شناسهٔ خبر: 30806592 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه همشهری | لینک خبر

مشکل کشور سیاست‌های غیر علمی است

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست: سیاست‌های غلط حوزه آب طی 4دهه گذشته، مردم را به‌جان هم انداخته است

صاحب‌خبر -

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست روز گذشته در پارک پردیسان در جمع خبرنگاران حاضر شد  تا گزارشی از عملکرد این سازمان ارائه داد. عیسی کلانتری در این نشست با بیان اینکه عامل اصلی آلودگی هوا سوخت است، گفت: وزارت نفت قول داد تا پایان برنامه ششم توسعه پالایشگاه‌های خود را استانداردسازی کند.


به گزارش ایسنا، کلانتری در آخرین نشست خبری سال ۹۶ با اشاره به اینکه منشأ آلودگی هوا در زمستان و تابستان متفاوت است، افزود: در فصول سرد سال، سوخت به‌ویژه گازوئیل عامل اصلی آلودگی هواست اما در روزهای گرم سال سایر فاکتورها باعث آلودگی هوا می‌شود.


وی با اشاره به اینکه دوسوم آلودگی هوا در روزهای سرد ناشی از تردد ۵۰ تا ۶۰هزار اتوبوس و کامیون فرسوده و حدود ۱۰هزار دستگاه مینی‌بوس است، گفت: امسال با توجه به پیش‌بینی سازمان هواشناسی در روزهایی که شرایط جوی پایدار بود با کمک استانداری تهران جلوی ورود کامیون‌ها را به شهر تهران گرفتیم. بسیاری از این کامیون‌ها بالای ۱۵سال عمر دارند و این موضوع کمک بزرگی به کنترل آلودگی هوا کرد. همچنین هزار دستگاه اتوبوس فرسوده شرکت واحد با کمک شهرداری از ورود به چرخه تردد محروم شدند.


رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست با اشاره به اینکه چاره اصلی در کنترل آلودگی هوا بهبود کیفیت خودرو و سوخت است، تأکید کرد: در شهرهایی مثل مکزیکوسیتی و پاریس در چند‌ماه از سال ورود خودروهای گازوئیل‌سوز ممنوع است بنابراین راه چاره برای حل بحران آلودگی هوا استاندارد کردن گازوئیل و نوسازی ناوگان است؛ البته نوسازی ناوگان نیز بدون اصلاح سوخت فایده‌ای ندارد.


کلانتری افزود: 2‌ماه پیش با مدیران عامل خودروها جلسه داشتم. آنان تأکید کردند اگر بنزین یورو۵ تولید شود از ابتدای سال ۹۷ دیگر خودروها را با موتور قبلی تولید نخواهند کرد.

 

 

برای تولید گازوئیل استاندارد دچار مشکل هستیم


وی با بیان اینکه کیفیت بنزین در کلانشهرها وضعیت بهتری دارد، اما در مورد تولید گازوئیل استاندارد دچار مشکل هستیم، گفت: وزیر نفت تأکید کرد که برای استاندارد کردن پالایشگاه‌ها به سرمایه‌گذاری در حدود 8میلیارد دلار نیاز است. او قول داده است که تا پایان برنامه ششم توسعه استانداردسازی پالایشگاه‌ها را اجرایی کنند. علاوه براین، وزارت صنعت هم قول داده است تولید موتورسیکلت‌های برقی را راه‌اندازی کند البته یکی دو واحد در اصفهان و تهران راه‌اندازی شده  اما برای حذف سهم ۱۲درصدی آلودگی موتورسیکلت‌ها باید در زمینه برقی‌سازی‌ موتورها کار کنیم.

 

 

گوگرد بنزین در برخی موارد، «بالا» گزارش شده است


کلانتری با اشاره به اینکه همکاری وزارت نفت خوب است، گفت: این وزارتخانه قول داده که هرچه سریع‌تر نسبت به تولید بنزین استاندارد در همه مناطق اقدام کند. به گفته وی، در حال حاضر بنزین‌های تولید شده در کلانشهرها زیر یک‌درصد بنزن دارند و آروماتیک آن زیر ۳۵درصد است اما متأسفانه در برخی موارد گوگرد بنزین‌ها بالای PPM ۵۰ گزارش شده است.
رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست با اشاره به اینکه خودروسازان معتقدند برای تولید موتور استاندارد به سوخت استاندارد نیاز داریم، گفت: دولت وزارتخانه‌های صنعت و نفت  را به بهبود تولید خودرو و سوخت ملزم کرده است.


کلانتری با اشاره به بهبود نسبی کیفیت سوخت نسبت به سال‌های گذشته افزود: در شهر تهران به‌ندرت گازوئیل بالای ۲۵۰ PPM داشتیم درحالی‌که 2سال پیش گازوئیل زیر PPM ۵۰۰ در تهران نبود. با وجود این، باید کیفیت سوخت روزبه‌روز بهتر شود.


وی در ادامه با انتقاد از روند تولید خودروهای بی‌کیفیت در کشور گفت: ایجاد شغل و خودروی پاک منافاتی با هم ندارند اما در شرایطی که رقابت در حوزه خودرو وجود ندارد خودروساز زحمت تولید خودروی باکیفیت را به‌خود نمی‌دهد. وقتی موتورسیکلت کاربراتوری با قیمت پایین عرضه می‌شود فرصت و امکان برای تولید موتور برقی وجود ندارد.
رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست با بیان اینکه همه جای دنیا خودرو ارزان و سوخت گران است، تأکید کرد: در عربستان قیمت سوخت 5/3 برابر قیمت سوخت در کشور ماست. متأسفانه در کشور ما خودرو گران و سوخت ارزان عرضه می‌شود و از  2 خودروساز، تحت هر شرایطی حمایت می‌کنیم و سوخت را ارزان ارائه می‌دهیم؛ طبیعی است با این روند، مشکل آلودگی هوا حل نمی‌شود.

 

 

انتقاد از سیاست‌های آبی کشور


رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست در ادامه ضمن انتقاد شدید از سیاست‌های تولیدی و آبی کشور تصریح کرد: این اصل باید مشخص شود که آیا ما در کشور تابعی از استانداردهای بین‌المللی هستیم یا نه؟ طبق ضوابط بین‌المللی امکان استفاده از آب‌های تجدیدپذیر تا ۴۰درصد وجود دارد اما هم‌اکنون در کشور ما ۱۱۰درصد آب‌های تجدید‌پذیر استفاده می‌شود. دلیل این امر آن است که عده‌ای به دلایل سیاسی به فکر خودکفایی در بسیاری از محصولات هستند.


وی ادامه داد: ما مجلسی داریم که معتقد است در ۹۵درصد محصولات باید به‌خودکفایی برسیم. واضح است که برای اجرای سیاست خودکفایی به آب نیاز داریم. ۲۰سال پیش نسبت به استفاده بیش از حد از آب‌های تجدید‌پذیر اعلام خطر کردم. به‌همین علت دستور دادم که کشت دوم را در استان فارس ممنوع کنند اما متأسفانه به این هشدارها ‌توجهی نشد و حتی کشت دوم و سوم  انجام شد.


کلانتری با اشاره به اینکه ۸۸ میلیارد مترمکعب آب تجدیدپذیر در کشور داریم اما ۹۷ میلیاردمترمکعب آب برداشت می‌کنیم، گفت: این روند کشور را به سمت نابودی سرزمین می‌برد. او گفت: امروز در شرایطی که ۹۷میلیارد مترمکعب آب تجدیدپذیر یعنی ۱۱۰درصد آب مصرف می‌شود برای اجرای برنامه ششم توسعه باید ۳۵میلیارد مترمکعب آب بیشتری داشته باشیم. به‌عبارت دیگر به ۱۳۲میلیارد آب نیاز داریم تا بتوانیم برنامه ششم توسعه را اجرایی کنیم؛ میزان آبی که اساسا در کشور وجود ندارد.


رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست با اشاره به اینکه آب‌های برداشت شده، آب‌های فسیلی است، یادآور شد: سیاست‌های کشور در حوزه خودکفایی غلط است و در راستای پایداری منابع کشور و محیط‌زیست نیست، درنتیجه توان طبیعی کشور پاسخگوی خواسته‌ها و سیاست‌های این چنینی نخواهد بود. متأسفانه سیاست‌های غلط 4دهه گذشته، مردم ایران را به‌جان هم می‌اندازد. هم‌اکنون نیز شاهدیم که شرق و غرب اصفهان با هم اختلاف دارند و این دلخوری و اختلاف در بین مردم چهارمحال با مردم اصفهان و مردم تهران با مردم قم نیز وجود دارد.
کلانتری با بیان اینکه متأسفانه هنوز حاضر نیستیم واقعیت‌ها را در مورد کمبود منابع آب کشور بپذیریم، در مورد آبیاری تحت فشار به‌عنوان یکی از راهکارهای کاهش مصرف آب گفت: این روش اگر به صرفه‌جویی منتج نشود خطرناک‌تر از روش غرقابی خواهد بود چون در روش غرقابی ۳۰درصد آب به زمین برمی‌گردد اما اگر آب صرفه‌جویی شده از طریق روش تحت‌فشار را به توسعه کشاورزی منتقل کنیم وضعیت بدتر خواهد شد.


وی در مورد طرح‌های انتقال آب، گفت: آب‌های انتقالی تنها 2درصد آب‌های موجود را تشکیل می‌دهد. مشکل اساسی کشور بحث انتقال آب نیست بلکه کاهش مصرف آب است.

 

 

پیامدهای سیاست‌های غلط در حوزه منابع آبی


کلانتری تأکید کرد: در نتیجه سیاست‌های غلط در حوزه منابع آبی همه مردم احساس می‌کنند که حق‌شان ضایع شده است. هم‌اکنون خوزستانی‌ها، اصفهانی‌ها، چهارمحالی‌ها، بلوچستانی‌ها و... این احساس را دارند که در حق‌شان اجحاف شده است. تمام مشکل کشور سیاست‌هایی غیرعلمی است که به دستگاه‌های اجرایی تحمیل می‌شود. اگر سیاستمداران و قانونگذاران بتوانند کشور را از راه علم اداره کنند قطعا شرایط بهتر می‌شود.


وی که ریاست ستاد احیای دریاچه ارومیه را هم برعهده دارد در ادامه درباره وضعیت این دریاچه گفت: مالک اصلی دریاچه ارومیه محیط‌زیست است و ستاد احیا نیز برای کمک به محیط‌زیست تشکیل شد بنابراین مسئول اصلی احیای دریاچه، سازمان حفاظت محیط‌زیست است. هم‌اکنون وضعیت دریاچه ارومیه نسبتا مناسب است و  نسبت به سال گذشته 5درصد افزایش ارتفاع و ۱۰درصد افزایش وسعت دارد. کلانتری با بیان اینکه درصورت تأمین منابع مالی احیای دریاچه ارومیه با روند بهتری ادامه می‌یابد، یادآورشد: در آخرین جلسه ستاد احیای دریاچه ارومیه مجوز دریافت فاینانس خارجی به ستاد داده شد و قرار است ستاد با کمک بانک مرکزی از کشورهای خارجی‌ وام بگیرد.  وی با اشاره به اینکه احیای دریاچه ارومیه به 4میلیارد دلار اعتبار نیاز دارد، گفت: تاکنون متوسط بودجه تأمین شده دریاچه ارومیه از منابع داخلی ۳۰درصد بوده است و اگر منابع مالی تأمین شود امیدواریم که هرچه سریع‌تر به اهداف‌مان برسیم البته تا پایان سال۹۹ با انتقال آب زاب به دریاچه ارومیه ۱۶۵۰میلیون مترمکعب آب وارد این دریاچه می‌شود.


رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست با بیان اینکه دریاچه ارومیه از خشک شدن نجات پیدا کرده است، گفت: حدود ۵۰درصد دریاچه آب دارد، همچنین در 3سال گذشته موفق به کاهش ۲۱درصدی مصرف آب در حوزه کشاورزی در این منطقه شدیم که خوشبختانه در تولید محصولات کشاورزی اثر منفی نداشت.

 

 

      مردم در برابر تولید خودروهای بی‌کیفیت ایستادگی کنند

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست می‌گوید: خودروسازها قوی هستند اما وقتی مردم آگاه شوند مطالبه‌گر خواهند بود. من اگر جای مردم باشم هرگز خودروی داخلی با این کیفیت را سوار نمی‌شوم. کلانتری گفت: مردم اگر آگاهی داشته باشند و در برابر تولید خودروهای بی‌کیفیت ایستادگی کنند خودروساز موظف به تولید خودروی باکیفیت می‌شود. در چنین شرایطی روشن است که باید سیاست‌ها را در حوزه خودرو و سوخت تغییر دهیم.

 

     کلانتری: اطلاع دقیقی از وضعیت فعالان محیط‌زیست بازداشت شده ندارم

نظر شما