به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، از مرکز حراست نهاد ریاست جمهوری و حراست های تابعه، مرتضی بانک در جلسه اسفند ماه شورای هماهنگی حراست های سازمان های تابعه نهاد ریاست جمهوری با محوریت دفاتر حراست سازمان های مناطق آزاد تجاری ، صنعتی و ویژه اقتصادی همچنین با اشاره به این که این تصور اشتباه است که قاچاق کالا فقط از طریق مناطق آزاد انجام می شود، گفت: کل درآمد مناطق آزاد یکهزار و 200 میلیارد تومان است و هر منطقه حدودا 150 میلیارد تومان و کمتر از یک میلیون نفر جمعیت دارد و مساحت کل مناطق نیز شش هزار و500 کیلیومتر می باشد که 800 کیلومتر آن مرز است.
بانک گفت: در مقابل هشت هزار و 500 کیلومتر مرز در سایر نقاط کشور داریم که نیاز به حفاظت بسیار جدی دارد تا بتوان ممنوعیت واردات کالای قاچاق را بهتر مدیریت کرد.
مشاور رئیس جمهوری و دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی گفت: از راهبردهای اصلی حراست ها نخست پیشگیری است؛ نگذاریم سرمایه های انسانی هدر بروند.
وی ادامه داد: از الزامات اداری – اجرایی سازمان ها حضور و وجود حراست هر دستگاه است که سلامت اداری – اطلاعاتی سیستم را تضمین می کند. ایجاد تفکر یکسان در ارتباطات و ساماندهی این ارتباطات در نقطه مرکزی از ضروریات است.
مشاور رییس جمهوری اظهارداشت: با توجه به اینکه مسایل اقتصادی از مهمترین مسایل مناطق آزاد می باشد لذا حراست باید بصورت مستمر به عنوان گوش و چشم سازمان قبل از اینکه مسایل حاد شوند اطلاع رسانی و پیشگیری نماید؛ مهمترین عنصر حفاظتی–حراستی پیشگیری است خصوصا در رابطه با منابع انسانی که مصونیت آنها تامین شود.
بانک با اشاره به سه راهبرد اصلی برای حراست ها، گفت: اولین راهبرد پیشگیری است که نگذاریم سرمایه های انسانی هدر بروند و دومین راهبرد هدایت سرمایه های انسانی است که نگذاریم این ظرفیت از گردونه خارج شوند.
وی با بیان این که سومین راهبرد در خصوص گزارشاتی است که مکتوب می شوند و بعدا مبنای قضاوت و تصمیم گیری قرار می گیرند؛ اگر گزارش براساس ذهنیت های غیر تخصصی و غیر اداری باشد جمع کردن آن ساده نیست .
دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی گفت: جریاناتی علاقمند هستند به دلایل مختلف سیستم را نسبت به تصمیم گیری ها با ابهام مواجه نموده و شرایط منفی بوجود آورند و در واقع سیاه نمایی کنند. بطور مداوم همه فعالیت های ما را زیر سئوال می برند وموارد مثبت را بیان نمی کنند تا در نهایت به پای ناکارآمدی نظام نوشته شود.
بانک افزود: معمولا نیروهای کارآمد را هدف قرار می دهند که باید حفاظت و حراست شوند وقتی که پرونده ای برای موضوعی تشکیل می شود خروج از پرونده خیلی زمان بر است . یک سیستم علمی دقیق باید برای گزارشات حراستی حفاظتی تعریف شود .بعضا در گزارشات حب وبغض ها مشاهده می شود ، وقتی گزارشات مستند شوند، خروج از آنها سخت می شود. بهتر است بسیاری از مسایل بجای تبدیل به گزارش بصورت گفتگوی چهره به چهره حل شود.
وی ادامه داد: نکته مهم در خصوص مناطق آزاد، تفاوت ماهیتی آن با سایر مناطق است که نیاز به مکانیزم های جدیدی دارد حتی در مسایل حفاظتی – امنیتی که می بایست با مکانیزم های خاص خود حفاظت و حراست شود ، مثلا آزاد بودن ویزا در مناطق ازاد مکانیزم های حراستی خاص خود را می خواهد و اگر بخواهیم مانند سایر مناطق کشور به آن بنگریم در واقع ماهیت خود را از دست می دهد .
مشاور رئیس جمهوری اضافه کرد: سرمایه گذاران باید اعتماد کنند هر اقدامی که باعث شود سرمایه گذار فرار کند مغایر با روح قوانین است. قوانین و مقررات باید تنقیح شود الان برخی از آنها باعث پیچیدگی در کارها و مانعیت کار شده است .
بانک با اشاره به اقدامات توسعه ای انجام شده در مناطق آزاد گفت: در صدد هستیم با ایجاد پنجره واحد در واقع برای شفاف سازی فعالیت های مناطق آزاد اتاق شیشه ای درست کنیم . این تجربه موفق در برخی کشورها باعث از بین رفتن فساد شده است .
وی افزود: پیشنهاد داده ایم با ایجاد منطقه آزاد فرودگاهی، تمام فعالیت هایمان حتی دبیرخانه در آنجا مستقر شود. سرمایه گذاران خارجی که وارد ایران می شوند همانجا جلسات و اقدامات لازم انجام شود و در واقع مرکزیت کارها در منطقه آزاد فرودگاهی باشد.
در این جلسه رییس شورای هماهنگی حراست های سازمان های تابعه نهاد ریاست جمهوری نیز توضیحاتی در خصوص اثر بخشی هماهنگی های ایجاد شده بین حراست های تابعه از جمله دفاتر مرکزی حراست سازمان های مناطق آزاد ارائه داد.
نظر شما