شناسهٔ خبر: 24203911 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

وزیر آموزش و پرورش:

آموزش مهارت‌ زندگی جایگزین کلاس‌های تقویتی آزمون مدارس سمپاد و نمونه دولتی می‌شود

تهران - ایرنا - وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه آموزش مهارت‌های زندگی جایگزین کلاس‌های تقویتی آزمون مدارس سمپاد و نمونه دولتی می‌شود، گفت: برای آموزش دانش آموزان مستعد طرح شهاب تقویت خواهد شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از خبرگزاری خانه ملت، سید محمد بطحایی در نشست کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، حذف آزمون مدارس سمپاد و نمونه دولتی را عاملی برای بازگشت نشاط و شادابی به دانش آموزان دانست.
وی ضمن تشکر از نمایندگان مجلس برای احساس مسئولیت افزود: اولویت اصلی برای وزارت آموزش و پرورش، حذف آزمون مدارس استعدادهای درخشان، حذف کتاب های کمک آموزشی و کلاس های آمادگی برای آزمون است؛ بنابراین نباید نگرانی برای حذف مدارس سمپاد وجود داشته باشد.

** از هر 17 دانش آموز یک نفر وارد مدارس سمپاد و نمونه دولتی می شود
وی با بیان اینکه آموزش مهارت های زندگی در مدارس به دلیل وجود این آزمون ها به فراموشی سپرده شده است، بیان کرد: دانش آموزان وقت کافی برای حضور در خانواده، طبیعت و بهره مندی از مسائل تربیتی را به دلیل وجود این آزمون ها ندارند و از هر 17 دانش آموز تنها یک نفر می تواند وارد این مدارس شود و این خود عاملی برای استرس و اضطراب است.
وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: مدارس برای موفقیت دانش آموزان در آزمون ورودی مدارس خاص، برنامه های تربیتی خود را کنار می گذارند و در برخی موارد عاملی برای سوء استفاده سودجویان شده است در حالی که دانش آموز 8 ساله نمی تواند این استرس را تحمل کند.
بطحایی به جزئیات طرح شهاب اشاره کرد و افزود: این طرح چهار سال مورد آزمایش قرار گرفت و قرار است دانش آموزان مستعد بدون جدا کردن و آثار مخرب آن، شناسایی شوند وبرای آموزش دانش آموزان مستعد، با این طرح تمهیدات ویژه ای در نظر گرفته شده است.
وی با بیان اینکه اگر چه طرح شهاب اشکالاتی دارد، اما در حال پیشرفت است، تصریح کرد: قرار بر این است که دانش آموزان مستعد هفته ای 2 بار تحت آموزش ویژه و خاص قرار گیرند و این طرح تا اوایل مهرماه سال 97 عملیاتی و ابلاغ می شود.
بطحایی با بیان اینکه فضای مدارس باید تربیتی شود، اظهار کرد: در برخی مدارس به معلمان اجازه صحبت درباره مسائل تربیتی داده نمی شود، چرا که می گویند وقت کافی برای آماده سازی دانش آموزان برای آزمون ورودی مدارس وجود ندارد؛ حتی بچه ها در پیش دبستانی نیز تست کار می کنند و این سوال مطرح است که دانش آموزان چه زمانی فرصت کافی برای تربیت می یابند.

** خانواده دانش آموزان مستعد نگرانی برای آموزش نداشته باشند
وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: سامانه ای طراحی کرده ایم که توسط آن شهریه ها و هزینه هایی که خانواده پرداخت می کنند، بررسی و نظارت می شود تا سوءاستفاده کنندگان نتوانند از این شهریه ها استفاده کنند و اجحافی برای دانش آموزان به وجود نیاید.
بطحایی افزود: مدارس تیزهوشان، نمونه دولتی و خاص، در مدت سه سال آینده حذف می شوند و امکانات این مدارس به مدارس دولتی واگذار می شود.
اکنون حدود 13 میلیون و 500 هزار دانش آموز در 105 هزار مدرسه سراسر کشور مشغول به تحصیل هستند.
18 نوع مدرسه در نظام تعلیم و تربیت کشورمان وجود دارد که به لحاظ اداره آنها به انواع «مدارس دولتی»، «غیر دولتی»، «تیزهوشان»، «نمونه دولتی»، «هیات امنایی»، «تربیت بدنی»، «علوم و معارف اسلامی»، «قرآنی»، «ایثارگران»، «دانش‌آموزان استثنایی»، «بزرگسالان»، «مدارس وابسته به نهادهای مختلف»، «مدارس سماء وابسته به دانشگاه آزاد اسلامی»، «مدارس شبانه روزی»، «از راه دور»، «ماندگار»، «مدارس هوشمند» و «شبانه» تقسیم بندی می شوند.
تاکنون برای ورود به برخی از این مدارس از جمله مدارس تیزهوشان و نمونه دولتی، دانش آموزان باید از آزمون های ویژه ای عبور می کردند که با توجه به محدودیت ظرفیت پذیرش آنها، رقابت سنگینی میان دانش آموزان شکل می گرفت و اضطراب زیادی به کودکان و نوجوانان وارد می کرد.
برای رفع این مساله وزیر آموزش و پرورش نیمه های بهمن ماه اعلام کرد که امتحانات ورودی پایه هفتم برای مدارس تیزهوشان و نمونه دولتی و مدارس خاص به منظور کاهش استرس و افزایش نشاط در مدارس با تصویب شورای عالی آموزش و پرورش حذف شد.
فراهنگ ** 1883 ** 1071

انتهای پیام /*

نظر شما