شناسهٔ خبر: 24209438 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

کاهش ۷۰۰ هزار هکتار کشت بهاره در سال ۹۷ برای مدیریت بحران آب

R1365/P1010114/S2,23/CT12

رئیس سازمان محیط زیست گفت که برای مدیریت آب در سال ۹۷ بخشی از سطح کشت بهاره کاهش یافته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران پویا؛ عیسی کلانتری در نوزدهمین همایش ملی صنعت و خدمات سبز که با حضور محمد شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت برگزار شد، اظهار کرد: در ابتدای دولت دوازدهم جلسه‌ای با وزیر صنعت، معدن و تجارت داشتم و شریعتمداری در آن جلسه خواست تا سازمان حفاظت محیط زیست فرصتی کوتاه به صنایع آلاینده به منظور رفع آلودگی بدهد و در صورتی که صنایع نسبت به رفع آلودگی اقدام نکردند، محیط زیست آن‌ها را تعطیل کند و البته وزارت صنعت نیز اعتراضی به تعطیلی صنایع آلاینده نداشته باشد.

وی ابراز امیدواری کرد: تعامل میان صنعت و محیط زیست به نحوی باشد که مجبور نشویم هیچ صنعتی را به خاطر آلایندگی تعطیل کنیم.

رئیس سازمان محیط زیست با بیان اینکه محیط زیست کشور در لبه تیغ حرکت می‌کند و وضعیت مناسبی ندارد، گفت: در پنج ماه اخیر مجبور شدیم به دلیل بروز آلودگی هوا بیش از 10 روز مدارس تهران و برخی کلانشهرها را تعطیل کنیم.

کلانتری، اشاره‌ای هم به آمارهای ارائه شده از سوی معاون تحقیقات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی داشت و افزود: بر اساس هر ساله بیش از 25 هزار نفر در کشور به دلیل آلودگی هوا فوت می‌کنند.

وی با یادآوری این موضوع که وضعیت بارش‌ها نیز در کشور مناسب نیست، خاطرنشان کرد: در حالیکه بارش مناسب می‌توانست بخشی از خطاهای انسانی در حوزه محیط زیست را پوشش دهد، امسال بارش‌ها نه تنها وضعیت مناسبی نداشت، بلکه بدترین وضعیت بارش را در 50 سال گذشته تجربه کردیم.

کاهش 700 هزار هکتار سطح زیر کشت در بهار سال آتی برای مدیریت بحران آب در کشور

رئیس سازمان محیط زیست ضمن تاکید بر ضرورت صرفه جویی در مصرف آب برای حوزه‌های صنعت و کشاورزی، تصریح کرد: در همین راستا، مقرر شده700 هزار هکتار از کشت بهاره کم شود؛ علاوه بر این موضوع باید قواعدی را برای کاهش مصرف آب در حوزه صنعت و کشاورزی وضع کنیم تا بتوانیم بحران کم بارشی امسال را مدیریت کنیم.

کلانتری افزود: همچنین به دلیل کم بارشی‌های امسال، باید توسعه فضای سبز و چمن کاری‌ها درشهرها ممنوع اعلام شود.

ورود گردوغبار خارجی از نیمه دوم فروردین ماه

وی، مشکل آب را یکی از دلایل تشدید گرد و غبار در برخی مناطق مثل خوزستان دانست و افزود: هموطنان خوزستانی ما در برخی مواقع چندین روز به دلیل گرد و غبار با منشأ داخلی از خانه بیرون نمی‌آیند و این در حالی است که هنوز گرد و غبار با منشأ خارجی نصیب ما نشده و پیش بینی می‌شود از نیمه دوم فروردین ماه، طوفان‌های گرد و غبار با منشاء خارجی نیز شروع شود.

رئیس سازمان محیط زیست با یادآوری اینکه محیط زیست وضع خوبی ندارد، خاطرنشان کرد: اگر همه مردم برای احیا و بهبود وضعیت محیط زیست تلاش نکنند، به ‌طور قطع دولت یا سازمان حفاظت محیط زیست به‌تنهایی قادر به انجام این کار نخواهد بود؛ امیدوارم تا پایان دولت دوازدهم در حوزه صنایع خودرو، پتروشیمی و نفت نیز صنعت سبز داشته باشیم.

کلانتری اشارهای هم به سابقه 30 ساله آشنایی و همکاری با وزیر صنعت، معدن و تجارت داشت و گفت: شریعتمداری قطعا هر حرفی بزند به آن اعتقاد کامل دارد و به همین دلیل امیدوارم تا پایان دولت دوازدهم در حوزه صنایع خودرو، پتروشیمی و نفت نیز صنعت سبز داشته باشیم.

وی ادامه داد: در شرایط حاضر این بخش از صنایع، مهمترین بخش آلایندگی کشور را تشکیل می‌دهد و بر اساس برآوردها 80 درصد آلایندگی کلانشهرها ناشی از منابع متحرک است.

رئیس سازمان محیط زیست با اشاره به آلایندگی شدید سوخت‌های فسیلی، اظهار کرد: تا زمانی که صنعت خودرو و سوخت تبدیل به صنایع سبز نشوند در کلانشهرها هوای پاک نخواهیم داشت.

کلانتری ضمن تقدیر از واحدهای صنعتی و خدماتی سبز، گفت: امیدوارم سال بعد با صنایع سبز بیشتری در این کنفرانس حضور داشته باشیم.

گفتنی است، در نوزدهمین همایش ملی صنعت و خدمات سبز 67 واحد صنعتی سبز و 22 واحد خدماتی سبز انتخاب و معرفی شدند.

انتهای پیام/

نظر شما