شناسهٔ خبر: 24652954 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

دکترکلانتری: اگرکشور را علمی اداره کنیم اوضاع بهتر می‌شود

صاحب‌خبر -
گروه سیاسی- اجتماعی: رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با انتقاد از سیاست‌های تولیدی و آبی کشور گفت: این اصل باید مشخص شود که آیا در کشور تابعی از استانداردهای بین‌المللی هستیم یا نه؟
طبق ضوابط بین‌المللی تا ۴۰ درصد استفاده از آب‌های تجدیدپذیر مجاز است، اما اکنون در کشور ما ۱۱۰درصد آب‌های تجدیدپذیر استفاده می‌شود و دلیل این امر آن است که عده‌ای به دلایل سیاسی به فکر خودکفایی در بسیاری از محصولات هستند.
به گزارش خبرنگار ما، دکتر عیسی کلانتری در نشست خبری پایان سال ۹۶ با بیان اینکه در مجلس معتقدند که باید در ۹۵درصد محصولات کشاورزی به خودکفایی برسیم، افزود: واضح است که برای اجرای سیاست خودکفایی به آب نیاز داریم.
او سیاست خودکفایی را تحمیل شده به آب، خاک و کشاورزی کشور خواند و گفت: امروز درحالی ۹۷میلیارد متر مکعب آب تجدیدپذیر یعنی ۱۱۰درصد از این آب مصرف می‌شود که پیش‌بینی شده‌است در برنامه ششم توسعه ۳۵میلیارد متر مکعب آب به این میزان افزوده شود. به عبارت ساده‌تر به ۱۳۲میلیارد متر مکعب آب نیاز داریم تا بتوانیم برنامه ششم توسعه را اجرا کنیم، میزان آبی که اساسا در کشور وجود ندارد.
رئیس سازمان محیط زیست سیاست‌های کشور در حوزه خودکفایی را نادرست خواند و افزود: واضح است که توان طبیعی کشور پاسخگوی خواست‌ها و سیاست‌های این چنینی نخواهد بود. متاسفانه سیاست‌های غلط چهار دهه گذشته مردم استان های همجوار در کشور را به جان هم می‌اندازد.
کلانتری با بیان این که متاسفانه هنوز حاضر نیستیم واقعیت‌ها را در مورد کمبود منابع آب کشور بپذیریم، در مورد آبیاری تحت فشار به عنوان یکی از راهکارهای کاهش مصرف آب گفت: این روش اگر به صرفه‌جویی منتج نشود خطرناکتر از روش غرقابی خواهد بود چون در روش غرقابی ۳۰ درصد آب به زمین بر‌می‌گردد‌، اما اگر آب صرفه‌جویی‌شده از طریق روش تحت فشار را به توسعه کشاورزی منتقل کنیم وضع بدتر خواهد شد.رئیس سازمان‌حفاظت محیط‌زیست با اشاره به این که بر اساس نظر متخصصان با گرمایش زمین، بارندگی‌ها به سمت شمال کشیده شده است و تقریبا امکان بازگشت بارش‌ها به کشور وجود ندارد، گفت: واضح است که دیگر بارندگی‌های گذشته را نخواهیم داشت. امسال فقط در چهار استان شمال غربی بارش‌ها در حد نرمال بود و در ۲۱ استان کشور شاهد کم‌بارشی‌شدید یا بسیار شدید بودیم.
وی در مورد طرح‌های انتقال آب، گفت: آب‌های انتقالی تنها دو درصد آب‌های موجود را تشکیل می‌دهد و مشکل اساسی کشور بحث انتقال آب نیست بلکه کاهش مصرف آب است. مشکل آب نگرش و سیاست‌های کلان مثل سیاست خودکفایی است که به دستگاه‌های اجرایی تحمیل می‌شود. باید بپذیریم که ظرفیت تولیدی کشور چقدر است. اگر حاکمیت، سیاستمداران و مردم ظرفیت تولیدی کشور را درک کنند می‌توانیم به سمت پایداری حرکت کنیم.
کلانتری تأکید کرد: متاسفانه در نتیجه سیاست‌های غلط در حوزه منابع آبی همه مردم احساس می‌کنند که حقشان ضایع شده است. تمام مشکل کشور سیاست‌های غیرعلمی است که به دستگاه‌های اجرایی تحمیل می‌شود. اگر سیاستمداران و قانونگذاران بتوانند کشور را از راه علم اداره کنند، قطعا شرایط بهتر می‌شود.
سوخت عامل اصلی آلودگی هوا
معاون رئیس جمهوری با اشاره به اینکه منشأ آلودگی هوا در زمستان و تابستان متفاوت است، گفت: در فصول سرد سال سوخت به‌ویژه گازوئیل عامل اصلی آلودگی هواست اما در روزهای گرم سال هم سایر فاکتورها باعث آلودگی هوا می‌شود.وی با اشاره به اینکه چاره اصلی در کنترل آلودگی هوا بهبود کیفیت خودرو و سوخت است، اظهار داشت: در جلسه ای که با مدیران عامل خودروسازی‌ها داشتم، تأکید دارند اگر بنزین یورو۵در سراسر کشور مصرف شود، از ابتدای سال ۹۷دیگر خودروها را با موتور قبلی تولید نمی‌کنند ،بنابراین هم سوخت و هم خودروها باید استاندارد شوند.
وی با بیان این که کیفیت بنزین در کلانشهرها بهتر است، گفت: وزیر نفت قول داده است تا پایان برنامه ششم استانداردسازی پالایشگاه‌ها را اجرا کند و وزارت صنعت قول داده است خط تولید موتورسیکلت‌های برقی را راه‌اندازی کند.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به این که خودروساز معتقد است برای تولید موتور استاندارد نیاز به سوخت استاندارد است، گفت: دولت به وزارت صنعت و نفت در زمینه بهبود وضع خودرو و سوخت تکلیف کرده است.
وی در ادامه با انتقاد از روند تولید خودروهای بی کیفیت در کشور گفت: واضح است که ایجاد شغل و خودرو پاک منافاتی با هم ندارند اما در شرایطی که رقابت در حوزه خودرو وجود ندارد‌، خودروساز زحمت تولید خودرو با کیفیت را به خود نمی‌دهد و وقتی موتورسیکلت کاربراتوری با قیمت پایین عرضه می‌شود، فرصت و امکان برای تولید موتور برقی وجود ندارد .
کلانتری با تأکید برپایبندی به سیاست‌های توسعه پایدار گفت: ۸۰ درصد جمعیت دنیا در سواحل زندگی می‌کنند، در حالی که ما سواحلمان را کلاً به روی صنعت بسته‌ایم. در برخی موارد خلاف نسخه‌های بین‌المللی رفتار می‌کنیم و از طرفی می‌خواهیم به هر قیمتی که شده از دو تا خودروساز دفاع کنیم و به قیمت بسیار ارزان هم سوخت به آن می‌دهیم در حالی که همه جای دنیا سیاست خودرو نسبتاً ارزان و سوخت نسبتاً گران است .
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تأکید کرد: این که بخواهیم به هر قیمتی در همه چیز خودکفا باشیم شدنی نیست. پتانسیل کشور اندازه‌ای دارد. باید با گفتگو درباره پایداری منابع و توان سرزمینی کشور مسائل را حل کنیم.
کلانتری همچنین در پاسخ به پرسشی درباره وضع دریاچه ارومیه بعد از آغاز مدیریتش در سازمان محیط زیست گفت: دریاچه حداقل ۴میلیارد دلار پول می‌خواهد. آخرین مصوبه این بود که ستاد احیا برای دریافت فاینانس خارجی وارد مذاکره با خارجی‌ها شود.
وی در پاسخ به پرسشی درباره بازداشت‌شدگان محیط زیستی گفت: درباره افراد بازداشت شده اطلاعات دقیقی نداریم. رئیس جمهور گروه چهارنفره‌ای را برای پیگیری تعیین کرده‌اند که در حال مذاکره اند و امیدواریم هر چه سریعتر تعیین تکلیف شوند.
کلانتری درباره ماهی تیلاپیا هم گفت: ماهی تیلاپیا انواع مختلفی دارد و این نوعی که به کشور آمده است خطری ایجاد نمی‌کند. به لحاظ ارزش غذایی هم کمتر از گوشت نیست. پرورش تیلاپیا در هر استانی که رودخانه ندارد از نظر ما بلامانع است.

نظر شما