شناسهٔ خبر: 24214083 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

گروه بين‌المللي بحران‌ تضمين امنيت ايزدي‌ها را ضروري خواند

گروه بين المللي بحران بر لزوم فراهم شدن زمينه بازگشت ايزدي ها، اقليتي که با کشتار تروريست هاي ( وهابي صهيونيستي ) داعش رو به رو شدند تاکيد کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس بین الملل  خبرگزاری صداوسیما  به نقل از خبرگزاري فرانسه از بغداد ؛ گروه بين المللي بحران بر لزوم فراهم شدن زمينه بازگشت ايزدي ها، اقليتي که با کشتار تروريست هاي ( وهابي صهيونيستي ) داعش رو به رو شدند تاکيد کرد.
داعش تابستان 2014 سنجار را که نزديک مرز سوريه قرار دارد اشغال کرد و خشونت هاي بي رحمانه اي را عليه ايزدي ها، اقليت کرد زبان مرتکب شد.
گروه بين المللي بحران در گزارشي با عنوان «‌ پيروزي عراق در نبرد پس از داعش در سنجار » اعلام کرد « تنها بازگشت حاکميت موثر عراق به عنوان ميانجي بين گروه هاي مختلف است که مي تواند ثبات را به صورت کامل در سنجار برقرار، راه را براي بازسازي آغاز و زمينه را براي بازگشت آوارگان و پايان دادن به مداخله خارجي فراهم کند ».
از 550 هزار ايزدي که قبل از حمله داعش در عراق زندگي مي کردند حدود 100 هزار نفر اين کشور را ترک کردند و افرادي ديگر به ويژه به کردستان عراق پناهنده شدند.
گروه بين المللي بحران که در بروکسل مستقر است اعلام کرد « شمار زيادي از ايزدي ها کشته و ربوده شدند، مورد تجاوز قرار گرفتند و به برده تبديل و بازماندگان آنها به سوي اردوگاه ها در کردستان عراق فراري شدند ».
طبق گزارش سازمان ملل متحد، هزاران زن و دختر به ويژه از اقليت ايزدي خشونت هاي هولناکي را در مناطق تحت کنترل داعش از جمله تجاوز، ربوده شدن، برده شدن و رفتار غير انساني متحمل شدند.
اين سازمان غير دولتي در گزارش خود تاکيد کرد « تلاش هاي فزاينده براي بيرون راندن داعش از سنجار که نوامبر 2015 شروع شد زمينه را براي بازگشت صلح فراهم کرد اما اوضاع اقتصادي و سياسي در اين منطقه تثبيت نشده است ».

نظر شما