شناسهٔ خبر: 24266846 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

پایان نمونه برداری از نخستین محموله بقایای پیکر جانباختگان سانحه هوایی

مدیرکل پزشکی قانونی کهگیلویه و بویراحمد گفت: مراحل کدگذاری، عکس‌برداری و نمونه‌برداری برای آزمایش‌های ژنتیک از نخستین محموله بقایای پیکر جانباختگان سانحه هواپیمای «ای. تی. آر» یاسوج پایان یافت و به آزمایشگاه مرکزی در استان فارس ارسال شده است.

صاحب‌خبر -



کامروز امینی در گفت‌و‌گو با ایرنا اظهار کرد: پس از انتقال پیکرهفت تن از جانباختگان به پزشکی قانونی کهگیلویه و بویراحمد، کار احراز هویت و تعیین علت مرگ شروع می‌شود.
وی بیان کرد: 40 کارشناس ماهر پزشکی قانونی این استان کار احراز هویت پیکر جانباختگان سقوط هواپیمای مسیر تهران - یاسوج را انجام می‌دهند.
وی بیان کرد: مرحله نخست نمونه‌گیری ژنتیک 15 خانواده در استان کهگیلویه و بویراحمد، 29 خانواده از تهران، پنج خانواده از مازندران، یک خانواده از کرمانشاه، یک خانواده از لرستان، یک خانواده از اصفهان و یک خانواده از کرمان صورت گرفته است.
بقایای تعدادی از پیکرهای جان‌باختگان سانحه هوایی تهران - یاسوج عصر روز پنجشنبه از سوی تکاوران هوانیروز ارتش جمهوری اسلامی ایران به پزشکی قانونی تحویل داده شد. مدیرکل پزشکی قانونی کهگیلویه و بویراحمد گفت: نتایج نمونه‌برداری بقایای پیکر جانباختگان سانحه هوایی در چند روز آینده و پس از بررسی‌های کارشناسی اعلام می‌شود.
امینی افزود : مشخص نیست بقایایی که به پزشکی قانونی کهگیلویه و بویر احمد در روز چهارشنبه ارسال شده متعلق به چند نفر است.
هم اکنون جست‌وجو و انتقال اجساد قربانیان به دلیل شرایط نامساعد جوی متوقف شده است.
جانشین فرمانده نیروی زمینی ارتش نیزگفت: تاکنون پیکر هفت تن از جانباختگان حادثه سقوط هواپیمای تهران - یاسوج از قله دنا به پایین انتقال یافته است.
سرتیپ «نوذر نعمتی» تصریح کرد: تعداد دقیق اجساد انتقال یافته از ارتفاعات نُقُل محل سقوط هواپیمای تهران - یاسوج را باید مسئولان دادستانی و پزشکی قانونی مشخص و اعلام کنند.
وی بیان کرد: محل اجساد و قطعاتی که در ارتفاعات دنا قرار دارد توسط تکاوران ارتش بصورت ویژه شناسایی و مشخص شده است و چنانچه شرایط جوی منطقه بهبود یابد برای جمع‌آوری اجساد و قطعات به تجسس زیاد نیاز نیست. جانشین فرمانده نیروی زمینی ارتش خاطرنشان کرد: جست‌وجوگران تا جایی که توانسته‌اند قسمت‌هایی از جسدها را یکجا جمع‌آوری کرده‌اند.
سرتیپ نعمتی افزود: این جست‌وجوگران توسط هلی برد به محل اعزام شدند اما بصورت زمینی برگشتند.
وی افزود: به دلیل شرایط بد آب و هوایی، امکان انتقال اجساد بوسیله بالگرد فراهم نشد.
جانشین فرمانده نیروی زمینی ارتش با‌اشاره به حضور 100 نفر از نیروهای زبده ارتش در عملیات جست‌وجوی اجساد جانباختگان این سانحه هوایی تصریح کرد: حدود 100 نفر از نیروهای ارتش نیز برای امدادرسانی در آماده‌باش قرار دارند.
وی با بیان اینکه ارتش برای امدادرسانی در این حادثه با کمبود نیرو مواجه نیست، گفت: نیروهایی به منطقه و ارتفاعات دنا اعزام می‌شوند که توانایی لازم را برای صعود به قله و برگشت از آنجا را داشته باشند.
معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد و جانشین ستاد مدیریت بحران استان با تکذیب انتقال بقایای پیکر جانباختگان سانحه سقوط هواپیمای‌ای تی آر و ‌اشیای کشف شده در صحنه به دیگر استان‌ها گفت: تمام بقایای پیدا شده برای احراز هویت به یاسوج منتقل می‌شود.
عزیز فیلی افزود: به دلیل بارش باران و برف سنگین در روز پنجم عملیات جست جو و انتقال متوقف شده بود و اکنون هیچ امدادگری در ارتفاعات دنا حضور ندارد.
وی بیان کرد: امدادگران اکنون در کمپ اصلی امدادرسانی سانحه هوایی پرواز تهران به یاسوج در منطقه کوه گل مستقر هستند و به محض بهبود شرایط هوا به ارتفاعات اعزام خواهند شد.
فیلی بیان کرد: تمام تلاش مجموعه ستاد بحران استان و تیم‌های امداد و نجات هلال احمر بر جست و جو و انتقال سریع‌تر پیکرهای جانباختگان به یاسوج و تسکین آلام بازماندگان است.
فیلی ابراز داشت: همه شرایط، امکانات و نیروها در آمادگی کامل هستند ولی شرایط نامساعد هوا، بارش سنگین برف در منطقه به همراه کولاک و باد شدید تاکنون بزرگترین مانع برای انتقال پیکرها بوده است.
کارشناس هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: بر اساس تحلیل آخرین نقشه‌های پیش‌بینی هواشناسی وضعیت هوای محل سقوط هواپیمای تهران یاسوج به ‌صورت ناپایدار بوده و تا سه‌شنبه هفته جاری ادامه خواهد داشت.
وی افزود: اوج بارش‌ها از بعد‌از‌ظهر دوشنبه هفته جاری آغاز می‌شود و تا سه‌شنبه ظهر ادامه خواهد
 داشت.
مدیرعامل جمعیت هلال احمر کهگیلویه و بویراحمد گفت: عملیات روز ششم جست و جوی پیکر جانباختگان سانحه هوایی پرواز تهران به یاسوج به دلیل شرایط نامناسب هوا همچنان متوقف شد.
امان‌الله جهان‌بین دیروز اظهار داشت: 25 گروه امدادی پنج نفره از مسیر کوه گل سی‌سخت به ارتفاعات پازن پیر حد فاصل شهرستان سمیرم و سی‌سخت آماده انجام عملیات جست‌وجو در صورت بهبود شرایط هستند.
وی با ‌اشاره به اینکه امکان اعزام بالگرد به نقطه حادثه به دلیل شرایط نامساعد هوا وجود ندارد تصریح کرد: امدادگران برای رسیدن به نقطه سقوط هواپیما باید مسیر هشت ساعته را پیاده‌روی کنند.
وی عنوان کرد: منطقه عملیات جست و جو از پنجشنبه تا صبح جمعه شاهد بارش باران و برف بود.

نظر شما