شناسهٔ خبر: 24652850 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت | لینک خبر

سرمایه گذاری 600 میلیون دلاری زاروبژنفت روسیه در میادین آبان و پایدار/افزایش تولید میادین به 48 هزار بشکه

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس، توضیحاتی پیرامون قرارداد جدید وزارت نفت زاروبژنفت روسیه ارائه کرد.

صاحب‌خبر -

اسدالله قره خانی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به انعقاد قرارداد شرکت ملی نفت و زاروبژنفت برای توسعه میدان نفتی آبان و پایدار، گفت: تفاهم نامه قراردادی که با شرکت روسی منعقد شده مربوط به سال 95 بوده که این قرارداد بیشتر از نوع بازیافت است.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه براساس این قرارداد که بر پایه مدل IPC است تولید این میادین از حدود 36 هزار بشکه باید به 48 هزار بشکه برسد، افزود: چیزی بالغ بر 600 میلیون دلار در این میدان هزینه می شود که براساس IPC هزینه ای با خود سرمایه وارده و هزینه ای با اجرای کار در میدان به کشور آورده می شود که این دو هزینه جمع بندی می شود و در یک بازه زمانی 10 ساله بازپرداخت می شود و قابلیت افزایش به 10 سال دیگر را دارد.

 

در قرارداد با زاروبژنفت روسیه انتقال تکنولوژی مهم است

نماینده مردم علی آبادکتول در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به اینکه این قرارداد میادین آبان و پایدار غرب که در جنوب دهلران و غرب اهواز واقع شده برای افزایش ضریب بازیافت است، ادامه داد: در این قرارداد نکته مهم برای ما انتقال دانش فنی و تکنولوژی در بازیافت است چراکه در قرارداد توتال از جنس بهره برداری، توسعه میدان و تولید برای اولین بار بوده است، اما در این قرارداد چاه ها از قبل تولیداتی داشته که اکنون با تکنولوژی، تجهیزات و پمپ های جدید، تولید را افزایش می دهیم و با سرمایه های روس ها یک شرکت معتبر روسی دانش فنی و تکنولوژی را به ایران منتقل می کند.

وی یادآور شد: در قسمت بازیافت در دو بخش تا اندازه ای موفق هستیم که یکی مربوط به تزریق گاز است که در میادین خشکی انجام می شود و دیگری مربوط به تزریق آب است که بیشتر در فلات قاره صورت می گرد، لذا در قرارداد با شرکت روسی انتقال تکنولوژی و تجهیزات جدید برای ما حایز اهمیت است.

 

دانش قرارداد با روسی باید بومی سازی شود

قره خانی با بیان اینکه در کنار قراداد توتال یک شرکت بزرگ دیگر که روسی است قراردادی را با ایران در قالب IPC امضاء کرده است، افزود: در کنار این قرارداد یک شرکت داخلی از لحاظ تکنولوژی و آموزش نیروهای انسانی توانمندتر می شود.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: پس از اخذ فناوری از سوی جوینت داخلی این فناوری باید در بخش های دیگر اعمال شود تا بتوان این دانش را بومی سازی کرده و در بخش های دیگر به کار بست./

پایان پیام

نظر شما