شناسهٔ خبر: 24626673 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

اقدام تلافي جويانه مسکو در برابر لندن

صاحب‌خبر -

به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري صدا و سيما از لندن؛ روسيه اعلام کرد: در اعتراض به اخراج 23 ديپلماتش از لندن، ديپلمات هاي انگليس را از مسکو اخراج مي کند.
رسانه هاي انگليس، متن مصاحبه وزير خارجه روسيه را در اين باره منتشر کردند.
به گزارش تارنماي روزنامه اينديپندنت،« سرگئي لاوروف» به خبرنگاران گفت: در برابر اقدام انگليس، بزودي ديپلمات هاي انگليس از روسيه اخراج خواهند شد.
وزير خارجه روسيه، اقدام انگليس را در مسوول دانستن درباره مسموميت يک جاسوس دوجانبه و اعمال سياست هاي ضد روسي، غير قابل قبول و بي اساس خواند.
لاوروف وعده داد بزودي ديپلمات هاي انگليس از روسيه اخراج مي شوند.
12 روز پيش، «سرگئي اسکريپال»، جاسوس سابق روسي که در انگليس زندگي مي‌کند، به همراه دخترش، در حال بيهوشي روي يک نيمکت در يک مرکز خريد در شهر سالزبوري ديده شد. سرگئي اسکريپال، شهروند66 ساله روسيه، قبلا به جرم جاسوسي براي انگليس، در مسکو بازداشت و زنداني شده بود.
وي سپس در سال 2010ميلادي در تبادل جاسوسان آمريکا و روسيه آزاد شد و به انگليس منتقل شد. در پي پيدا شدن اسکريپال و دخترش در حال بيهوشي، رسانه ها و سياستمداران انگليسي، اين احتمال را مطرح مي کنند که ممکن است اين دو نفر عمدا مسموم شده باشند و با توجه به اين اتهام که تشکيلات جاسوسي روسيه در مسموم کردن و قتل«الکساندر ليتويننکو»، عضو سابق تشکيلات اطلاعاتي روسيه دست داشته است، احتمال ارتباط دولت روسيه با اين حادثه را مطرح مي کنند.
وضعيت جسمي «اسکريپال» و دخترش کماکان نگران کننده توصيف مي شود و دولت انگليس، دولت روسيه را مسوول اين مسموميت مي داند.
نخست وزير انگليس ديروز اعلام کرد:براي تنبيه مسکو، 23 ديپلمات روس را از لندن اخراج مي کند، ملاقات هاي سطح عالي با مقامات روسيه را لغو مي کند، هيچ برنامه اي به منظور سفر اعضاي خاندان سلطنتي يا مقامات هيات دولت، براي شرکت در مراسم جام جهاني فوتبال در مسکو منظور نمي کند و رفت و آمد شهروندان روسي و نقل و انتقال پول هاي آنان را زير نظر خواهد گرفت.
لندن همچنين از شوراي امنيت، ناتو، اتحاديه اروپا و متحدان خود خواست تا از موضع انگليس در اين باره حمايت کنند.

نظر شما