شناسهٔ خبر: 24668633 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه مردم‌سالاری | لینک خبر

همزمان با نوروز 97 اجرا می‌شود؛

برنامه‌های «شهرانه نوروزی» سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری قزوین

صاحب‌خبر -

سازمان فرهنگی، اجتماعی وورزشی شهرداری قزوین با برنامه‌های متنوع مفرح فرهنگی، هنری و ورزشی با رویکرد ایجاد فضای پر نشاط و شاداب در سطح شهر قزوین به استقبال نوروز 97 می‌رود.
سرپرست سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری به تشریح برنامه‌های قبل از نوروز 97 پرداخت و گفت: برنامه‌های شهرانه نوروزی این سازمان از نهم اسفند ماه سالجاری تا 15 فروردین ماه 97 در سطح شهر قزوین در حال برگزاری است.
جشنواره ملی عمو نوروز جشنواره هفت سین و سفره‌های نوروزی
محمد درافشانی افزود: برگزاری جشنواره عمو نوروز با شعار «ما همه یک عمو نوروز هستیم» در سه مرحله با مشارکت شبکه دوستدار کودک برای اولین بار در قزوین با حضور پرشور و نشاط کودکان و خانواده‌های آنان در سطح شهر قزوین برگزار شد.
 وی برگزاری جشنواره بزرگ هفت سین و سفره‌های نوروزی را از دیگر برنامه‌های شهرانه نوروزی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری قزوین برشمرد که با مشارکت فرهنگسرای بانو حضرت زهرا (س) و خانه فرهنگ پردیس، خانه فرهنگ شهید نواب صفوی، خانه فرهنگ محمدیه، فرهنگسرا سنجیده و فرهنگسرا شهید رجایی درراستای به نمایش گذاشتن خلاقیت شرکت کنندگان با بهره گیری ازابزارسنتی یا مدرن، ایجاد نشاط اجتماعی در سطح شهر، حفظ وانتقال فرهنگ نوروز در سطح محلات کم برخوردار و نواحی منفصل شهری برگزار شد.
  برگزاری برنامه عیدانه با شهدای گمنام 
سرپرست سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری قزوین در ادامه از اجرای برنامه میثاق با شهدا با عنوان عیدانه با شهدای گمنام در محل تپه نورالشهدا پارک ملی باراجین به مناسبت نوروز 97 در لحظه سال تحویل با مشارکت سپاه خبر داد. 
وی از اجرای طرح «هر فروشگاه یک نمایشگاه» در نوروز 97 خبر داد و گفت: در سطح شهر بوستان‌های عبوری و ابنیه‌های تاریخی قزوین غذاها و شیرینی‌های سنتی از 25 اسفند ماه الی 15 فروردین 97 به گردشگران و مسافران نوروزی معرفی می‌شود.
  جشنواره عکس یادگاری با ابنیه‌های تاریخی و المان‌های نوروزی
درافشانی ازجشنواره عکس یادگاری با ابنیه‌های تاریخی و المان‌های نوروزی شهر قزوین به عنوان یکی دیگرازبرنامه‌های شهرانه نوروزی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری قزوین نام برد که مسافران، گردشگران نوروزی و شهروندان قزوینی می‌توانند دراین جشنواره شرکت کنند و به نفرات برگزیده جوایز نفیسی اهدا خواهد شد.
  استقرار اتوبوس کتاب
 ماشین دوستی و شادی در سطح محلات شهر قزوین 
درافشانی، طرح «اتوبوس کتاب – یار مهربان» با برنامه‌های شاد فرهنگی را از جمله برنامه‌های شهرانه نوروزی برشمرد که به همت سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری قزوین از 26 اسفند ماه سالجاری تا 15 فروردین ماه 97 در سطح شهر قزوین اجرا می‌شود.
سرپرست سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری افزود: قصه گویی، نمایش عروسکی، فروش کتاب، مطالعه کتاب، کارگاه‌های آموزشی، اهدا کتاب و بازی‌های فکری از جمله برنامه‌های است که صبح‌ها و عصرها توسط «اتوبوس کتاب» برای شهروندان اجرا خواهد شد.
سرپرست سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری قزوین گفت: ماشین شادی و دوستی از دیگر برنامه‌های شهرانه نوروزی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری است که با برنامه‌های شاد فرهنگی، مذهبی و آموزشی از 24 اسفند ماه تا چهارم فروردین 97 برای شهروندان به اجرای برنامه می‌پردازد. 
درافشانی افزود: اجرای برنامه عروسکی، تئاتر عروسکی، مسابقه، اجرای، برنامه‌های فرهنگی و مذهبی و ارایه آموزش‌های شهروندی و هویت شهری از بخش‌های مختلف برنامه‌های ماشین دوستی و شادی است که عصرها در سطح شهر انجام می‌شود.
وی، ایجاد شهری شاداب و پرنشاط در شهر قزوین در نوروز 97 با محوریت آموزش‌های شهروندی را از جمله اهداف اجرای طرح ماشین دوستی و شادی عنوان کرد.
  برگزاری 20 تئاتر طنز خیابانی در سراهای سعدالسلطنه 
سرپرست سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری قزوین از برگزاری 20 تئاتر طنز خیابانی در گذرها و سراهای سعدالسلطنه به عنوان دیگر برنامه‌های «شهرانه نوروزی» سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری قزوین خبرداد.
  برگزاری اولین جشنواره فرهنگ و سنن ایرانی در نوروز 97
این مقام مسوول درادامه به تشریح برنامه‌های نوروز 97 پرداخت و گفت: جشنواره بزرگ فرهنگ وسنن ایرانی با شعار«قزوین شهرشاداب، نزدیک ترین مقصد» ازچهارم الی 10 فرودین ماه 97 درمجموعه تاریخی فرهنگی سعدالسلطنه ودولتخانه صفوی (موزه چهلستون) برگزار می‌شود.
درافشانی، «احیای سنت‌های آیینی و کهن ایرانی و درحال فراموشی و انتقال آن به نسل جوان»، «ایجاد روحیه نشاط اجتماعی در بین شهروندان و گردشگران نوروزی»، « معرفی توانمندی‌ها استان‌ها در زمینه صنایع دستی و تبادل فرهنگ و آداب سنن بومی‌به یکدیگر»، «معرفی ظرفیت‌ها و پتاسیل‌های فرهنگی، هنری، اجتماعی و تاریخی» را از جمله اهداف مهم برگزاری این جشنواره برشمرد.
وی ازدیگراهداف برگزاری اولین جشنواره فرهنگ و سنن ایرانی به «معرفی ابنیه‌های تاریخی وگردشگری مذهبی قزوین به جهت تقویت و تحقق رویکرد شعار قزوین (شهر شاداب نزدیک ترین مقصد)، معرفی شیرینی وغذاهای ستنی قزوین وآشنایی با اقوام ملی و استانی ومعرفی شایسته شهر قزوین به منظور ایجاد زمینه‌های سرمایه گذاری اقتصادی، گردشگری و فرهنگی» اشاره کرد.
برگزاری همایش بازی‌های بومی‌و محلی 
درافشانی برگزاری همایش بازی‌های بومی‌محلی با حضور هشت استان گلستان، اردبیل، کردستان، لرستان، گیلان، خراسان‌شمالی، آذربایجان‌غربی و قزوین را از دیگر برنامه‌های اولین جشنواره فرهنگ و سنن ایرانی برشمرد که استان‌های مذکور به اجرای موسیقی و بازی‌های بومی‌خود خواهند پرداخت.
وی اجرای برنامه‌های شاد فرهنگی در موزه مردم‌شناسی حمام قجر را ازدیگر برنامه‌های نوروزی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری ذکر کرد.

نظر شما