شناسهٔ خبر: 24253669 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

اطلاعیه اداره دامپزشکی لنده در خصوص شیوع بیماری آنفلوانزای فوق حاد طیور

اداره دامپزشکی شهرستان لنده با صدور اعلامه ای در خصوص شیوع بیماری ویروس آنفلوانزای فوق حاد طیور به مردم هشدار داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خبرلنده، اداره دامپزشکی شهرستان لنده با صدور اعلامه ای در خصوص شیوع بیماری ویروس آنفلوانزای فوق حاد طیور به مردم هشدار داد.

در این اعلامه آمده است:

به اطلاع عموم همشهریان عزیز می رساند شیوع ویروس آنفلوانزای فوق حاد طیور سویه(H5N8) منجر به تلفات و معدوم سازی حدود بیست و شش میلیون قطعه مرغ در واحدهای صنعتی و بومی کشور در سال ۹۶ شده است بطوریکه هم اکنون حدود ۶۰ کشور دنیا نیز درگیر این ویروس آنفلوانزای فوق حاد طیور هستند و خوشبختانه تا این لحظه گزارشی از انتقال این نوع ویروس به انسان در هیچ جای دنیا ثبت نشده است هر چند چرخش متوالی این ویروس هم می تواند خطر انتقال به انسان را در پی داشته باشد. مضافا اینکه حدود دو هفته پیش سویه جدیدی از ویروس آنفلوآنزا فوق حاد طیور (H5N6) توسط پرندگان وحشی وارد حیات وحش منطقه بوجاق استان گیلان شده است که البته اقدامات کنترلی و پیشگیرانه در شمال کشور توسط سازمان دامپزشکی و محیط زیست و بهداشت در حال انجام می باشد ولی با توجه به ماهیت پیچیده ویروس و غیرقابل مهار بودن پرندگان مهاجر، امکان انتشار آلودگی در هر نقطه از کشور دور از انتظار نخواهد بود. لازم به ذکر است حدود ۱۸ مورد گزارش انتقال به انسان مربوط به این سویه در چین به ثبت رسیده است که در ۶ مورد منجر به مرگ افراد بیمار گردید. البته با تلاشهای شبانه روزی پرسنل خدوم سازمان دامپزشکی و سازمانهای همکار این سویه همچنان در همان محدوده حیات وحش بوجاق کنترل شده است. فلذا اداره دامپزشکی شهرستان لنده در راستای وظایف و اقدامات پیشگیرانه و در جهت جلوگیری از ورود و شیوع هر نوع ویروس آنفلوانزای فوق حاد طیور در سطح شهرستان از عموم همشهریان  عزیز خواهشمند است توصیه های بهداشتی زیر را جدی بگیرند.

۱- در صورت تلفات یکباره و ناگهانی بالای سه یا چهار قطعه در طیور خانگی سریعا مراتب را به اداره دامپزشکی شهرستان اطلاع دهید.

۲- با توجه به درپیش بودن تعطیلات نوروزی و افزایش سفرهای مردمی به کوه و جنگل خواهشمندیم در صورت مشاهده تلفات پرندگان وحشی مثل گنجشک و کبوتر و کبک و شاهین و ... از دست زدن به آنها خودداری کنید و اداره دامپزشکی را سریعا در جریان بگذارید.

۳- از شکار پرندگان جدا پرهیز نمایید.

۴- حتی الامکان مرغ و خروس های خانگی و پرندگان زینتی خود را محصور نمایید تا امکان تماس با پرندگان وحشی را نداشته باشند.

۵- هنگام خرید مرغ و تخم مرغ مصرفی خود به درج کد بهداشتی دامپزشکی روی محصولات دقت نمایید و حتما از فروشگاههای مجاز این محصولات را تهیه نمایید.

۶- شماره تلفن های در دسترس به قرار زیر اعلام می شود:

۳۲۴۶۲۵۰۰-۰۹۱۷۳۴۴۶۶۱۴-۰۹۱۷۰۲۵۱۷۳۸

 

انتهای پیام/

 

نظر شما