شناسهٔ خبر: 24251100 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: فرهیختگان آنلاین | لینک خبر

جوابیه دانشگاه جامع علمی - کاربردی به یک گزارش «فرهیختگان»

دانشجویان به تحصیل خود ادامه دهند

«فرهیختگان» در گزارشی با عنوان «ابهام در سرنوشت دانشجویان واحدهای علمی - کاربردی دولتی» به صحبت‌های امید و پاسخ‌های او به «فرهیختگان» پرداخت. حالا دانشگاه جامع علمی- کاربردی جوابیه‌ای را در پاسخ به این گزارش ارسال کرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، اواخر بهمن ماه بود که محمدحسین امید، رئیس دانشگاه علمی و کاربردی در نشست خبری خود به سوالات خبرنگاران درباره حواشی این دانشگاه پاسخ داد. «فرهیختگان» فردای آن روز در گزارشی با عنوان «ابهام در سرنوشت دانشجویان واحدهای علمی - کاربردی دولتی» به صحبت‌های امید و پاسخ‌های او به «فرهیختگان» پرداخت. حالا دانشگاه جامع علمی- کاربردی جوابیه‌ای را در پاسخ به این گزارش ارسال کرده است:

«پیرو نامه شورای عالی اداری به دستور رئیس‌جمهور مصوبه‌ای به شماره 1682488 مورخ 17/11/1396 درباره ممنوعیت پذیرش دانشجو از سوی موسسات پژوهشی و مراکز مجری آموزش‌های علمی - کاربردی وابسته به دستگاه‌های اجرایی در کلیه مقاطع تحصیلی ابلاغ شد. لازم به یادآوری است که این مصوبه در راستای سیاست‌های برون‌سپاری در دولت است و از طریق این مصوبه فعالیت مراکز علمی- کاربردی دولتی به بخش خصوصی واگذار می‌شود.

گفتنی است برای دانشجویان این مراکز هیچ جای نگرانی نیست و می‌توانند کمافی‌سابق به تحصیل خود ادامه دهند و پس از اتمام تحصیل، مدارک دانش‌آموختگی آنان از سوی دانشگاه جامع علمی- کاربردی صادر خواهد شد. بنابراین مصوبه ابلاغ‌شده، مربوط به عدم مجوز پذیرش دانشجو و ارائه دوره‌های جدید به مراکز علمی- کاربردی دولتی است و هیچ‌گونه ارتباطی به دانشجویانی که سال‌های گذشته جذب این دانشگاه شده‌اند، ندارد.»

 توضیحاتی درخصوص ابهامات پیش‌آمده در مورد جذب مدرسان

در فراخوان بهمن‌ماه 1395 برای کسوت مدرسی حق‌التدریس دانشگاه جامع علمی- کاربردی حدود ۴۰ هزار نفر متقاضی و در ۳۱ استان کشور شرکت داشتند. برای هر استان بنا بر نیاز و بررسی‌های انجام‌شده در دانشگاه، ظرفیت برای جذب مدرس در نظر گرفته شد که در این بین استان‌هایی که سه برابر ظرفیت متقاضی تدریس داشتند، برای حفظ عدالت اجتماعی مقرر شد آزمونی از طریق سازمان سنجش آموزش کشور برگزار شود و از کل افراد ثبت‌نامی، سه برابر ظرفیت مدرس موردنیاز استان انتخاب و ارزیابی صلاحیت نهایی صورت پذیرد. لازم به توضیح است که برخلاف اخبار نادرست منتشرشده در خبرگزاری‌ها و روزنامه‌های کثیرالانتشار، جذب این مدرسان به هیچ وجه به منزله استخدام دولتی در این دانشگاه نبوده و مدرسان پذیرفته‌شده صرفا به ‌صورت حق‌التدریس با مراکز آموزش علمی-‌ کاربردی متقاضی همکاری خواهند کرد.

 با توجه به مجوز جذب هزار نفر مدرس و تقاضای بیش از سه برابر استان تهران، در این مرحله با هماهنگی بین دانشگاه جامع علمی- کاربردی و سازمان سنجش آموزش کشور، آزمونی عمومی (شامل سه درس تکنولوژی آموزشی، سنجش و ارزشیابی تحصیلی و روش‌ها و فنون تدریس) در مردادماه سال‌جاری برگزار شد و دوازده هزار و هفتصد و چهارده (12714) نفر متقاضی تدریس در صد و سی و نه (139) عنوان رشته در سایت سازمان سنجش آموزش کشور ثبت‌نام کردند. در مجموع بنا به نیاز این دانشگاه در هر رشته تحصیلی، با اولویت نمره اکتسابی در آزمون، دو هزار و پانصد و چهل و یک (2541) نفر دعوت به مصاحبه شدند که البته ذکر این نکته لازم است که در تعدادی از رشته‌ها، تعدادافراد ثبت‌نام کرده کمتر از سه برابر ظرفیت موردنیاز این دانشگاه بود که دانشگاه جامع علمی- کاربردی تصمیم گرفت کلیه شرکت‌کنندگان مربوط به این رشته‌ها دعوت به مصاحبه شوند.

شایان ذکر است با توجه به اینکه یکی از راهبرد‌های اصلی دانشگاه جامع علمی- ‌کاربردی، کیفی‌سازی نظام آموزشی و مهارتی است، کارگروه‌های بررسی توانایی علمی با عضویت اعضای هیات‌علمی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کشور و افراد متخصص در رشته‌های مرتبط تشکیل و مصاحبه‌های تخصصی توسط این اساتید انجام گرفت که ملاک بررسی در کارگروه علمی واحد استانی «آیین‌نامه نحوه ارزیابی صلاحیت علمی و عمومی مدرسان حق‌التدریس» مصوبه یکصد و هشتاد و دومین جلسه مورخ 25/09/1395 هیات عالی جذب اعضای هیات‌علمی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی و پژوهشی است که این امر نشان از رعایت کامل قوانین و مقررات جذب بنا بر اسناد بالادستی این دانشگاه دارد. درنهایت این دانشگاه ابراز میدارد اعتراض‌های کلیه پذیرفته‌نشدگان مرحله مصاحبه علمی در کارگروه‌های تخصصی دانشگاه جامع علمی- کاربردی بررسی و نتایج آن در اسفندماه منتشر خواهد شد.

نظر شما