شناسهٔ خبر: 24711777 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

حمايت از کالاي ايراني، پديدآورنده حس وفاداري اقتصادي

خبرگزاری صداوسیما

سخنگوي وزارت کشور گفت: حمايت از کالاي ايراني» پديدآورنده حس وفاداري اقتصادي در جامعه است.

صاحب‌خبر -

حمايت از کالاي ايراني، پديدآورنده حس وفاداري اقتصاديبه گزارش خبرنگار خبرگزاري صدا و سيما، سيد سلمان ساماني در يادداشتي به ملزومات و راهکارهاي تحقق شعار سال97 تحت عنوان «حمايت از کالاي ايراني پديدآورنده حس وفاداري اقتصادي در جامعه» پرداخته که
متن اين يادداشت به شرح زير است:

1- «حمايت از کالاي ايراني» از مبادي و اصول اساسي اقتصاد مقاومتي است چراکه هر قدر گفتمان «حمايت از کالاي ايراني» در جامعه بيشتر تقويت و نهادينه شود به همان نسبت امکان توليد و اشتغال بهبود مي يابد.
2- وضعيت نهايي اقتصاد سياسي ايران و ظرفيت بالاي آن براي عبور از بحرانهاي بالقوه، بدون توجه به نقش و جايگاه توليد و مصرف کالاهاي ايراني ممکن نيست.
3- گرايش طبيعي به «حمايت از کالاي ايراني»، در صورت ترکيب با يک عنصر ديگر يعني «سياستي غير نفتي»، هم زمان منافع فرد، نيازهاي جامعه و ضروريات حاکميت را به نحو بهتري برآورده مي‎سازد.
4- «حمايت از کالاي ايراني» داراي بنياني درون زا و برون نگر است چرا که جدا شدن و انزوا دشواري‌هاي خاصي در پي دارد.
5- اين سياست، انتخابي عقلاني است چراکه هماهنگ کننده نظام توليد ملّي، مصرف ملّي و فراتر از آن، متضمن چند منفعت ملّي است.
6- از آنجمله حمايت دولت از توليد و مصرف کالاي ايراني، باعث رقابتي شدن نظام بازار داخلي مي شود. در عين حال، با آگاهي جمعي، وحدت روحي و هويت ملّي همراه بوده و پديدآورنده نوعي حس وفاداري اقتصادي در جامعه است. آشکار است که اين سياست مي تواند باعث تشويق سرمايه‎گذاران و افزايش اعتماد‎ به ‎نفس آنان در سرمايه‌گذاري شده و اين دو عامل امنيت بازار را در پي داشته باشد. در عين تعامل با اقتصاد جهاني، باعث شناخت بيش از پيش مزيتهاي نسبي و رقابتي اقتصاد ملي مي شود.
7- اصولا ارتقاء قدرت توليد کالاهاي با کيفيت داخلي، به مراتب از مصرف اين کالاها پراهميت تر است. سياست «حمايت از کالاهاي ايراني» در صورت تمهيد بسترهاي نهادي، حقوقي و اجتماعي، قدرت توليدي نسلهاي بعدي را تقويت و تأمين مي نمايد.
8- «حمايت از کالاهاي ايراني»، راه‎حلي سريع و مقطعي نيست بلکه سياستي بلند مدت با حمايت نامحدود دولت است. طبيعتا موفقيت اين سياست به نسبت آزادي هاي موجود در نظام بازار ايران و ميزان تکامل و تنقيح قوانين اقتصادي، مهار سوداگري، مقابله با فساد اقتصادي، مردمي سازي اقتصاد، اعتماد به بخش خصوصي، رهايي تدريجي از وابستگي به درآمد نفت، اولويت بندي شريکان تجاري، ترجيح توليد بر واردات و ترجيح خريد کالاي داخلي نسبت به کالاي خارجي بستگي تام دارد.
9- اين سياست فقط در شرايطي مفيد واقع مي شود که توسط توده هاي مردم و حاکميت پشتيباني شود.
10- حمايت از کالاي ايراني بايد با سازوکار مناسب بازرگاني داخلي حمايت شود.

نظر شما