شناسهٔ خبر: 24217692 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

گروه بین‌المللی بحران: دولت عراق کلیددار بازگشت ایزدی‌ها به سنجار است

گروه بین‌المللی بحران‌ دولت عراق را مسئول برقراری ثبات در منطقه سنجار برای بازگشت اقلیت ایزدی به محل زندگی‌شان دانست.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، در گزارش تحلیلگران جنگی آمده است:  بغداد باید دولتی محلی تشکیل داده و میان طرف‌های دارای نفوذ در منطقه سنجار میانجی‌گری کند تا راه را برای بازگشت ایزدی‌ها هموار سازد.

در سال ۲۰۱۴، داعش سنجار را تصرف کرد و علیه اقلیت ایزدی کرد زبان این منطقه اقدامات خشونت‌آمیزی را انجام داد که طی آن، هزاران مرد ایزدی کشته، زنان و دختران به عنوان بردگان جنسی ربوده و پسرها به اردوگاه‌های آموزش نظامی فرستاده شدند.

سازمان ملل قتل عام ایزدی‌ها را نسل‌کشی نامیده است.

پیش از آن که حملات داعش، ایزدی‌های عراق را پراکنده کند، این کشور با داشتن ۵۵۰ هزار ایزدی، بزرگترین جامعه این اقلیت ۱.۵ میلیون نفری را دارا بود.

گروه بین‌المللی بحران‌ اظهار کرد: اشغال سنجار توسط عاملان عراقی و غیرعراقی این منطقه را نظامی و جامعه نخبگان آن را متلاشی کرده و از بازگشت آوارگان جلوگیری می‌کند.

این گروه افزود: تنها مداخله موثر دولت عراق، میانجی‌گری میان طرف‌های مختلف و بازسازی حکومت محلی می‌تواند سنجار را کاملا به ثبات رسانده، زمینه بازسازی این منطقه را فراهم و بازگشت آوارگان را میسر کرده و به دخالت خارجی پایان دهد.

بر اساس گزارش گروه بین‌المللی بحران، مشکلات سنجار ریشه‌ای هستند و به حمله‌ای به رهبری آمریکا در سال ۲۰۰۳ برمی‌گردند که صدام، دیکتاتور سابق عراق را سرنگون کرد. پس از این حمله، "قدرت واقعی در سنجار به دست حزب دموکراتیک کردستان" به رهبری مسعود بارزانی، رییس سابق اقلیم کردستان افتاد.

این گروه عقیده دارد که این حزب "از خلاء حکومتی و امنیتی در این منطقه بهره برده، با ایزدی‌ها همچون کردهای درجه دو رفتار کرده" و تمایل خود را برای پیوند دادن سنجار به منطقه کردستان پنهان کرده است.

این گروه افزوده است: کردستان با بازگرداندن نیروهای خود از سنجار پیش از حمله داعش، خود را در میان مردم این منطقه نامحبوب‌تر از گذشته کرد. مبارزه برای ریشه‌کن کردن داعش، صلح را در پی داشت اما بهبود سیاسی یا اقتصادی را با خود به همراه نیاورد.

این گروه پیشنهاد داده است: دولت بغداد یک حکومت محلی را از جانب حزب دموکرات کردستان در سنجار ایجاد کند و اعضای این حکومت باید "مهارت‌های لازم را برای بازیابی ادارات حکومتی در سنجار داشته باشند".

گروه بین‌المللی بحران از بغداد درخواست کرده است با اعتماد به ایزدی‌ها برای کاهش وابستگی‌شان به قدرت‌های خارجی، این راه را پی بگیرد.

این گروه گفته است: این طرح همچنین می‌تواند زمینه کمک‌های بین‌المللی برای بازسازی این منطقه را فراهم کرده و چشم‌انداز بازگشت آوارگان را بهبود بخشد.

انتهای پیام

نظر شما