شناسهٔ خبر: 24245152 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

نمایشگاه عرضه کالای بهاره/ فرصت یا چالش

مشهد- ایرنا- همه ساله همزمان با فرارسیدن اسفند رخدادی اقتصادی در بسیاری از شهرهای بزرگ کشور در قالب نمایشگاه عرضه مستقیم کالای بهاره برپا می شود اما هنوز نظرات مردم، برنامه ریزان و صنوف در خصوص نفع یا ضرر این نمایشگاه همسو نیست.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، نمایشگاه عرضه مستقیم کالای بهاره چند سالی است که از سوی دولت با هدف تنظیم بازار و مدیریت عرضه و تقاضا در ایام پایانی سال برگزار می شود اما در پی چند سال از برگزاری آن در مشهد سه و نیم میلیون نفری به عنوان دومین کلانشهر بزرگ کشور نوز موافقان و مخالفان این رویداد اقتصادی به یک نظر واحد نرسیده اند.

* دیدگاه چند شهروند
یکی از شهروندان مشهدی در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: از ایرادات اساسی این نمایشگاه نبود تضمین در کیفیت و قیمت کالاهاست زیرا اصناف مختلفی در این نمایشگاه حضور می یابند و مشخص نیست چه نوع کالا و با چه کیفیتی را می فروشند.
رضا اسداللهی افزود: معمولا کالای خود را از مغازه هایی خرید می کنم که نسبت به آنها شناخت کافی دارم. به این معنا که می دانم در چه زمانی کالای خود را ارزان می دهد یا با چه کیفیت و قیمتی عرضه می کند.
وی ادامه داد: مردم در نمایشگاههای بهاره به یک باره با انبوهی از واحدهای صنفی مواجه می شوند که چندین نوع کالا را با کیفیتهای مختلف عرضه می کنند پس ترجیح می دهند همچون روزهای دیگر سال به مغازه هایی بروند که به کیفیت کالاهای آنها اطمینان دارند.
یکی دیگر از شهروندان گفت: یکی از امتیازهای نمایشگاههای بهاره یکسان بودن قیمت اجناس در آنها و عرضه همه نوع کالای مورد نیاز شب عید مردم است.
مریم کبیر افزود: اینگونه نمایشگاهها برای کسانی که حقوق متوسطی دارند مناسب است و می توانند نیاز شب عید خود را از آن تامین کنند.

* دیدگاه اصناف
در نمایشگاه عرضه مستقیم کالای بهاره مشهد چند رسته از صنوف جایگاه اصلی را دارند که شامل صنف پوشاک، صنف کیف، صنف کفش، صنف خوارو بار و مواد غذایی، مرغ و ماهی هستند.
تلاش خبرنگار ایرنا برای مصاحبه با روسای اتحادیه های این صنوف بطور کامل به ثمر ننشست بطوری که برخی از روسای اتحادیه ها حاضر به پاسخگویی نشدند اما برخی دیگر از روسای اتحادیه ها مخالفت صریح خود را نسبت به برپایی این نمایشگاه عنوان کردند.
رئیس اتحادیه صنف فروشندگان پوشاک مشهد به خبرنگار ایرنا گفت: نمایشگاه به معنای محل نمایش کالاست نه عرضه آن، یعنی نمایشگاه باید محل نمایش تخصصی کالاهای تازه تولید باشد و تولیدکنندگان و بنکداران در آن شرکت کنند.
سید مهدی لسان طوسی افزود: هیچکدام از صنوف عرضه کننده پوشاک در مشهد موافق برگزاری نمایشگاه عرضه مستقیم کالا در ایام پایانی سال نیستند زیرا این نمایشگاه محل رقابت نابرابر با صنوف است.
وی مدعی شد: عده ای در طول سال اجناس مانده و فروش نرفته تولیدکنندگان را به یک هشتم قیمت اصلی می خرند و در نمایشگاه کالای بهاره پایان سال به 10 برابر قیمت اصلی آن می فروشند که قیمت منصفانه و کیفیت لازم را ندارد.
رئیس اتحادیه صنف فروشندگان پوشاک مشهد ادامه داد: برپایی نمایشگاه عرضه مستقیم کالای بهاره یک نوع ایستادن در برابر تولیدکنندگان پوشاک است زیرا 90 درصد عرضه کنندگان پوشاک در این نمایشگاه دلال هستند.
وی فروش فوق العاده اصناف در ایام پایانی سال را راه حل مناسبی برای دسترسی مردم به کالاهای باکیفیت و قیمت مناسب ذکر و بیان کرد: به منظور تنظیم بازار، حمایت از حقوق مصرف کننده و جلوگیری از برگزاری نمایشگاههای عرضه مستقیم کالا بطور همزمان از اول تا پایان اسفند ماه جاری در مشهد بنرهای یک شکل برای اطلاع رسانی در مورد حراج و فروش فوق العاده پوشاک در مقابل 500 واحد صنفی سطح شهر نصب و در این واحدها انواع پوشاک با 15 تا 30 درصد تخفیف عرضه می شود.
رئیس اتحادیه صنف کفاشان مشهد نیز به خبرنگار ایرنا گفت: ایام پایانی سال بهترین زمان برای فروش خوب در بازار است لذا برپایی نمایشگاه عرضه مستقیم کالا در این مقطع زمانی چندان مناسب نیست.
اسماعیل پورملائکه افزود: برگزاری این نمایشگاهها آسیب زیادی به بدنه بازار می زند و صلاح و صرفه اصنافی که شرکای اقتصادی دولت هستند در آن لحاظ نمی شود. همه امید اصناف در این کسادی بازار به ایام پایانی سال است که خرید مردم افزایش پیدا می کند اما برپایی نمایشگاه عرضه مستقیم کالا فرصت کسب سود را از اصناف می گیرد.
وی ادامه داد: صنف کفاشان مشهد برای فروش فوق العاده اعلام آمادگی کرده است که بهتر از نمایشگاه عرضه مستقیم کالا می تواند بازار را مدیریت کند.
رئیس اتحادیه صنف کفاشان مشهد گفت: معمولا کفشهایی که در نمایشگاه بهاره عرضه می شود یا به لحاظ رنگ و مدل عقبتر از بازار می باشد یا کفشهای تک سایز باقیمانده مغازه ها است.
وی افزود: هیچگونه گرانفروشی در این ایام در بازار کفش مشهد وجود ندارد و اصناف منصفانه کالای باکیفیت خود را با قیمت مناسب عرضه می کنند.

* دیدگاه موافق
رئیس اتاق اصناف مشهد در دفاع از برگزاری نمایشگاه بهاره به خبرنگار ایرنا گفت: اصلا به اینکه برگزاری نمایشگاههای عرضه مستقیم کالا به ضرر اصناف است اعتقادی ندارم و خیلی از کارشناسان اقتصادی هم معتقدند برگزاری اینگونه نمایشگاهها اگر به نفع اصناف و بازار نباشد به ضرر آنها نیز نیست.
محمود بنانژاد افزود: هرچند به عنوان مثال اتحادیه صنف فروشندگان پوشاک مشهد مخالف برپایی اینگونه نمایشگاهها است اما صنف تولیدکنندگان پوشاک موافق برپایی آن می باشد لذا اتاق اصناف به عنوان مراجع بالادستی اتحادیه ها برآیند نظریات کلی صنوف را در نظر می گیرد و براساس آن نمایشگاه را برگزار می کند.
وی ادامه داد: در واقع فلسفه اصلی برپایی نمایشگاه عرضه مستقیم کالا ارائه تولیدات داخلی و کمک به تولیدکنندگان است و نه فروشندگان کالا لذا تولیدکنندگان از این نوع نمایشگاه استقبال می کنند.
رئیس اتاق اصناف مشهد گفت: نباید با بنجل نامیدن کالاهای نمایشگاههای عرضه مستقیم به شعور مردم توهین کرد. اگر بنا بر عرضه جنس بنجل در نمایشگاه باشد مردم آن را می بینند و جنس خوب را از جنس بد تشخیص می دهند ضمن اینکه کارشناسان مستقر در نمایشگاه عرضه مستقیم کالا اجناس را به لحاظ کیفی و قیمت بررسی می کنند و اجازه ورود هر کالایی را نمی دهند.
وی افزود: اجناس تولیدی داخل کشور با قیمت مشخص به نمایشگاه عرضه مستقیم کالا آورده و عرضه می شود ضمن اینکه ممکن است برخی اجناس در طول سال به هر دلیلی در مغازه به فروش نرسیده یا متقاضی خود را نداشته باشد که در صورت کیفیت مناسب قابل عرضه در نمایشگاه است.
بنانژاد ادامه داد: از سوی دیگر خیلی از فروشگاهها در پایان سال کالاهای خود را حراج می کنند و از این طریق قیمت را پایین می آورند تا به فروش برسد. برخی از مردم هم از حراجیها بسیار استقبال می کنند و منتظر آخر فصل و حراج اجناس هستند و از آنجا که نمایشگاه عرضه مستقیم کالا در پایان فصل بهار برگزار می شود واحدهای صنفی اجناس خود را با قیمت پایین تر به نمایشگاه می آورند و به حراج می گذارند و افرادی که خیلی دنبال مد نیستند نیز این اجناس را خریداری می کنند.
وی گفت: فضای نمایشگاه عرضه مستقیم کالا برای کسانی که به دنبال کالاهای معمولی با قیمت مناسب هستند مطلوب است لذا در مجموع نمایشگاههای عرضه مستقیم کالا، اجناس مشخص با قیمت مشخص و مخاطب خاص خود را دارند.
رئیس اتاق اصناف مشهد افزود: کل غرفه های تنها نمایشگاه عرضه مستقیم کالای مشهد هزار غرفه برای واحدهای صنفی است در حالی که چندین برابر این فضا، واحدهای صنفی در همین شهر پهناور در رسته های مختلف وجود دارد و بطور قطع همه مردم نمی توانند نیاز خود را فقط از نمایشگاه تامین کنند.
وی ادامه داد: نمایشگاه عرضه مستقیم کالای بهاره، فروش کالا در سایر واحدهای صنفی را تحت الشعاع قرار نمی دهد بلکه در ایام پایانی سال در قالب یک جشنواره فروش باعث ایجاد شور و نشاط در بین مردم و رونق بازار عید می شود. ممکن است جوی روانی ایجاد شود که کالاهای عرضه شده در نمایشگاه عرضه مستقیم کالا خیلی ارزانتر از بازار است و مردم دیگر به سراغ اصناف نمی روند در حالی که تجارب سالهای گذشته نشان داده مردم برخی کالاهای مورد نیاز خود را از نمایشگاه و برخی کالاهای دیگر را از بازار خریداری می کنند و برگزاری نمایشگاه به هیچوجه مانعی بر سر راه اصناف نیست.

* دلالان و نمایشگاه عرضه مستقیم کالا
رئیس اتاق اصناف مشهد همچنین گفت: واحدهای صنفی که در رسته های مختلف در نمایشگاه عرضه مستقیم کالا حضور می یابند از واحدهای صنفی دارای پروانه کسب هستند و دلالها و واسطه ها به هیچوجه به نمایشگاه راهی ندارند. کارشناسان مستقر در نمایشگاه برای واگذاری غرفه به صنوف، همگی از اتحادیه ها هستند و به هیچ فرد فاقد پروانه کسب اجازه داشتن غرفه در نمایشگاه داده نمی شود.
وی فروش فوق العاده صنوف در پایان سال را لازمه بازار ذکر و بیان کرد: برنامه زمانی برپایی نمایشگاه عرضه مستقیم کالا بگونه ای تنظیم شده که مانع فروش فوق العاده صنوف یا اخلال در بازار آنان نشود.
بنانژاد افزود: بطور معمول حقوق و پاداش کارمندان و حقوق بگیران در روزهای پایانی سال پرداخت می شود لذا برپایی نمایشگاه در روزهای میانی اسفند ماه برنامه ریزی شده تا در مدت باقیمانده از سال واحدهای صنفی بتوانند به راحتی هر نوع حراج یا فروش فوق العاده را برگزار کنند و مردم نیز خرید لازم خود را انجام دهند.

* 11 تا 18 اسفند زمان نمایشگاه کالای بهاره
معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی به خبرنگار ایرنا گفت: سالانه 30 نمایشگاه کالا و خدمات در سطح این استان برگزار می شود که در بین آنها نمایشگاههای عرضه مستقیم کالا بیشترین مراجعه کننده و مخاطب را دارند.
علی غفوری مقدم افزود: نمایشگاههای عرضه مستقیم کالا شامل نمایشگاه بهاره، پاییزه، ضیافت اواخر تابستان، اواخر فصل زمستان و نمایشگاه ماه مبارک رمضان است که کالاهای کارشناسی شده از نظر قیمت و کیفیت در آنها عرضه می شود.
وی هدف دیگر برگزاری نمایشگاههای عرضه مستقیم کالا را حذف یا کاهش واسطه های غیرضروری ذکر و بیان کرد: بر همین اساس کالاهای این نمایشگاهها بطور مستقیم از تولیدکنندگان صنعتی یا صنفی یا مراکز پخش و توزیع به دست مصرف کننده می رسد و هزینه های توزیع کالا کاهش می یابد.
معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی ادامه داد: شکل برگزاری، سیاستگذاری، نحوه برپایی و همچنین مخاطبان نمایشگاههای عرضه مستقیم کالا با سایر نمایشگاهها متفاوت و فعالیت آنها در مقاطع خاصی از سال مورد نیاز است تا بازار را برای مصرف کننده و تولیدکننده رقابتی و در عین حال متعادل کند.
وی گفت: در آستانه سال نو وزارت صنعت، معدن و تجارت با بررسی وضعیت بازار کشور تصمیم در خصوص موضوع برگزاری نمایشگاه عرضه مستقیم کالای بهاره را به کمیته نمایشگاهی هر استان واگذار کرد. در خراسان رضوی نیز کمیته نمایشگاهی مرکب از نمایندگان دستگاههای مختلف مرتبط با حوزه اقتصادی، اجتماعی و بازار برگزاری نمایشگاه بهاره را در اسفند ماه با محوریت اتاق اصناف مشهد مصوب کرد.
او افزود: بر این اساس مقرر شد نمایشگاه عرضه مستقیم کالای بهاره مشهد از 11 تا 18 اسفند ماه امسال در محل دائمی نمایشگاه بین المللی این شهر برپا شود. در این نمایشگاه کالاهای متناسب با نیاز مردم در عید نوروز از جمله پوشاک، کیف و کفش، انواع شیرینی، آجیل و خشکبار و سایر مواد غذایی عرضه می شود.
وی گفت: کالاها در این نمایشگاه حداقل با 15 درصد کمتر از نرخ بازار عرضه می شوند. نیروی انتظامی و بازرسی اتاق اصناف مشهد نیز بر نحوه عرضه کالا و قیمت در نمایشگاه نظارت دارند. برپایی نمایشگاه های عرضه مستقیم کالای بهاره در سایر شهرستانهای خراسان رضوی هم به کمیته نمایشگاهی آن شهرستانها واگذار شده و می توانند در طول اسفند ماه یک نمایشگاه را برگزار کنند.
165 هزار و 807 واحد صنفی دارای پروانه کسب در کنار پنج هزار و 745 واحد صنعتی با سرمایه گذاری 110 هزار میلیارد ریال و اشتغالزایی مستقیم برای 185 هزار نفر در خراسان رضوی فعالیت دارند.
7489/1858

انتهای پیام /*

نظر شما