شناسهٔ خبر: 24227152 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایران آنلاین | لینک خبر

رئیس سازمان توسعه تجارت در گفت‌و‌گو با «ایران» تشریح کرد

جزئیات رانت واردات غیرقانونی خودرو از سوی افراد و مجموعه های خاص

در روزهایی که سایت ثبت سفارش واردات خودرو بسته شده بود و مجوز واردات خودرو به هیچ مجموعه‌ای داده نمی‌شد، برخی منابع مطلع اعلام کردند که واردات خودرو از سوی افرادی خاص، صورت می‌گیرد.

صاحب‌خبر -

ایران آنلاین /در آن زمان این خبر تأیید نشد و مسئولان گمرک اعلام کردند که واردات خودرو صورت نگرفته است. حال با باز شدن سایت سفارش خودرو که حدود یک ماهی از آن می‌گذرد حراست وزارت صنعت طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد: در راستای اجرایی کردن تدابیر دولت و دستور ویژه وزیر صنعت، معدن و تجارت در راستای مبارزه با فساد و صیانت از حقوق بیت المال، تمامی خودروهایی که در زمان ممنوعیت واردات خودرو (از ۸ تیرماه ۹۶) از مبادی غیرقانونی و با روش‌های نامتعارف ثبت سفارش شده‌اند (اعم از خودروهایی که وارد کشور شده یا در گمرکات کشور موجود هستند)، شناسایی شده و براساس قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز به مراجع ذیربط برای برخورد با متخلفان منعکس شده است.

با این تفاسیر تمامی خودروهایی که از مبادی غیرقانونی و روش‌های نامتعارف ثبت سفارش شده‌اند شناسایی و به مراجع مرتبط برای برخورد با متخلفان معرفی شدند.البته تعداد خودرو و افرادی که چنین کاری را انجام دادند هنوز مشخص نیست. در این باره با مجتبی خسروتاج رئیس سازمان توسعه تجارت گفت‌و‌گویی انجام دادیم که در ادامه می‌آید:

چه زمان متوجه شدید که برخی‌ها به‌صورت غیر قانونی، واردات انجام دادند؟
از دو سه ماه پیش بعضاً گزارش هایی ارائه می‌شد که بیانگر این مطلب بود که تخلفات مقرراتی در واردات خودرو توسط تعدادی از واردکنندگان در حال اجراست لذا برای جلوگیری و ادامه تخلف‌ها موارد را به دستگاه‌های نظارتی اعلام کردیم.این تخلفات در دو مرحله و در دو گروه از واردکنندگان عمدتاً صورت گرفته است.
خودروها چگونه از مبادی غیرقانونی و روش‌های نامتعارف وارد کشور شده است؟
یکی مربوط به واردکنندگانی است که نماینده رسمی نبودند و با وجود سپری شدن شش ماه از ابلاغیه دی ماه سال گذشته که مقرر کرد غیر نماینده رسمی اجازه واردات ندارد ولی بازهم توانسته‌اند از گمرکات خودرو ترخیص کنند،  باید بررسی کرد که چگونه این افراد توانسته‌اند بعد از شش ماه ترخیص کنند. اگر در قالب مقررات ارزی کشور برای واردات ارز حواله کرده باشند مقررات بانک مرکزی با ضوابطی اجازه واردات با تأخیر بیشتر از شش ماه را می‌دهد و در غیر این‌صورت تخلف صورت گرفته  که نیازمند بررسی کارشناسی است، این تخلفات می‌تواند با جعل، سند‌سازی یا دستکاری سامانه‌ها صورت گرفته باشد که حتماً تخلف است و بعید نیست افرادی از دستگاه‌های دولتی نیز در این تخلف دست داشته باشند که بررسی‌ها در حال انجام است و نتایج نهایی روشن می‌شود.

یکی مربوط به واردکنندگانی است که نماینده رسمی نبودند و با وجود سپری شدن شش ماه از ابلاغیه دی ماه سال گذشته که مقرر کرد غیر نماینده رسمی اجازه واردات ندارد ولی بازهم توانسته‌اند از گمرکات خودرو ترخیص کنند،  باید بررسی کرد که چگونه این افراد توانسته‌اند بعد از شش ماه ترخیص کنند.

واردکنندگان رسمی هم به صورت غیر قانونی واردات داشتند؟
بله. تخلف دیگری که از دستگاه های نظارتی شنیدیم مربوط به گروهی از واردکنندگان رسمی و غیر رسمی است که با وجود اطلاع‌رسانی واعلان عمومی که از تیر ماه سال‌جاری سیستم ثبت سفارش برای واردات تا تعیین و تصویب دستورالعمل جدید بسته است توانسته‌اند بدون اسناد  مدارکی را برای گمرکات تهیه و خودرو را ترخیص کنند که این موارد هم جای اشکال دارد و همه می‌دانستند که تقریباً از اواسط تیرماه تا اواسط دی ماه برای مدت شش ماه ثبت سفارش بسته بوده لذا این افراد چگونه توانسته‌اند جعل اسناد کنند یا در سامانه وارد شوند و ثبت سفارش کنند.
چه تعداد خودرو به این شکل وارد کشور شده است؟
در مورد تعداد با توجه به توضیحات یاد شده نیازمند بررسی بیشتر است و اکنون نمی‌توان رقم دقیقی را اعلام کرد، ضمن اینکه در همه این ایام مصوباتی نیز از قبل داشتیم که اجازه واردات خودرو به جانبازان و معلولان با رعایت ضوابطی وجود داشته و واردات آنها کما فی‌السابق انجام می‌شده است.البته همه این واردکنندگان ممکن است با پرداخت همه حقوق و عوارض قانونی گمرکی خودرو در زمان ترخیص اقدام کرده باشند و از این بابت تخلفی نباشد ولی تخلف مقرراتی این بوده که در دوره‌ای که شرکت‌های وارداتی غیر نماینده نمی‌توانسته‌اند واردات داشته باشند، این کار صورت گرفته  و تخلف است (با مصوبه ماه دی امسال هیأت وزیران، هر دو گروه با رعایت ضوابطی می‌توانند واردات خودرو داشته باشند) و تخلف دوم  ورود غیر قانونی به سامانه و ثبت سفارش در حالی که رسماً ممنوعیت ثبت سفارش اعلام شده است.
آیا خودروهای وارد شده به کشور پلاک هم شده اند؟
اطلاع دقیقی از این موضوع در دست نیست،ولی چون تعدادی از آنها ترخیص شده احتمال پلاک شدن زیاد است ولی مسؤلیت تخلف مقرراتی به عهده واردکننده است.

/ایران

نظر شما