شناسهٔ خبر: 24277809 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

رئیس فدراسیون کوهنوردی خبر داد؛

مرگ ۷۹۰ کوهنورد در کوه‌های کشور/ تفاهمنامه با ستاد بحران منعقد شد

خرم‌آباد- رئیس فدراسیون کوهنوردی و صعودهای ورزشی گفت: طی ۶ سال گذشته ۷۹۰ کوهنورد، کوه‌پیما و کوه گرد در کوه‌های کشور جان خود را از دست‌ داده‌اند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، رضا زارعی ظهر شنبه در مجمع انتخاباتی هیئت کوهنوردی لرستان در سخنانی بابیان اینکه هیئت کوهنوردی لرستان در شرایطی فعالیت داشته که طی سال‌های اخیر با مشکلات سخت اقتصادی دست‌به‌گریبان بوده‌ایم اظهار داشت: ورزش کوهنوردی از یک‌سو به سمت حرفه‌ای شدن می‌رود اما ازنظر اقتصادی به سمت آماتوری پیش می‌رود.

هیئت‌های کوهنوردی باید روی پای خود بایستند

وی با بیان اینکه فعالیت‌ها در این رشته ورزشی به شکل هیئتی است گفت: وزارت ورزش و جوانان تن به ثبت گروه‌های کوهنوردی نمی‌دهد و بیشتر فعالیت‌ها را به سمت باشگاه‌ها سوق می‌دهد و در این زمینه هدف این بوده که بخش خصوصی در این ورزش ورود پیدا کند.

رئیس فدراسیون کوهنوردی و صعودهای ورزشی با اشاره به اینکه وزارت ورزش و جوانان ازنظر مالی فدراسیون‌ها را پشتیبانی نمی‌کند گفت: فدراسیون‌ها به شکل کاملاً غیرانتفاعی هستند و عملاً فدراسیون‌ها در آینده باید روی پای خود بایستند.

زارعی با تأکید بر اینکه شرایط ادارات ورزش و جوانان استان‌ها نیز دست‌کمی از وزارت خانه ندارند گفت: هیئت کوهنوردی که در استان لرستان فعالیت دارد طی سال گذشته حدود سه میلیون تومان از سوی فدراسیون کمک مالی گرفته است و کمک‌های مالی نیز که فدراسیون از وزارت ورزش و جوانان می‌گیرد آن‌چنان نیست که بخواهد در قبال فعالیت‌های شاخصی که انجام‌شده چندان به چشم بیاید.

وی با اشاره به اینکه اگر قرار باشد که چشم ما به این باشد که وزارت ورزش و جوانان به ما کمک کند عملاً باید درب هیئت را ببندیم و هیچ‌کسی را راه ندهیم و هیچ کاری را انجام ندهیم گفت: در سال گذشته فدراسیون کوهنوردی ۶۴ هزار بیمه ورزشی داشته و جزء ۱۰ فدراسیون برتر ازنظر تعداد بیمه‌شدگان ورزشی بوده است.

تخصیص تنها ۷۰۰ میلیون تومان اعتبار به فدراسیون کوهنوردی

رئیس فدراسیون کوهنوردی و صعودهای ورزشی با تأکید بر اینکه در سال ۹۶ این تعداد به‌طورقطع کمتر خواهد بود چراکه بحث گروه‌های کوهنوردی به‌طورکلی از حیطه وزارت ورزش و جوانان، فدراسیون و هیئت‌ها جداشده است گفت: بااین‌حال ما به این امر به‌عنوان یک فرصت نگاه می‌کنیم و معتقد هستیم به نحو دیگری تلاش می‌کنیم که باشگاه‌ها را تقویت کنیم.

زارعی تعداد اعضای فدراسیون کوهنوردی و صعودهای ورزشی ۲۴ هزار نفر در سال ۹۵ بوده که ۲۱ هزار و ۶۰۰ نفر از خدمات هیئت‌های کوهنوردی‌ها خدمات گرفته‌اند گفت: بالاترین آمار خدماتی در بین ۵۲ فدراسیون ورزشی توسط فدراسیون کوهنوردی و صعودهای ورزشی ارائه‌شده است.

وی بابیان اینکه فدراسیون طی سال‌های ۹۲ تا ۹۵ زیرمجموعه توسعه ورزش همگانی بود و در سال ۹۶ پس از کسب تعداد بسیار زیاد مدالی که در حوزه‌های مختلف اخذ شد درخواست داده شد که در زیرمجموعه معاونت توسعه ورزش قهرمانی قرار گیرد گفت: بااین‌حال حوزه قهرمانی ما همچنان فعال است و از هیئت‌ها توقع داریم در این حوزه و به‌خصوص بحث استعدادیابی فعال باشند.

زارعی بابیان اینکه در سال گذشته فدراسیون کوهنوردی و صعودهای ورزشی برترین فدراسیون شناخته شد افزود: همچنین این فدراسیون، کاندیدای فدراسیون برتر در سال ۲۰۱۷ فدراسیون جهانی کوهنوردی شد وبرترین فدراسیون کشور درزمینهٔ آموزش معرفی شد.

رئیس فدراسیون کوهنوردی و صعودهای ورزشی با اشاره به کمک‌های وزارت ورزش و جوانان به فدراسیون کوهنوردی گفت: بودجه فدراسیون والیبال بالغ‌بر هفت میلیارد تومان است و بودجه فدراسیون کوهنوردی یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان است و میزان تخصیص آن در سال گذشته ۶۸ درصد و معادل ۷۰۰ میلیون تومان بوده است و بااین‌وجود در فدراسیون کوهنوردی با این بودجه پایین بالاتر از تمامی فدراسیون‌های صاحب ادعا قرارگرفته است.

انعقاد تفاهمنامه با ستاد بحران کشور

وی بابیان اینکه ورزشکاران کوهنورد در سال گذشته بالغ‌بر ۱۰ مدال طلای جهانی را کسب کرده‌اند گفت: رکوردشکنی در مسابقات جهانی، کسب مقام در مسابقات آسیایی و کسب ۳۰ مدال در رقابت‌های قاره‌ای و ... ازجمله مقام‌ها کسب‌شده ورزشکاران کوهنورد و صخره‌نورد کشور بوده است.

رئیس فدراسیون کوهنوردی و صعودهای ورزشی با اشاره به حضور در فعالیت‌های جستجو، امداد و نجات کشور گفت: صبح امروز پس از سه سال تلاش فدراسیون، انعقاد تفاهمنامه با ستاد بحران محقق شد و علت رویکرد مثبت ستاد بحران به سمت فدراسیون کوهنوردی به‌واسطه فعالیت‌های اخلاق مدارانه و حضور در فعالیت‌های انسان دوستانه جامعه کوهنوردی است.

زارعی بابیان اینکه تأکید بر اینکه لرستان نیز با فعالیت‌های شاخص پس از حادثه تلخ اشترانکوه نشان داد جایگاه ویژه‌ای در این حوزه دارد تصریح کرد: جوانمردی مرحوم «جوکار» کوهنورد لرستانی در حادثه تلخ اشترانکوه، فعالیت مطلوب کوهنوردان لرستانی و ورزش و جوانان در جستجوی پیکر کوهنوردان حادثه اشترانکوه، حضور در عملیات جستجو و نجات حادثه دیدگان هواپیما آسمان و ... از فعالیت‌های انسان دوستانه کوهنوردان لرستانی بوده است.

وی بابیان اینکه در طول هفته بالغ‌بر یک‌میلیون کوه‌پیما و کوهنورد در دامنه‌های کوه‌ها فعالیت می‌کنند گفت: حدود ۱۰ درصد آن‌ها در حوزه ورزش همگانی و قهرمانی سازمان‌یافته هستند و مابقی کسانی هستند که پشتیبان این ورزش هستند.

مرگ ۷۹۰ کوهنورد در کوه‌های کشور

رئیس فدراسیون کوهنوردی و صعودهای ورزشی بابیان اینکه طی یک سال گذشته حوزه کوهنوردی به سمت باشگاه‌داری پیش رفته است گفت: حوادث این ورزش زیاد است و از سال ۹۰ تا ۹۶ حدود ۷۹۰ کوهنورد، کوه‌پیما و کوه گرد در کوه‌های کشور جان خود را ازدست‌داده‌اند.

زارعی بیان داشت: این آمار بسیار بالایی برای یک‌رشته ورزشی است و اگرچه حدود یک‌سوم یا یک‌چهارم از این تعداد دارای مدرک بیمه ورزشی هستند اما درمجموع عدد قابل‌توجهی است.

وی بابیان اینکه در سطح دنیا این رشته چنین شرایطی دارد گفت: هیئت‌های کوهنوردی و فدراسیون وظیفه فعالیت تشکیلاتی دارند و در این راستا تغییر کارگروه کوهنوردی و فنی به سمت کارگروه آموزشی برای پیشگیری از این مصیبت‌ها است.

رئیس فدراسیون کوهنوردی و صعودهای ورزشی بابیان اینکه رویکرد فدراسیون به سمت محافظت از فعالیت‌های ورزشکاران است گفت: لرستان یک استان مرتفع و دارای رشته‌کوه‌های شاخص است و اشترانکوه به‌عنوان «آلپ ایران» دارای جایگاه ویژه‌ای در سطح کشور است.

زارعی همچنین به صعودهای ورزشی اشاره کرد و گفت: در این راستا نیز فدراسیون کوهنوردی تمایل دارد که لرستان به جایگاه واقعی خود در این زمینه دست یابد.

وی از آمادگی تجهیز هیئت‌های کوهنوردی استان‌ها با دیواره‌های صخره‌نوردی خبر داد.

نظر شما