شناسهٔ خبر: 24284021 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

رییس فدراسیون کوهنوردی وصعود های ورزشی:

انعقاد تفاهم نامه ستاد مدیریت بحران کشور با فدراسیون کوهنوردی در خصوص بحث امداد ونجات/فدراسیون برتر 2017فدراسیون جهانی کوهنوردی بودیم/مرگ 790 کوهنورد در کوه های ایران

" رضا زارعی" از تقاضای ستادمدیریت بحران وحوادث کشور برای انعقاد تفاهم نامه با فدراسیون کوهنوردی در خصوص بحث امداد ونجات خبرداد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری برنا از لرستان ؛زارعی ظهرروز شنبه در مجمع انتخاباتی هیئت کوهنوردی  لرستان  ، با تقدیر از دکتر عزیزپور مدیرکل ورزش وجوانان لرستان به خاطر پشتیبانی از جامعه کوهنوردی وتلاش های آرش قیاسیان ریییس هیئت کوهنوردی استان ، اظهار کرد:هیئت کوهنوردی استان در طی چهارسال قبل فعالیتهای  خوبی انجام داده است.

وی افزود: هیئت کوهنوردی لرستان درطی این مدت در  شرایطی فعالیت کرده است  که ما در یک وضعیت سخت اقتصادی  دست به گریبان بودیم چون ورزش کوهنوردی از یک سو به سمت حرفه ایی شدن حرکت کرده  ولی از نظر اقتصادی به سمت آماتوریزم پیش می رود وکلا فعالیتها به شکل هیئتی است وچون وزارت ورزش دیگر به سمت گروه های کوهنوردی نمی رود بیشتر فعالیت ها رابا هدف درگیر کردن بخش خصوصی  به سمت باشگاه ها سوق می دهد .

زارعی با بیان اینکه فدراسیون ها در آینده باید روی پای خودشان بایستند، یادآورشد:  وزارت ورزش از نظر مالی فدراسیون ها را چندان  پشتیبانی نمی کندو فدراسیون ها به شکل غیر انتفاعی   فعالیت می کنند؛حتی شرایط اداره ورزش وجوانان  استانها هم به همین شکل است وباید از منابع داخلی استان استفاده کنند.

وی با بیان اینکه هیئت کوهنوردی  استان لرستان سال گذشته چیزی بالغ بر 3میلیون تومان از فدراسیون کمک مالی گرفته است ،خاطر نشان کرد: کمک های مالی که خود فدراسیون هم  از وزارت ورزش می گیرد آنچنان نیست تا در خصوص فعالیتهایی که انجام می دهد  به چشم بیاید.

زارعی با بیان اینکه فدراسیون کوهنوردی وصعود های ورزشی  جزء ده فدراسیون برتر از لحاظ تعداد بیمه شدگان ورزشی بوده است ،تصریح کرد:  این فدراسیون 64هزار بیمه شده ورزشی  در سال 95  داشته است  ولی درسال 96 این تعداد کمتر خواهد شد چون بحث جدا شدن گروه های کوهنوردی  از حیطه وزارت ورزش وفدراسیون وهیئت های تابعه می تواند عاملی باشد که برروی کاهش تعداد بیمه شدگان تاثیر بگذاردولی با این حال ما به این مقوله  به عنوان یک فرصت نگاه می کنیم ومعتقد هستیم به نحو دیگری باید در تقویت باشگاه ها  تلاش کنیم.

رییس فدراسیون کوهنوردی وصعود های ورزشی   تعداداعضای این  فدراسیون را  24 هزار نفردر  طی سال 95 عنوان کرد وگفت: 21هزار نفر ازاعضای  فدراسیون  در واقع از هیئت های کوهنوردی خدمات گرفته اند که با توجه به بالابودن این تعداد ،بالاترین آمار خدماتی در بین 52 فدراسیون از طرف فدراسیون کوهنوری وصعودهای ورزشی اعمال شده است.

زارعی  بیان کرد: فدراسیون  کوهنوردی وصودهای ورزشی طی سالهای 92 تا 95 زیرمجموعه معاونت توسعه ورزش های همگانی بود  ولی  در سال 96 پس از تعداد بسیار زیاد مدالی که در حوزه های مختلف  در رشته های صعودهای ورزشی وهمینطور کوهنوردی اخذ شد به درخواست آقای داورزنی این فدراسیون زیرمجموعه معاونت توسعه ورزش قهرمانی قرار گرفت ولی با این حال حوزه همگانی ما همچنان فعال است و از هیئت هایمان توقع داریم دربحث همگانی و خصوصا در زمینه استعداد یابی فعال باشند .

 وی ادامه داد: در سال 95 فدراسیون کوهنوردی  برترین فدراسیون معاونت توسعه ورزش همگانی بود و  حدود 21 هزار و600 نفر از فدراسیون خدمات گرفتند .

زارعی با بیان اینکه کاندیدای فدراسیون برتر 2017فدراسیون جهانی کوهنوردی بودیم ،اظهار کرد: برترین فدراسیون ورزش جوانان در بعد آموزش یعنی بالاترین عدد آموزش از نظر کمیت با 8290 امتیاز برترین فدراسیون آموزشی وزارت ورزش وجوانان وحتی  بالاتر از فدراسیون تکواندو والیبال قرارداشتیم.

وی با بیان اینکه   فدراسیون کوهنوردی  کلا 10 درصداز  فدراسیون والیبال وتکواندو درآمد دارد،گفت: بودجه فدراسیون والیبال بالغ بر 7میلیارد است  ولی فدراسیون کوهنوردی  براساس بودجه تفاهم نامه 1میلیارد و500 میلیون تومان و  براساس بودجه  تخصیصی نیز در  سال گذشته 68 درصد یعنی چیزی حدود 700 میلیون تومان کمک مالی از وزارت وررش گرفته است ولی با همین بودجه 10 درصدی  فدراسیون کوهنوردی بالاتر از تمامی فدراسیون های صاحب ادعا قرار گرفته است .

زارعی در ادامه از کسب  ده مدال طلای جهانی توسط هیمالیا نوردان وسنگنوردان و...در سال گذشته خبرداد وبیان کرد: درسنگ نوردی رضا علیپور در رشته سنگنوردی حائز   مدالها ورکوردهای مهمی شد.

وی اضافه کرد : همچنین ورزشکاران ما توانستند حدود 30 مدال از مسابقات مختلف قاره ایی  را  کسب کنند.

زارعی با اشاره به  فعالیتهای شاخص فدراسیون  گفت: حضور در فعالیتهای امداد ونجات  از مهمترین این فعالیت ها بود که  نتیجه آن تماس مدیریت ستاد بحران کشور ومعاونین آن برای انعقاد تفاهم نامه است  ووقتی که امروز ستاد بحران این تقاضارا اعلام کرده بود شخصابه این  نتیجه رسیدم که  حضور سبز وخالصانه ورزشکاران وکوهنوردان  باعث این تقاضا شده است تا اندازه ایی  که موظف وملزم شوند که در آن شرایط برای  کمک وامداد حاضر باشند که این موضوع خود  نشان می دهد که جامعه  اخلاقیات کوهنوردی را پذیرفته است.

وی علت رویکرد ستاد بحران به سمت فدراسیون را به واسطه فعالیت  اخلاق مدارانه جامعه کوهنوردی  ارزیابی کرد و یادآورشد:  وزیر محترم ورزش وجوانان  در دیداری که دو روز قبل در اهواز باروسای  فدراسیونهاداشت تنها فدراسیونی که از لحاظ اخلاقی از آن یاد کرد فدراسیون کوهنوردی بود ودرواقع جامعه کوهنوردی به خاطر حضورشان در فعالیت انساندوستانه مورد تحسین قرار گرفته اند.

 وی با بیان اینکه خرسندیم که کوهنوردان در این جایگاه قرار دارند  ،خاطر نشان کرد: جامعه کوهنوردی لرستان با فعالیتهای شاخصی که پس از حادثه تلخ اشترانکوه از خود نشان داد جایگاه ویژه ایی در این حوزه دارد  ودر حادثه سقوط هواپیما در یاسوج نیز برای امداد وکمک رسانی با فدراسیون در تماس بودند ولی ما از دوستان خواستیم  تحمل کنند تا ابتدا دوستان امدادی فعالیتهایشان را به انجام برسانند و زمانی که خودشان درخواست کردند کوهنوردان وارد منطقه شوند.

زارعی با اشاره به حادثه  اشترانکوه ومرگ کوهنوردان خراسانی در این حادثه نیز گفت:  اتفاقی که در اشترانکوه رخ داد وجوانمردی که مرحوم جوکار در هدایت تیم خراسان از خود نشان داد ومهمانوازانه تا آخرین لحظه در کنارکوهنوردان خراسانی ماند از فعالیتهای انسان دوستانه ایی بوده  که  جامعه کوهنودری استان داشته است .

وی با بیان اینکه جامعه کوهنوردی جامعه عظیمی است،افزود: در طول هفته بالغ بر یک میلیون کوه پیما وکوهنورد در دامنه های کوه ها در سطح کشور فعالیت می کنند و چیزی حدود 10 درصد آنها در حوزه ورزش همگانی وقهرمانی سازمان یافته هستند  ولی باقی  آنها کسانی هستند که پشتیبان این ورزش محسوب می شوند.

زارعی با اشاره به حوادث پیش آمده  در ورزش کوهنوردی  از مرگ 790 کوهنورد ،کوه گردوکوه پیما در سال 90 تا 96 در کوه های کشور خبرداد وبیان کرد: این  آمار برای یک رشته ورزشی  بسیار بالا است و اگر چه حدود یک سوم از  آنان دارای  بیمه ورزشی هستند ولی در کل  اماربسیار بالایی است.

وی گفت: وظیفه هیئت های  کوهنوردی وفدراسیون  فعالیت تشکیلاتی است وما با تغییر کارگروه فنی به سمت کارگروه آموزش حرکت کرده ایم تا با پیشگیری از این مصیبتها ،جامعه را با "خود امدادی" آشنا کنیم وبالارفتن  آمار آموزشی  نیز به علت رویکرد فدراسیون به سمتی است  تا  بتوانیم از فعالیت ورزشکاران خودمان مواظبت کنیم.

زارعی یادآورشد:  اگر ادارات وزرش وجوانان سالن اختصاصی در اختیار ما قرار دهند  این آمادگی را داشته وداریم که آنها را با دیواره های سنگنوردی تجهیز کنیم  و دیواره ایی که به لطف جناب آقای دکتر عزیزپوردر  سالنی که در اختیار ما قرار گرفت با اعتباری بالغ بر 180 میلیون تومان  نصب شده است.

 وی اضافه کرد: انتظار داریم که هیئت  استان وشهرستانها کمک کنند تا از این لحاظ دیواره هارا در استان توسعه بدهیم .

رییس فدراسیون کوهنوردی وصعودهای ورزشی با بیان اینکه پتانسیلهایی زیادی در بحث صعودهای ورزشی درلرستان وجود دارد ،تاکید کرد: مربیان خوبی  در لرستان در بحث صعودهای ورزشی وجود دارد که در فدراسیون  هم ازآنها استفاده می شود لذا هیئت استان باید در این خصوص به سمت کار برروی رده های پایه حرکت کند.

رضا زارعی  گفت:  در حال حاضر فدراسیون کوهنوردی وصعودهای ورزشی جزء کاندیداهای حضور در بازی های جاکارتاو 2020 است  البته خودمان می دانیم که 20 20 دست نیافتنی است ولی در جاکارتا با رویکردی که اتحادیه آسیا دارد قطعا بچه های ما توان کسب مدال را دارند .

 

نظر شما