شناسهٔ خبر: 24667585 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

اجرای طرح «آرامش بهاری» در ۲۷۰۰ امامزاده و بقعه کشور

صاحب‌خبر -
سرویس سیاسی – اجتماعی: معاون اجتماعی و فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه از اجرای برنامه‌های نوروزی در ۲۷۰۰ امامزاده و بقعه متبرکه در قالب طرح “آرامش بهاری” خبر داد و گفت: این طرح از ۲۵ اسفند تا ۱۴ فروردین در استان‌های مختلف اجرا می شود.
به گزارش خبرنگار روزنامه اطلاعات، حجت‌الاسلام احمد شرفخانی در نشست خبری تشریح طرح نوروزی «آرامش بهاری» در امامزادگان و بقاع متبرکه کشور اظهار داشت: این طرح در دو قالب فرهنگی تبلیغی و خدمات رسانی به زائران برنامه ریزی شده است که در بخش فرهنگی شاهد اجرای مراسم تحویل سال نو، برپایی خیمه‌های معرفت،‌اقامه نماز جمات، نمایشگاه عرضه محصولات فرهنگی و تبلیغات و اطلاع رسانی خواهیم بود.
وی اجرای مراسم تحویل سال را همزمان با شهادت امام‌هادی (ع) دانست و گفت: به همین مناسبت برنامه‌های خاصی برای مراسم سال نو متفاوت از سال‌های گذشته در نظر گرفتیم؛ مدیحه‌سرایی، سخنرانی، همخوانی قرآن و قرائت ادعیه به صورت گسترده از جمله برنامه‌های ما است. همچنین سفره‌های هفت سین در امامزادگان پهن و آیین‌های سنتی برگزار می شود.
حجت الاسلام شرفخانی با اشاره به برنامه برپایی خیمه‌های معرفت اظهار داشت: مشاوره مهارت‌های فردی، مشاوره ازدواج و تحکیم خانواده و تربیت فرزند از جمله اقداماتی است که با استفاده از تکنیک‌های نوین تبلیغی و گفتگوی چهره به چهره انجام می شود؛ همچنین برای کودکان و نوجوانان غرفه‌هایی را طراحی کردیم که به صورت غیرمستقیم مفاهیم و آداب دینی را به آنان آموزش دهند. وی با بیان این که قصد داریم سواد رسانه ای را از طریق تبلیغ چندرسانه ای ارتقاء‌ بخشیم، تصریح کرد: در این زمینه بخشی از آسیب‌های اجتماعی را در قالب فیلم‌های کوتاه ۴ تا ۸ دقیقه ای برای مردم نمایش می دهیم؛ همچنین در۷۷۰ امامزاده نمایشگاه دیواری با مدل سبک زندگی ارائه می کنیم.
معاون اجتماعی و فرهنگی سازمان اوقاف برپایی مسابقه کتابخوانی با ارائه جوایز ارزنده را از دیگر برنامه‌ها د انست و گفت: متقاضیان شرکت در مسابقه می توانند کتاب خود را به صورت رایگان دریافت یا از اپلیکیشن آن استفاده کنند. وی حضور روحانیون در امامزادگان را برای برپایی نماز جماعت و جلسات پرسش و پاسخ دانست و تصریح کرد: ۳۵۰۰ روحانی از حوزه‌های علمیه به امامزادگان و بقاع متبرکه اعزام می‌شوند که برای هر کدام هم ۴۵ ساعت دوره مهارتی برگزار شده است.
معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه افزود: برای خانواده‌ها هم مسابقات خانوادگی در نظر گرفته‌ایم که ۷۳ عنوان هدیه برای آن‌ها تدارک دیده شده است و در ۹۱۷ امامزاده ایستگاه صلواتی برپا می‌کنیم که به صورت مناسبتی فعالیت می‌کنند.
وی مباحث تربیتی و فضای مجازی را یکی از مهمترین دغدغه‌های خانواده‌ها دانست و تشریح کرد: آموزش‌هایی که برای ارتقای سطح سواد رسانه‌ای مردم ضرورت دارد، ارائه داده می‌شود.
معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه به تشریح برنامه‌های بخش خدمت‌رسانی پرداخت و اظهار داشت: در ۸۸۳ امامزاده و بقعه، زائرسرا داریم که در ایام تعطیلات درخدمت مردم هستند؛ همچنین برای امامزاده‌هایی که توانایی اسکان نداشتند، اسکان موقت پیش‌بینی شده است. امامزاده‌ها باید در حد توان در خدمت مردم باشند و پذیرایی را هم انجام دهند. وی ادامه داد: برای عزیزانی که به راهیان نور اعزام می‌شوند هم برنامه‌هایی پیش‌بینی شده است و امامزادگان و بقاعی که در مسیرهای منتهی به مناطق عملیاتی قرار دارند، خدمت‌رسانی می‌کنند.
معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه شعار امسال حرم ائمه، امامزادگان و بقاع متبرکه کشور را «بهار را با محبت او آغاز می‌کنیم» معرفی کردو گفت: قطعا عید اصلی ما زمان ظهور حضرت ولی‌عصر (ع) است. حجت‌الاسلام شرفخانی با بیان این که مبلغان ما در قالب خیمه‌های معرفت در اماکن تاریخی، میراثی و حتی توریستی حضور دارند و خدمت‌رسانی فرهنگی می‌کنند‌، در ارتباط با برنامه‌های سازمان اوقاف در مناطق زلزله زده هم گفت: ما طرحی را با عنوان بسته‌های «مهر تندرستی» و «دست‌های مهربانی» تهیه کردیم که در مناطق زلزله‌زده و محروم توزیع می‌شود. البته روحانیون ما در همان مناطق هم حضور دارند‌. وی نوروز را ظرفیت فرهنگی و اجتماعی بی‌نظیر برای سازمان اوقاف دانست و گفت: در ایام و مناسبت‌هایی که خدمت‌رسانی نهاد وقف ضرورت دارد، برنامه‌ریزی‌ دقیقی هم باید صورت بگیرد.

نظر شما