شناسهٔ خبر: 24292021 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: صبحانه آنلاین | لینک خبر

مروری بر استارت آپ هایی که روی خودرو سوار می شوند!

اگر سری به دنیای ایده های استارت آپی فعال در کشور بزنید، می توانید نسخه ایرانی بسیاری از استارت آپ های فعال در دنیا را بیابید؛ از خدمات حمل و نقل درون شهری، تا خرده فروشی ها، عرضه غذا و انواع خوراکی و عرضه آنلاین خدماتی چون خشک شویی و.... در برخی از این حوزه ها حتی چندین استارت آپ قوی شکل گرفته و رقابت بالا گرفته است.

صاحب‌خبر -
به گزارش صبحانه،اگر سری به دنیای ایده های استارت آپی فعال در کشور بزنید، می توانید نسخه ایرانی بسیاری از استارت آپ های فعال در دنیا را بیابید؛ از خدمات حمل و نقل درون شهری، تا خرده فروشی ها، عرضه غذا و انواع خوراکی و عرضه آنلاین خدماتی چون خشک شویی و.... در برخی از این حوزه ها حتی چندین استارت آپ قوی شکل گرفته و رقابت بالا گرفته است. اما برخی حوزه های استارت آپی در ایران به نسبت مغفول اند؛ استارت آپ های محیط زیستی، کلان داده ها (big data)، اینترنت اشیا و خودرو. به نظر می رسد جوانان در ایران به این حوزه ها کم توجه ترند. البته پا نگرفتن این استارت آپ ها در کشور عللی بنیادین هم دارد. به طور کلی در همه جا و به ویژه کشور ما، کسب و کارهای خدماتی (در برابر تولیدی ها) بخت بیشتری برای موفقیت دارند. علاوه بر آن، پیچیدگی های فنی اینترنت اشیا و کلان داده ها در کنار تقاضای پایین برای این گونه خدمات در پانگرفتن استارت آپ ها نقش جدی دارد. علاوه بر آن موضوعات محیط زیستی در کشور هنوز مسائلی لوکس تلقی می شود که توجه به آن ضروری انگاشته نمی شود. ایده های استارت آپی حوزه خودرو نیز از این مشکلات و پیچیدگی ها به دور نیست. اما با توجه به رشد شدید جمعیت خودرو در کشور، بسیار پرتقاضاتر خواهند بود. در ادامه مطلب با چند استارت آپ خارجی در این حوزه آشنا می شویم که می تواند برای شما الهام بخش باشد.

"خدمتکار خودرو"؛ استارت آپ هایی برای کمک به رانندگان

مروری بر استارت آپ هایی که روی خودرو سوار می شوند!

یک دسته از ایده های استارت آپ خودرویی، به رانندگان در زمینه نحوه حفظ و نگهداری و تعمیر خودرو و همچنین دسترسی به تعمیرکاران و محتواهای آموزشی یاری می رساند. ایجاد یادآور برای چک های اساسی خودرو، تعویض روغن و... از جمله این ایده هاست که بر مبنای یک اپلیکیشن و با استفاده از حسگرها یا صرفا به صورت نرم افزاری شدنی است. البته در حوزه کمک به راننده در نگهداری و تعمیر خودرو، ارائه یک بستر (پلتفرم) برای دسترسی سریع به تعمیرکاران برای دریافت مشاوره یا تعمیر خودرو در محل هم ایده پرطرفداری در خارج از کشور است. قبلا درباره استارت آپ Fiix در این باره آشنا شدیم. اما استارت آپ اتوباتلر (Autobutler به معنی خدمتکار خودرو) حتی ایده های جالب تری هم دارد. آن ها سیستم های ارتباطی مفصلی راه اندازی کرده اند و به رانندگان مشاوره رایگان هم می دهند. ایده اساسی پیتر زیگلر و کریستین لگان، ایجاد یک بازار آنلاین خدمات تعمیر خودروست که البته با دقت (از نظر مدل کسب و کار و نرم افزارهای ارتباطی) طراحی شده است.

کمک به راننده با گردآوری انبوهی از داده ها

مروری بر استارت آپ هایی که روی خودرو سوار می شوند!

اما نوع دوم استارت آپ های کمک به راننده (Driver Assistant) آن هایی هستند که نه در فرایند نگهداری و تعمیر بلکه در زمان رانندگی درباره رفتار و تصمیمات راننده به او کمک می کنند. مثلا سامانه Amodo اطلاعات بسیار زیادی درباره سابقه رانندگی شما و عادات رفتاری (سرعت و زمان رانندگی، مسیرهای غالب و....)، اطلاعات راه ها، پمپ بنزین ها، مراکز تعمیر و... و همچنین مسیرهای مختلف درون شهری برای رسیدن به مقصد را ذخیره می کند و به شما در خصوص مسیر، زمان و نحوه رانندگی پیشنهاد می دهد.

مشاوره در خصوص بیمه خودرو

مروری بر استارت آپ هایی که روی خودرو سوار می شوند!

استارت آپ Amodo مثل بسیاری دیگر از استارت آپ های خودرویی، (همچون Goji) یک خدمت مهم دیگر هم به مالکان خودرو ارائه می کند؛ مشاوره درباره بیمه. می دانید که جورشدن (matching) رفتارهای رانندگی با شرایط بیمه ای مناسب، کار آسانی نیست. مثلا افراد با رفتارهای رانندگی پرخطر یا کسانی که کلا زیاد رانندگی می کنند، شرایط متفاوتی نسبت به افراد کم خطر در بیمه خودرو دارند. این مشاوره ها، به ویژه در شرایطی که تعداد بیمه گرها و گزینه ها (options)ی آن ها زیاد باشد، واقعا لازم است. استارت آپ هایی چون Goji مدعی اند که با ثبت رفتارهای رانندگی شما و بر اساس مجموعه عادات هر فرد، گزینه های بیمه ای مناسب و متناسب با سبک زندگی او ارائه می کنند. با توجه به افزایش قابل توجه تعداد خودروها، انواع بیمه خودرو و روند رو به رشد بیمه گران، ممکن است در آینده چنین ایده ای در کشور ما نیز، یک استارت آپ خاص و موفق باشد.

ایمن سازی خودرو با اینترنت و آرزوهای خودروهای متصل

مروری بر استارت آپ هایی که روی خودرو سوار می شوند!

اما دسته دیگری از استارت آپ های خودرویی وجود دارد که مربوط به تجهیز خودرو به اینترنت، خدمات متنوعی به رانندگان ارائه می کند. یکی از مهم ترین آن ها امکان ردگیری خودرو از طریق وب، در صورت سرقت است. علاوه بر ان ایده خودرو مجهز به اینترنت اشیا و پدیده خودرو متصل (connected cars) نیز چشم انداز هیجان انگیزی برای آینده استارت آپ های خودرویی ایجاد کرده است. فکر کنید که خودروی شما از طریق اینترنت و با استفاده از انواع سنسورها، مانیتور و البته صفحه نمایش گوشی شما، بتواند با عابران پیاده، چراغ راهنما، هشدارهای محیط زیستی و به ویژه ترافیکی، ارتباط بگیرد و خودش درباره موضوعات مختلف تصمیم بگیرد. یا این که با احساس خطر برخورد یا تصادف خودش برخی اقدامات پیشگیرانه را انجام دهد./خراسان

نظر شما