شناسهٔ خبر: 24204522 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

معاون ابتدایی وزارت آموزش و پرورش:

آزمون مدارس تیزهوشان مهر بی کفایتی بر پیشانی پذیرفته نشدگان

تهران- ایرنا- معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش گفت: با برگزاری آزمون های ورودی مدارس نمونه دولتی و تیزهوشان در حقیقت مهر بی کفایتی بر پیشانی دانش آموزانی می زنیم که موفق به کسب نمره قبولی نشده اند.

صاحب‌خبر -

رضوان حکیم زاده روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار حوزه آموزش ایرنا با اشاره به اینکه بر اساس سند تحول، تربیت باید از دوره ابتدایی شروع شود، افزود: البته به این مفهوم نیست که جریانات آسیب زا در سایر دوره ها نادیده گرفته شود.
وی ادامه داد: نمی توان طرح حذف کنکور را مطرح کرد در حالی که در سن 12 سالگی، بچه ها درگیر آزمون مدارس نمونه دولتی و تیزهوشان که خود نوعی کنکور است، باشند و از هر 17 نفر تنها یک نفر امکان ورود به این مدارس را داشته باشد.
معاون وزیر آموزش و پرورش بیان داشت: با توجه به تاکیدات سند تحول هر گونه تغییر باید از مراحل اولیه آموزش انجام شود و سپس با اتخاذ و تصمیمات صحیح آن را به دوره های بالاتر تحصیلی تعمیم دهیم.
حکیم زاده با تکیه بر این مساله که تمامی فرآیند حذف کنکور صرفا در دست آموزش و پرورش نیست و بخشی از کار به عهده سازمان سنجش آموزش کشور است، گفت: ما نمی توانیم به بهانه اینکه هنوز کنکور وجود دارد، جریان تربیت را تحت الشعاع قرار دهیم زیرا این امر با اصول تربیتی در تناقض است و فرصت کودکی را از بین می برد.
وی اظهار داشت: بر اساس سند تحول بنیادین محور اصلی کار برای ایجاد هر گونه تغییر آن است که تربیت به ویژه در دوره ابتدایی مبنا قرار گیرد و این مساله به صراحت در راهکارهای سند اشاره شده و تمامی متخصصان اذعان نیز دارند که سال های اولیه کودکی، اساسی ترین و بنیادی ترین زمان برای شکل گیری شخصیت متوازن و پرورش بسیاری از ارزش ها، عادات و اخلاق اسلامی و در یک کلمه تربیت دانش آموزان است.
حکیم زاده افزود: حال اگر به جای پرداختن به مباحث مهم و اساسی، کل فرایند تعلیم و تربیت را خلاصه کنیم در اینکه والدین مدام درگیر کلاس ها و موسسات آموزشی و تقویت مهارت های تست ریاضی و علوم شوند تا امکان ورود به مدارس نمونه و تیزهوشان را داشته باشند، امر تربیت دچار خسران خواهد شد.
حکیم زاده در خصوص اینکه آیا با حذف آزمون ورودی به طور کامل مدارس نمونه دولتی و تیزهوشان کنار گذاشته خواهند شد، افزود: بحثی که با عنوان «حذف مدارس تیزهوشان» مطرح می شود در حقیقت برای این عنوان می شود که افکار عمومی را نگران کند و اینگونه تلقی شود که آموزش و پرورش نسبت به پرورش سرمایه های خود بی توجه است.
وی یادآور شد: حال آنکه تصمیم بر این است که طرح شهاب به منظور شناسایی دانش آموزان با استعداد، از پایه چهارم شروع شده است و علاوه بر این از طریق جشنواره های متعدد از جمله جابر بن حیان، خلاقیت دانش آموزان از طریق انجام کارهای علمی را مشخص می کنیم.
اکنون حدود 13 میلیون و 500 هزار دانش آموز در 105 هزار مدرسه سراسر کشور مشغول به تحصیل هستند که هفت میلیون و 500 هزار دانش آموز در دوره ابتدایی هستند.
18 نوع مدرسه در نظام تعلیم و تربیت کشورمان وجود دارد که به لحاظ اداره آنها به انواع «مدارس دولتی»، «غیر دولتی»، «تیزهوشان»، «نمونه دولتی»، «هیات امنایی»، «تربیت بدنی»، «علوم و معارف اسلامی»، «قرآنی»، «ایثارگران»، «دانش‌آموزان استثنایی»، «بزرگسالان»، «مدارس وابسته به نهادهای مختلف»، «مدارس سماء وابسته به دانشگاه آزاد اسلامی»، «مدارس شبانه روزی»، «از راه دور»، «ماندگار»، «مدارس هوشمند» و «شبانه» تقسیم بندی می شوند.
تاکنون برای ورود به برخی از این مدارس از جمله مدارس تیزهوشان و نمونه دولتی، دانش آموزان باید از آزمون های ویژه ای عبور می کردند که با توجه به محدودیت ظرفیت پذیرش آنها، رقابت سنگینی میان دانش آموزان شکل می گرفت و اضطراب زیادی به کودکان و نوجوانان وارد می کرد.
برای رفع این مساله وزیر آموزش و پرورش نیمه های بهمن ماه اعلام کرد که امتحانات ورودی پایه هفتم برای مدارس تیزهوشان و نمونه دولتی و مدارس خاص به منظور کاهش استرس و افزایش نشاط در مدارس با تصویب شورای عالی آموزش و پرورش حذف شد.
فراهنگ**1883**1055

انتهای پیام /*

نظر شما