شناسهٔ خبر: 24695968 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

در نوروز 97 مهمان آسمان کویری یزد باشید+عکس

شهر تاریخی یزد با‌ داشتن آثار متعددی همچون مساجد، آتشکده‌ها، بافق، کاروان‌سراها و آسمان پرستاره کویری خود، آغوش خود را به روی گردشگران داخلی و خارجی گشوده و هر‌ساله در تعطیلات نوروزی پذیرای مسافران است.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری فارس - گروه جامعه: یزد، شهری در قلب ایران که در تیرس افق خورشید قرار دارد و با فرهنگ کهن خود، آغوش تاریخ و سنت خود را به روی جهانیان گشوده است.

شهر یزد مرکزی‌ترین و کهن‌ترین شهر ایران است که با‌داشتن تاریخی کهن و حفظ فضای سنتی خود، هر‌ساله میزبان گردشگران داخلی و خارجی بی‌شماری است. دومین شهر خشتی و تاریخی جهان، جلوه‌هایی‌ از باشکوه‌ترین‌ و درخشان‌ترین‌ میراث‌ فرهنگی‌ و تمدن‌ کهن‌ ادوار مختلف‌ تاریخی‌ ایران‌ را در خود جای‌ داده‌ است‌.  

قدم گذاشتن در کوچه‌ها و بازار‌های سنتی این شهر سه‌هزار ساله، لمس نفس‌های بادگیر‌های یزد و تماشای ستارگان این شهر از میان دل کاروان‌سراهای تاریخی یزد، پای هر گردشگری را به این شهر باز می‌کند.

گوشه گوشه سرزمین یزد، از کارخانه‌های تولید کاشی، قنات‌هایی که از دل زمین سر درآورده‌اند و بادگیرهایی که سر‌به فلک کشیده‌‌اند، پر است.

اگر هنوز مقصدی را برای تعطیلات نوروزی خود انتخاب نکرده‌اید، با انتخاب شهر یزد قدم در قطار ادوار مختلف تاریخ کشور گذارید. کویری‌ترین استان کشور با جای‌دادن معابد، آتشکده‌ها، مساجد و آثار تاریخی متعدد قطعا لحظات شیرینی را در نوروز 97 برای هر گردشگری رقم خواهد زد.

کاروانسرایی ساسانی در بیخ‌گوش شهر یزد

روستای خرائق در 85 کیلومتری شهر یزد قرار دارد و یکی از مقاصد کم‌تر دیده شده و بکر کشورمان است.

کاروانسرای خرائق یکی از جاهایی‌ است که باید حتما در سفر به یزد به آن سر زد. کاراوان‌سرایی زیبا با معماری اصیل ایرانی که مطمئنا دیدن آن می‌تواند بسیار جالب باشد.

قدمت بنای اولیه این کاروان‌سرا به دوره ساسانی بازمی‌گردد. این کاروانسرا پس از تخریب در اثر گذشت زمان به فرمان محمد ولى میرزا فرزند فتحعلى شاه ساخته و مرمت شد و به کاروانسراى شاهزاده تبدیل گردید که امروزه به عنوان محلی برای اسکان مسافران از آن استفاده می شود.

کاروانسرای خرائق به شکل کاروانسراهای دشتی که عموما یک طبقه اند، ساخته شده است و سبک ساخت بنای فعلی را شاه عباسی می‌دانند. این کاروانسرا به شکل حیاط مرکزی بوده و اتاق‌ها و صفه‌هایی با سقف‌های قوسی، دور تا‌دور آن قرار دارند.

چهار تیمچه (کاروانسرای کوچک) نیز در آن وجود دارد که سه تا آن‌ها دارای سقف و یکی بدون سقف است. سقف اغلب صفه‌ها (تالارها و فضاها) نوک‌تیز و شیب‌دار بوده و بام‌ها مسطح و کم‌شیب است.

یکی از نکات جالب این فضا این است که اگر در وسط تیمچه پای خود را بر زمین بکوبید صدا تا چند لحظه در سقف گنبدی آن می‌پیچد.

آجر‌کاری، کاشی‌کاری، گچ‌بری و سنگ‌بری زینت بخش‌نما بیرونی کاروانسرا نیز چشم هر بازدید‌کننده‌ای را به این هنر ناب خیره می‌کند.

بعد از بازدید از این کاروان‌سرا بد نیست که به پشت کاروان‌سرا و محلی به نام قدمگاه امام رضا (ع) بروید. جایی که محل نماز خواندن امام رضا (ع) به هنگام رفتن به خراسان بوده است.

منارجنبانی غریب در یزد

با آمدن اسم منارجنبان همه ذهن‌ها به سمت شهر اصفهان معطوف می‌شود، اما چندین نمونه دیگر از منارجنبان‌ها در شهر‌های دیگر نیز وجود دارد که کم‌تر شناخته شده است. منارجنبان خرائق یزد نیز یکی از این موارد است.

این منارجنبان که مربوط به دوران سلجوقی است، حتی از منارجنبان اصفهان نیز کهن‌تر است. قدمت منارجنبان یزد از خود مسجد بیشتر بوده و در ضلع شمالی مسجد قرار دارد. قسمت بالایی این منارجنبان سه طبقه، ساختاری چوبی داشته و بر‌اثر باد کج شده است.

جنبیدن این مناره که به وضوح قابل مشاهده است، مایه شگفتی این اثر است. آنچه این اثر را متفاوت کرده، حرکت راحت منارجنبان آن هم با دست است.

صدای پای آب در دل آب‌انبار رستم گیو

آب‌انبار رستم گیو یکی‌دیگر از آثاری است که در جریان سفر خود به یزد، باید به آن سر بزنید تا از معماری داخلی بی‌نظیر آن متعجب شوید.

این آب‌انبار قاجاری که در محله زرتشتیان یزد واقع شده است، در حاشیه بلوار بسیج شهر یزد قرار دارد و به عنوان یکی ا زآثار ملی به ثبت رسیده است.

این آب انبار بر روی دشت صاف طبقات خاک‌رس قرارگرفته است. طراحی گنبد این آب انبار به شکل شلغمی بوده و با طرحی سرو مانند، با استفاده از آجر فرش شده است. چهار باد‌گیر بلند نیز این آب‌انبار را محاصره کرده اند.

پرواز در آسمان کویری یزد با کبوترخانه میبد

کبوتر‌خانه‌های ایران یکی از شگفت‌آور‌ترین سازه‌های دست بشر است که برای هر بازدید‌کننده‌ای جذابیت دارد. اگر در ایام نوروز راهی سرزمین یزد هستید، سری هم به برج کبوتر‌خانه میبد بزنید.

قدمت این کبوتر‌خانه به دوران قاجار برمی‌گردد. کبوتر‌خانه میبد در جنوب شرقی باروی قدیم شهر میبد (محل کنونی فرمانداری میبد) قرار دارد. این سازه شامل استوانه‌ای بزرگ و تزیینات قطاربندی آجری و گچی است که مانع تردد مارها به داخل برج می‌شود و معماری آن نیز همچنان مورد توجه پژوهشگر‌ان این هنر است.

مجموعه حجت‌آباد وزیر میزبان گردشگران نوروز 97

مجموعه حجت‌آباد وزیر یکی‌دیگر از آثار تاریخی شهر یزد است که در عین جذابیت، کم‌تر در دید گردشگران قرار گرفته است. این مجموعه تاریخی در 30 کیلومتری شهر یزد قرار دارد و به دستور میرزا محمد مستوفی حاکم یزد در اواخر سلطنت ناصرالدین شاه ساخته شده است.

مجموعه حجت آباد وزیر با‌داشتن قسمت‌های مختلفی نظیر باغ، عمارت، حمام، آب‌انبار، ساباط و کاروانسرا یکی از مهم‌ترین آثار تاریخی است که اگر در سفر خود به یزد از آن بازدید نکنید، نیمی از لذت سفر خود را از دست داده‌اید. عمده مصالح به‌کار رفته در ساختمان این بنا صد و سی ساله نیز خشت، گل و آجر است.

این بنا در جبهه غربی به دیوار باغ متصل و سه جبهه دیگر آن باز است. در بین تزیینات موجود در این عمارت طرح‌های حصیری و خفته راسته نیز به‌چشم می‌خورد. در قسمتی از این باغ نیز کالسکه خانه‌ای وجود دارد که در گذشته یک مکان اختصاصی برای اسب و کالسکه‌های وزیر و همراهانش بوده است.

به یزد بروید تا قطاب بخورید

اگر مسیر سفر امسالتان به سمت شهر یزد است، باید مراقب جیب و وزن خود باشید. چراکه در‌حال قدم گذاشتن به شهر شیرینی‌ها هستید. یزد شهری است با انواع شیرینی‌های رنگارنگ که قطعا خرید آن‌ها، بهترین قسمت سفر هر گردشگری را شامل می‌شود.

از معروف‌ترین شیرینی‌های شهر بادگیر‌ها می‌توان به کیک یزدی، قطاب، حاج بادومی، باقلوا، پشمک و قطاب یزد اشاره کرد. اگر مسافر شهر یزد هستید، حتما برای خرید سوغاتی‌های این شهر، به میدان امیر چخماق یزد که محل تجمع شیرینی‌فروشی‌های سنتی شهر است، بروید.

از گذشته تا‌کنون دو محصول ترمه و سفال میبد از معروف‌ترین محصولات شهر یزد محسوب می‌شدند. اگر می‌خواهید از سفر خود به شهر یزد یادگاری به‌همراه داشته باشید، به شهر میبد هم سری بزنید.

یزد مهد کاشی‌کاری و سرامیک

میبد از مراکز اصلی تولید سفال و سرامیک در استان یزد محسوب می‌شود. سفال و سرامیک این شهر کهن با طرح‌های معروفی چون خورشید خانم، ماهی و مرغ تزئین می‌شوند.

ترمه نیز از محصولات اصلی استان یزد به‌شمار می‌آید که مرغوب‌ترین نوع آن را می‌توانید در سفر نوروزی خود به یزد تهیه کنید.

شهری به وسعت یک جهان

شهر یزد تیر ماه امسال نیز از سوی چهل و یکمین اجلاس یونسکو در کراکوف لهستان، به ثبت جهانی یونسکو رسید.

این شهر تاریخی توانست با‌داشتن معیار خلاقیت، معماری، طراحی شهری و تکنولوژی یک گام مهم در سیر تحول کشور برداشته و به ثبت جهانی رسد.

یزد همچنین با‌داشتن معیار دیگر یونسکو که در‌خصوص بافت تاریخی شهر است، به‌عنوان بیست و دومین اثر جهانی ایران به ثبت رسید. تامین آب شهر از آب قنات‌ها، استفاده از خاک شهر برای معماری و مصالح مورد نیاز، موجب کیمیا‌گری یزدی‌ها و تایید معیار پنجم سازمان یونسکو برای ثبت جهانی یزد شده است.

یزد شهر بادگیر‌های جاودان

یکی از مهم‌ترین معیار‌های ثبت جهانی یزد نیز معماری کهن بادگیر‌های این شهر و حفظ بافت تاریخی و سنتی شهر است. این‌درحالی است که با‌وجود ساخت و ساز‌های انجام شده در شهر یزد اما همچنان بافت سنتی این شهر حفظ شده است.

حفظ بادگیر‌های یزد، یکپارچگی و حفظ بافت سه هزار ساله شهر یزد از مهم‌ترین عوامل ثبت شدن این شهر در سازمان جهانی یونسکو بوده است.

به یزد خوش آمدید

اگر هنوز برای سفر نوروز خود شهری را انتخاب نکرده‌اید، تردید نکنید و شهر باستانی یزد را به‌عنوان تاریخی‌ترین و زیبا‌ترین شهر سنتی کشور انتخاب کنید.

انتهای پیام/

نظر شما