شناسهٔ خبر: 24284800 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

در بازدید مسئولان استانی و شهرستانی انجام شد؛

بررسی مشکلات تخریب و بهسازی قبور امامزاده عبدالله (ع) شهرری

جمعی از مسئولان استانی و شهرستانی در بازدید از محوطه آستان امامزاده عبدالله شهرری مشکلات بوجود آمده در بحث تخریب و بهسازی قبور را بررسی کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به‌نقل از آفتاب ری ؛ بحث تخریب قبور امامزاده عبدالله شهرری چند روزی است که به خبر داغ رسانه ها تبدیل شده است. ماجرا از این قرار است که اداره اوقاف شهرستان ری اقدام به بهسازی کف حیاط محوطه امامزاده عبدالله کرده و اداره میراث شهرستان ری ادعا می کند که این آستان ثبت میراثی است و قبل از هر اقدامی در آثار میراثی باید از این اداره مجوز اخذ می‌شد از این رو طرح لایحه کرده و دستور توقف کار را از دادستانی شهرستان ری گرفته است. 

با انتقاد رئیس کمیته میراث فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران، ری و تجریش از این اقدام، این بحث پررنگ تر شده و در فضای مجازی واکنش‌هایی به دنبال داشت. تا آنجا که ارژنگ امیرفضلی بازیگر تلویزیون که پدرش در این آستان مدفون است و روز جمعه چهارم اسفندماه برای سرزدن به مزار پدرش به امامزاده عبدالله رفته بود، با دیدن تخریب قبور در صفحه اینستاگرام خود نوشت: «این‌جا امامزاده عبدالله است، تمام سنگ‌قبرها را کنده‌اند و هیچ چیزی نیست، نمی‌دانم پدرم را کجا چال کرده‌اند.»

در پی این اتفاقات عصر امروز حسن خلیل آبادی و حجت نظری از اعضای شورای شهر تهران، ری و تجریش، سیداحمد صفوی شهردار منطقه 20تهران، حجت الاسلام سعید اوتارخوانی رئیس اداره اوقاف وامورخیریه شهرستان ری، امیرمصیب رحیم زاده رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان ری، حجت الاسلام مجتبی تختی پور مدیر آستان امامزاده عبدالله شهرری، سید ناصر موسوی معاون عمرانی و فنی فرمانداری شهرستان ری و جمعی دیگر از مسئولان و اصحاب رسانه از محوطه در حال بازسازی آستان امامزاده عبدالله بازدید کرده و در خصوص مشکلات پیش آمده بحث و تبادل نظر کردند. 

خلیل آبادی در این بازدید گفت:  اداره اوقاف شهرستان ری بدون هماهنگی با میراث فرهنگی، این عملیات عمرانی را در محوطه امامزاده عبدالله انجام داده است که این کار بر خلاف قانون است.

رئیس کمیته میراث فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران، ری و تجریش تصریح کرد: ما با مناسب سازی آرامستان های شهرستان ری مخالفتی نداریم و فقط با بخشی مخالف هستیم که به میراث فرهنگی آسیب برساند.

خلیل آبادی با بیان اینکه ما به دنبال مناسب سازی آرامستان ها برای جذب گردشگر هستیم، ادامه داد: اگر بازسازی ها به میراث فرهنگی آسیب نرساند و تحت نظر سازمان میراث فرهنگی انجام شود ما مخالف نیستیم و حمایت نیز می کنیم.

عضو شورای اسلامی شهر تهران، ری و تجریش با بیان اینکه هر کاری باید طبق قانون باشد، گفت: بر طبق قانون جایی که ثبت میراث فرهنگی و ملی شده باشد، هرگونه فعالیت عمرانی در آن باید با اطلاع و موافقت اداره میراث باشد و لذا همه باید بر طبق قانون عمل کنیم.

خلیل آبادی تصریح کرد: طبق ماده 558 و 560 قانون مجازات اسلامی ادامه فعالیت در این آرامستان بدون اجازه میراث فرهنگی، تخلف است و مدیر امامزاده عبدالله شهرری امروز با حضور در دفتر شورای شهرستان ری اظهار کرد که روز گذشته شهرداری منطقه20 کار را متوقف و از ادامه فعالیت جلوگیری کرده است.

وی با اشاره به اینکه آرامستان امامزاده عبدالله شهرری از مهمترین اماکن تاریخی و میراثی کشور است و معماری آن به دوره صفویه و قاجاریه برمی‌گردد، گفت: کل محوطه امامزاده عبدالله ثبت میراثی شده است. بیرون از محوطه می توانند کار انجام بدهند  ولی وقتی داخل محدوده ابنیه و محوطه، کاری انجام می شود باید از میراث فرهنگی مجوز اخذ شود.

رئیس شورای شهرستان ری با بیان اینکه بدون مجوز شهرداری حتی نمی توانیم داخل منزل شخصی خود تغییراتی انجام بدهیم، گفت: خانه های مجاور چشمه علی نمی توانند منزل خود را بازسازی کنند به دلیل اینکه در فاز حریم میراث فرهنگی چشمه علی هستند اجازه ساخت سه طبقه و یا حتی دو طبقه ندارند.

خلیل آبادی خاطرنشان کرد: اداره اوقاف پس از تعامل با میراث فرهنگی و طی مراحل قانونی و اخذ مجوز می تواند به فعالیت خود ادامه بدهد تا قبور این آرامستان بهسازی، بازسازی و مناسب سازی و به محلی برای گردشگری تبدیل بشود.

رئیس اداره اوقاف وامورخیریه شهرستان ری نیز در این بازدید اظهار داشت: در راستای فعالیت های عمرانی که در آستانهای مقدس انجام می دهیم، اقدام به بهسازی و نوسازی سنگفرش‌های حیاط آستان امامزاده عبدالله کرده ایم تا این محوطه به یک مجموعه فرهنگی و جذاب تبدیل شود.

وی با بیان اینکه در طی چهار سال گذشته این فعالیت ها توسعه زیادی پیدا کرده است، تصریح کرد: سه هزار متر شبستان در آستان شیخ صدوق، یک هزار و 200 متر شبستان در امامزاده عبدالله و هشتصد متر شبستان در امامزاده ابوالحسن(ع) شهرری احداث و بهسازی کرده ایم.

اوتارخانی در پاسخ به اظهارنظرهایی که درخصوص بهسازی محوطه امامزاده عبدالله صورت می گیرد، گفت: این محوطه سال 75 توسط اداره اوقاف سنگفرش شده بود و اکنون با هزینه اوقاف به مبلغ یک میلیارد تومان که از محل درآمدهای این امامزاده تامین شده است، اقدام به بازسازی کرده ایم و طبق هماهنگی هایی که با شهرداری داریم، قرار بود شهرداری نیز برای این کار کمک مالی داشته باشد که انجام نشد.

وی ادامه داد: برای زیباسازی محوطه و ایجاد فضایی جذاب سنگفرش محوطه را تغییر می دهیم و لذا تغییر دادن موزاییک نیاز به مجوز میراث فرهنگی ندارد. کسانی که دراین خصوص اطلاعات کافی ندارند بهتر است اظهارنظر نکنند.

اوتارخانی با بیان اینکه این کار تا دو ماه دیگر تمام می شود و فضایی زیبا برای مردم ایجاد می شود، گفت: با کمترین هزینه، خدمتی بدون منت اتفاق افتاده اما دوستان به جای تشکر اظهار نظر کردند و خدمات بسیار خوب اوقاف را زیرسوال بردند.

وی افزود:  دوستان از نزدیک ملاحظه کنند که هیچگونه بحث میراثی وجود نداشته و فقط در حال بهسازی کف حیاط هستیم. 

اوتارخانی با بیان اینکه وقتی در نظام خدمتی انجام می شود باید بیان شود تا مردم امیدوار شوند، گفت: اگر بودجه‌ای نمی‌دهند و کمکی نمی‌کنند، مانع ایجاد نکنند و مردم را ناامید نکنند. اگر در کنار کاستی‌هایی که وجود دارد و کوتاهی‌هایی که از جانب عده‌ای صورت می‌گیرد، خدمات را نیز کاستی جلوه بدهیم مردم ناامید می‌شوند.

وی تصریح کرد: فقط ساختمان امامزاده ثبت میراثی است همه 14 هکتار آرامستان میراثی نیست و سندی برای این موضوع وجود ندارد. ما در این آستان شبستان ساختیم کسی اظهار نظر نکرد. در کنار امامزاده چندین طبقه منزل مسکونی ساخته شده که برخلاف مباحث میراثی است چرا آنجا اقدام نکردید وقتی موزاییک عوض می کنیم میراث ورود پیدا کرده است.

اوتارخانی با اشاره به احداث کانالی در محوطه بیان کرد:  این کانال به عمق یک و نیم متر برای بحث کابل برق و لوله آب و گاز ایجاد کرده‌ایم که مورد اعتراض واقع شد در حالی که برای کندن قبرهای دو متری نیز مجوز گرفته نمی‌شود و کسی اعتراض نمی‌کند.

وی در پایان اظهار کرد: ما تابع قانون هستیم و هر حکمی که دستگاه قضایی صادر کند طبق همان عمل خواهیم کرد. 

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان ری در بخش دیگری از این بازدید اظهار داشت: اداره اوقاف ابتدا طرح های عمرانی را در آستان امامزاده عبدالله انجام دادند بعد به ما طرح را اعلام کردند و لذا لازم است این طرح در شورای فنی سازمان مطرح شود و بررسی های لازم در این خصوص صورت بگیرد.

وی با بیان اینکه در بحث حقوقی پیگیر این موضوع هستیم، افزود: این طرح در حال بررسی است و فعلا به نتیجه ای نرسیدیم و از نظر میراث کار متوقف است تا بحث های حقوقی انجام و تعیین تکلیف شود و بعد از آن طرح همسان سازی قبور را اعلام کنیم.

رحیم زاده گفت: طرح لایحه شده و دستور توقف را از دادستانی گرفته‌ایم و شنبه لایحه شکایت را اعلام می‌کنیم. باید مراحل حقوقی طی شود تا  نظر بدهیم.

وی با بیان اینکه ما منتظر دستور قضایی هستیم، تصریح کرد: این کار باعث شد تا از این به بعد ادارات به میراث فرهنگی احترام بگذارند. 

انتهای پیام/

نظر شما