شناسهٔ خبر: 24240775 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه آفرینش | لینک خبر

ورود هيأت فرانسوي به تهران

نيروهاي هلي‌برد در جستجوي جعبه سياه ATR

صاحب‌خبر -

شرفي در پاسخ به اين پرسش که شرکت سازنده اين هواپيما در حال حاضر چه خدماتي بايد انجام دهد؟ گفت: همه نقشه‌ها و اطلاعات هواپيما را داريم، البته شرکت سازنده يکي از مجموعه‌هايي است که در بررسي سانحه بايد مشارکت کند، بنابراين کشور شرکت سازنده هواپيما به تهران دعوت شده‌ و ديشب به تهران رسيده‌اند.

وي تاکيد کرد: احتمالا بعد از اين که جعبه سياه را پيدا کرده و مستندات را جمع‌بندي کنيم با حضور آنها بخش‌هايي از بررسي سانحه صورت مي‌گيرد.

خلبان تصورکرد کوه رارد کرده است

استاد باسابقه خلباني کشور با تشريح دلايل احتمالي برخورد هواپيمايATR به کوه گفت:هواپيما در قسمت شرقي با سلسله قله هاي دنا برخورد کرده و نتوانسته به قسمت غربي که فرودگاه قرار دارد، برسد.

کاپيتان عين الله اردشيري، خلبان پيش کسوت کشور اظهار کرد: با بررسي تصاويري از محل حادثه منتشر شده، هواپيما اصلا طرح تقرب براي فرود را انجام نداده است و روي NDB )دستگاه تقرب پرواز فرودگاه) نرفته است.

وي که تمام سوانح هوايي کشور را بررسي کرده است، گفت: هواپيما در قسمت شرقي با سلسله قله هاي دنا برخورد کرده و نتوانسته قله را رد کرده و به قسمت غربي که شهر ياسوج و باند فرودگاه قرار دارد، برسد.

او درباره «شرايط و تصميمات احتمالي خلبان پيش از برخورد با کوه» گفت: خلبان از ميان ابرها، زمين را مشاهده کرده و سريع ارتفاع را به 10 هزار پا کاهش داده و زير ابرها رفته است و تصور کرده مي تواند با همين ارتفاع از زير ابرها، خود را به فرودگاه برساند. خلبان روي دستگاه DME، فاصله هواپيما با فرودگاه را مي ديده است . عقربه دستگاه ADF ، نيز سمت و جهت فرودگاه را نشان مي داده است. بنابراين خلبان زماني که ارتفاع کم کرده و زير ابرها رفته است، تصور کرده با اطلاعات مذکور و در ارتفاع 10 هزار پايي مي تواند از جايي که ارتفاع سلسله قله هاي دنا کمتر است، عبور کرده و به سمت فرودگاه برود. اما در 8.5 مايلي فرودگاه با کوه برخورد کرده است.

کاپيتان اردشيري ادامه داد: زماني که برف مي بارد و کوه و زمين پوشيده از برف است، از ارتفاع، نمي توان بين کوه و زمين تمايز قائل شد. به همين دليل خلبان متوجه وجود قله در مقابل خود نشده است و زماني متوجه قله در مقابل هواپيما شده است که فرصت کافي براي اوج گرفتن در اختيار نداشته و متاسفانه با يکي از قله هاي کوتاه سلسله قله هاي دنا برخورد کرده است.

ابهام‌هاي ناتمام هواپيماي ATR آسمان

هواپيماي ATR 72 شرکت هواپيمايي آسمان در شرايطي حوالي ساعت 8 صبح 29 بهمن ماه تهران را به مقصد ياسوج ترک کرد که به دليل برخورد اين هواپيما به رشته‌کوه‌هاي دنا مسافران اين پرواز به مقصد خود نرسيدند.

در شرايطي که هواپيماي سقوط کرده تجربه بسيار بالايي در سفر به اين منطقه داشت و براي سال‌هاي طولاني در اين محور تردد مي‌کرد، برخورد اين هواپيما با کوه باعث شد ابهام‌هاي قابل توجهي درباره علت يا علل احتمالي اين حادثه به وجود آيد.

جداي از اتفاقات مربوط به سقوط، يکي از اصلي‌ترين مسائل، ساعت محو شدن اين هواپيما از رادار بود. تا جايي که بسياري از گمانه‌زني‌ها آمارهاي ضد و نقيضي درباره ساعت و زمان دقيق اين حادثه ارائه کرده‌اند.

در شرايطي که در اخبار رسمي ابتدايي اين طور اعلام شد که هواپيماي سقوط کرده تنها 50 دقيقه پس از آغاز عمليات پروازي خود در حوالي شهرستان سميرم استان اصفهان سقوط کرده است، برخي اظهارات حاکي از آن بود که تماس‌هايي از سوي مسافران اين پرواز دقايقي پس از زمان اعلام شده گرفته شده است.

نخستين صحبت‌ها در اين رابطه به يکي از کانال‌هاي اطلاع‌رساني محلي باز مي‌گشت. جايي که اعلام شده بود يکي از مسافران اين پرواز ابتدا دقايقي پيش از ساعت 9 صبح و پس از آن دقايقي قبل از ساعت 9:30 صبح روز سقوط با آشنايان خود تماس گرفته و حتي براي چند ثانيه مکالمه آنها نيز طول کشيده است.

اين اظهارات با توجه به عجيب و غيرقابل باور بودنشان در ابتدا از سوي بسياري از مراجع رسمي رد شده است. عدم توان آنتن‌دهي خطوط تلفن همراه در ارتفاعات، موقعيت کوهستاني هواپيماي سقوط کرده و حتي شرايط خاص مسافران پرواز هيچ يک اصلي‌ترين ابهام نبوده است. بلکه اصلي‌ترين مسئله اين بود که اگر هواپيما 50 دقيقه پس از آغاز عمليات پروازي خود از رادار محو شده و سقوط کرده است، چگونه يک مسافر در دو زمان متفاوت، حتي تا يک ساعت و نيم پس از آغاز عمليات پروازي نيز تماس‌هاي تلفني داشته است.اين اظهارات با صحبت‌هاي رسمي وزير ارتباطات همراه شد. آذري جهرمي در يکي از صفحات شخصي خود در شبکه‌هاي اجتماعي رسما تاييد کرد که يکي از مسافران اين پرواز ابتدا در ساعت 8:56 صبح در تماسي 31 ثانيه‌اي با آشنايان خود ارتباط داشته و پس از آن نيز تماسي ديگر در ساعت 9:28 صبح از سوي وي برقرار شده است.

نظر شما