شناسهٔ خبر: 24202145 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

سبز شدن صنعت خودرو و سوخت لازمه برخورداری از هوای پاک

خبرگزاری شبستان: رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: تا زمانی که صنعت خودرو و سوخت تبدیل به صنایع سبز نشوند در کلانشهرها هوای پاک نخواهیم داشت.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری شبستان، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی محیط زیست، عیسی کلانتری معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در نوزدهمین همایش ملی صنعت و خدمات سبز که امروز با حضور محمد شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت در سالن همایش ‌های بین ‌المللی سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد، گفت: در ابتدای دولت دوازدهم جلسه ای با وزیر صنعت، معدن و تجارت داشتم و شریعتمداری در آن جلسه خواست تا سازمان حفاظت محیط زیست فرصتی کوتاه به صنایع آلاینده به منظور رفع آلودگی بدهد و در صورتی که صنایع نسبت به رفع آلودگی اقدام نکردند، محیط زیست آن‌ها را تعطیل کند و البته وزارت صنعت نیز اعتراضی به تعطیلی صنایع آلاینده نداشته باشد.

معاون رئیس جمهور ابراز امیدواری کرد: تعامل میان صنعت و محیط زیست به نحوی باشد که مجبور نشویم هیچ صنعتی را به خاطر آلایندگی تعطیل کنیم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه محیط زیست کشور در لبه تیغ حرکت می‌کند و وضعیت مناسبی ندارد، گفت: در پنج ماه اخیر مجبور شدیم به دلیل بروز آلودگی هوا بیش از ۱۰ روز مدارس تهران و برخی کلانشهرها را تعطیل کنیم.

وی اشاره ای هم به آمارهای ارائه شده از سوی معاون تحقیقات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی داشت و افزود: بر اساس هر ساله بیش از ۲۵ هزار نفر در کشور به دلیل آلودگی هوا فوت می‌کنند.

کلانتری با یادآوری این موضوع که وضعیت بارش ها نیز در کشور مناسب نیست، خاطرنشان کرد: در حالیکه بارش مناسب می توانست بخشی از خطاهای انسانی در حوزه محیط زیست را پوشش دهد، امسال بارش ها نه تنها وضعیت مناسبی نداشت، بلکه بدترین وضعیت بارش را در ۵۰ سال گذشته تجربه کردیم.

کاهش ۷۰۰ هزار هکتار سطح زیر کشت در بهار سال آتی برای مدیریت بحران آب در کشور

معاون رئیس جمهور ضمن تاکید بر ضرورت صرفه جویی در مصرف آب برای حوزه های صنعت و کشاورزی، تصریح کرد: در همین راستا، مقرر شده۷۰۰ هزار هکتار از کشت بهاره کم شود. علاوه بر این موضوع باید قواعدی را برای کاهش مصرف آب در حوزه صنعت و کشاورزی وضع کنیم تا بتوانیم بحران کم بارشی امسال را مدیریت کنیم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: همچنین به دلیل کم بارشی‌های امسال، باید توسعه فضای سبز و چمن کاری‌ها درشهرها ممنوع اعلام شود.

وی، مشکل آب را یکی از دلایل تشدید گرد و غبار در برخی مناطق مثل خوزستان دانست و افزود: هموطنان خوزستانی ما در برخی مواقع چندین روز به دلیل گرد و غبار با منشأ داخلی از خانه بیرون نمی‌آیند و این در حالی است که هنوز گرد و غبار با منشأ خارجی نصیب ما نشده و پیش بینی می‌شود از نیمه دوم فروردین ماه، طوفان های گرد و غبار با منشاء خارجی نیز شروع شود.

کلانتری با یادآوری اینکه محیط زیست وضع خوبی ندارد، خاطرنشان کرد: اگر همه مردم برای احیا و بهبود وضعیت محیط زیست تلاش نکنند، به ‌طور قطع دولت یا سازمان حفاظت محیط زیست به‌تنهایی قادر به انجام این کار نخواهد بود.

امیدوارم تا پایان دولت دوازدهم در حوزه صنایع خودرو، پتروشیمی و نفت نیز صنعت سبز داشته باشیم

کلانتری اشاره ای هم به سابقه 30 ساله آشنایی و همکاری با وزیر صنعت، معدن و تجارت داشت و گفت: شریعتمداری قطعا هر حرفی بزند به آن اعتقاد کامل دارد و به همین دلیل امیدوارم تا پایان دولت دوازدهم در حوزه صنایع خودرو، پتروشیمی و نفت نیز صنعت سبز داشته باشیم.

معاون رئیس جمهور ادامه داد: در شرایط حاضر این بخش از صنایع ،مهمترین بخش آلایندگی کشور را تشکیل می‌دهد و بر اساس برآوردها ۸۰ درصد آلایندگی کلانشهرها ناشی از منابع متحرک است.

وی با اشاره به آلایندگی شدید سوخت‌های فسیلی، اظهار کرد: تا زمانی که صنعت خودرو و سوخت تبدیل به صنایع سبز نشوند در کلانشهرها هوای پاک نخواهیم داشت.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ضمن تقدیر از واحدهای صنعتی و خدماتی سبز، گفت: امیدوارم سال بعد با صنایع سبز بیشتری در این کنفرانس حضور داشته باشیم.

گفتنی است، در نوزدهمین همایش ملی صنعت و خدمات سبز ۶۷ واحد صنعتی سبز و ۲۲ واحد خدماتی سبز انتخاب و معرفی شدند.

نظر شما