شناسهٔ خبر: 24300792 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

اردوی راهیان نور فرصتی ارزشمند برای انتقال فرهنگ دفاع مقدس

وزیر آموزش و پرورش گفت: اردوی راهیان نور فرصتی بسیار ارزشمند برای انتقال فرهنگ دفاع مقدس به نوجوانان و جوانان است.

صاحب‌خبر -

به گزارش  حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛   سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش در همایش ملی علوم و معارف دفاع مقدس در آموزش وپرورش در مركز همایش های بین المللی صدا و سیما اظهار كرد: همه نظام های تعلیم و تربیت در دنیا سه عملكرد را دنبال می كنند، اولین كاركرد هر آموزش وپرورش، توسعه دانش و آموزش‌ها به دانش‌آموزان است تا بتوانند با زندگی آشنا شوند و معمولا وجهه غالب آموزش وپرورش عمومی همین عملكرد است.

وظایف  آموزش و پرورش

وی افزود: توسعه مهارت های زندگی به دانش‌آموزان دومین عملكرد هر آموزش و پرورش است، در این فعالیت، دانش آموزان مهارت هایی را فرا می گیرند تا بتوانند مسائل فردی و اجتماعی خود را در جامعه حل و فصل كند.

وزیر آموزش وپرورش انتقال ارزش‌ها و هنجارهای یک جامعه به نسل بعد را سومین كاركرد هر آموزش وپرورش برشمرد و تصریح كرد: یكی از وظایف آموزش وپرورش عمومی، انتقال فرهنگ و ارزش های جامعه به نسل آینده است؛ بنابراین آنچه در آموزش وپرورش در قالب سه عملكرد مذكور در مدارس ارائه می شود باید منجر به یادگیری پایدار شود به طوری كه در رفتار دانش آموزان تغییر ایجاد كند.

سبد آموزشی محدود است

وی ادامه داد: هرچند سبد آموزشی محدود است، اما متأسفانه عملكردهای سه گانه به صورت متوازن انجام نشده است و اغلب روی محفوظات تكیه شده است و حفظیات نیز تأثیر چندانی بر تغییرات پایدار در دانش آموزان ندارد.

بطحایی بیان کرد: برقراری توازن بین عملكردهای سه گانه آموزش وپرورش یكی از اهداف اصلی سند تحول بنیادین است و در قالب این سند انتقال ارزش های جامعه به دانش آموزان باید به شكل هنرمندانه ای صورت گیرد تا یادگیری پایدار اتفاق بیفتد.

وی افزود: در 8 سال دفاع مقدس ما تنها با دشمن نمی جنگیدیم، بلكه ارزش ها و آموزه هایی را به دست آوردیم كه آنقدر با اهمیت و ارزشمند هستند به طوری كه از آنها به عنوان علوم و معارف دفاع مقدس یاد می كنیم.

اردوی راهیان نور فرصتی ارزشمند برای انتقال فرهنگ دفاع مقدس است

وزیر آموزش و پرورش گفت: این سوال مطرح است كه چگونه باید این ارزش ها را به دانش آموزان منتقل كنیم تا به یادگیری و تغییر رفتار در آنها تبدیل شود، در آموزش وپرورش تلاش‌های زیادی در انتقال ارزش‌های دفاع مقدس صورت گرفته، اما باتوجه به حجم این گنجینه عظیم حق آن ادا نشده است.

بطحایی با بیان اینکه باتوجه به محدودیت سبد آموزشی در نظام تعلیم و تربیت انتقال ارزش های دفاع مقدس تنها از طریق كتاب های درسی امكان پذیر نیست، عنوان کرد: این مهم نیاز به ارائه فوق برنامه های دیگری دارد، برنامه‌هایی مانند اردوی راهیان نور كه فرصتی بسیار ارزشمند برای انتقال فرهنگ دفاع مقدس به نوجوانان و جوانان است.

بطحایی برگزاری اردوهای راهیان نور را خالی از مشكلات ندانست و افزود: این اردوها ظرفیت خوبی است برای انتقال ارزش‌هاست، زیرا محدودیت كتب درسی را ندارد.

وی یادآور شد: انتقال فرهنگ، علوم و معارف دفاع مقدس یک موضوع ملی و راهبری برای كشور است كه همه دستگاه ها و نهادها باید به آموزش وپرورش در این زمینه همكاری كنند.

 

انتهای پیام/

نظر شما