منطقه قلمون شرقی پذیرفته است با نیروهای دولتی سوریه مصالحه کند. شعبان در یک فایل ویدئویی تأکید کرد که به فضل بشار اسد رئیس جمهور سوریه بر سر رسیدگی به وضعیت ما توافق شده است. وی در ادامه اظهار داشت که تا بازپس گیری آخرین وجب از خاک سوریه در کنار ارتش این کشور خواهند جنگید.
از سویی گروه‌های شورشی در سوریه اعلام کردند که به توافق با روس‌ها برای خروج از شهرک الضمیر به مقصد جرابلس دست یافتند. شبکه خبری المیادین از آغاز تحویل سلاح‌های سنگین و متوسط جیش الاسلام به منظور مقدمه اجرای آتش‌بس در راستای خروج ۱۰۰۰ فرد مسلح از شهرک الضمیر در قلمون شرقی به سمت جرابلس در شمال سوریه خبر داد. توافقی که تحت نظارت روسیه بین ارتش سوریه و افراد مسلح جیش الاسلام انجام گرفته مربوط به خروج ۱۰۰۰ فرد مسلح به سمت جرابلس است. طبق بندهای این توافق قرار است‌ سلاح‌های سنگین و متوسط از سوی جیش الاسلام در الضمیر در ریف دمشق تحویل داده شوند. در خبری دیگر وزارت دفاع روسیه از کشف ۱.۵ تن مواد منفجره در داخل مخفی‌گاه‌های گروه تروریستی جیش الاسلام در شهر دومای سوریه خبر داد. یوری یفچنکو، رئیس مرکز حمیمیم وابسته به وزارت دفاع روسیه اعلام کرد، با کمک نمایندگان مرکز حمیمیم و یگان‌هایی از پلیس نظامی روسیه در شهر دومای سوریه که آخرین منطقه حضور گروه تروریستی جیش‌الاسلام در غوطه شرقی محسوب می‌شود و اخیرا ارتش سوریه آنجا را به کنترل خود درآورده است، این مرکز ۱.۵ تن مواد منفجره و مهمات در کارگاه‌ها و انبارهای این گروه تروریستی در دوما کشف کرد.

نظر شما