شناسهٔ خبر: 24191616 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

برگزاری پانزدهمین جشن تصویر سال و جشنواره فیلم تصویر، از دوم اسفند

صاحب‌خبر -
 

سرویس فرهنگی ـ هنری: تمامی گالری‌ها و همچنین دو سالن «شهناز» و «ناصری» خانه هنرمندان ایران از دوم تا ۲۰‌اسفند میزبان برگزاری پانزدهمین جشن تصویر سال و جشنواره فیلم تصویر می‌شوند.
به گزارش خبرنگار ما، در نشست خبری پانزدهمین جشن تصویر سال و جشنواره فیلم تصویر که دیروز در سالن امیرخانی خانه هنرمندان ایران برگزار شد، سیف‌الله صمدیان مؤسس و همچنین دبیر این رویداد هنری ضمن اظهار تأسف از سقوط هواپیمای مسافربری تهران ـ یاسوج در صبح همان روز و آرزوی صبر برای بازماندگان آن، گفت: امسال ما در جشن تصویر سال و جشنواره فیلم تصویر به عدد پانزده رسیده‌ایم و برای رسیدن به این عدد از مسیرهای دشواری عبور کرده‌ایم آن هم در کشوری که بعضی افعال در آن امکانپذیر نیست و خوشبختانه به‌عنوان یک استثناء تنها رویداد فرهنگی هنری ایران است که فارغ از سیاست‌زدگی‌های فرهنگی که در گوشه گوشه این کشور موج می‌زند و به نابودی فرهنگ و هنر منجر می‌شود به دورة پانزدهم رسیده است.
صمدیان افزود: برگزاری ۱۵ ساله جشن تصویر سال همچون پهن‌شدن یک سفرة غنی برای فرهنگ و هنر بود، سفره‌ای غنی اما بسیار ساده و بدون اتفاق ویژة دولتی در آن، سفره‌ای که همة گروه‌های فکری، سیاسی و فرهنگی بدون پوشیدن لباس سیاست‌زدگی آمده‌اند و دورش نشسته‌اند و کسی هم که با سیاست‌زدگی یا قصد دیگری وارد آن شده است کمی بعد متوجه شده که در این رویداد جایی ندارد.
چه دستاورد زیبایی در این رویداد است که سیاست رهاشدن از سیاست‌زدگی را در پیش گرفته است. صمدیان سپس با اشاره به دو بخش بودن این رویداد هنری، اظهارکرد: بخش نمایشگاهی، آثار عکاسان را در پنج شاخه عکاسی خبری، مستند، ورزشی، هنر و هنرمندان و عکاسی خلاقه (نگاهی دیگر) در بر می‌گیرد و در کنار آن آثار پوستر در شاخه گرافیک و آثار کاریکاتور هم به نمایش گذاشته می‌شود و داوری دو بخش پوستر و کاریکاتور به صورت فراجناحی برگزار می‌شود و هم افراد مستقل و هم وابسته به دولت در داوری این دو بخش حضور دارند.
او در ادامه به جشن فیلم تصویر به‌عنوان بخش دوم این رویداد پرداخت و گفت: در این بخش فیلم‌هایی به نمایش در‌می‌آیند که غیر‌تجاری‌اند و امکان اکران در سینماهای سراسری را ندارند.
البته تا سه سال پیش که گروه سینماهای هنر و تجربه آغاز به کار کرد یعنی تا دورة دوازدهم جشن فیلم تصویر ما تنها مرجع نمایش این دست از فیلم‌ها بودیم اما وقتی در سازمان سینمایی کشور، گروه هنر و تجربه به راه افتاد اغلب این فیلم‌ها فرصت نمایش پیدا کرده‌اند.
صمدیان با بیان اینکه افتخار جشن تصویر سال در سال‌هایی که گذشت این بوده که چهره‌هایی را به عرصه سینمای حرفه‌ای کشور معرفی کرده، افزود: چهره‌هایی مانند نرگس آبیار، آیدا پناهنده و سعید روستایی و همچنین بسیاری از دانشجویان عباس کیارستمی که فیلم‌هایشان اینجا نمایش داده شد و مورد توجه سینمای حرفه‌ای قرار گرفت.
دبیر جشن تصویر سال گفت: از سه سال پیش بخش جشنواره جشنواره‌ها را به دیگر بخش‌های این رویداد اضافه کرده‌ایم و در آن فیلم‌هایی که در جشنواره‌های دیگر مانند فیلم کوتاه تهران و سینما حقیقت و … جایزه گرفته‌اند به صورت رایگان در سالن‌های ناصری و شهناز به نمایش در می‌آیند.
سیف‌الله صمدیان گفت: ما با افتخار اعلام می‌کنیم که هیچگاه بودجه دولتی برای این رویداد دریافت نکرده‌ایم. البته گاهی بخش‌های فرهنگی نهادهای دولتی و نیمه دولتی به صورت خودجوش از این رویداد حمایت‌هایی کرده‌اند مثل شهرداری و همین خانه هنرمندان ایران در این میان هم چهره‌های شاخص فرهنگی هنری با شرکت در بخش‌های مختلف داوری و اجرا در طول ۱۴ سال گذشته، کمک‌های معنوی به این رویداد کرده‌اند کسانی مثل ابراهیم حقیقی، ابراهیم حاتمی‌کیا، ابراهیم مختاری، ابوالفضل جلیلی، احمد عالی، احمد بورقانی، اصغر فرهادی، امید روحانی، آلفرد یعقوب‌زاده، آیدین آغداشلو، بهمن جلالی، پیروز کلانتری، حبیب رضایی، رامبد جوان، فاطمه معتمد‌آریا، محمود کلاری و … عباس کیارستمی هم کسی بود که از دورة اول این رویداد ما را همراهی کرد. این رویداد با شرکت ۱۲۰ نفر در دورة اول آن شروع شد و اکنون شرکت‌کنندگان در آن به بالای ۳ هزار نفر رسیده‌اند و امسال فقط حدود ۴۰ هزار عکس برای بخش عکاسی ارسال شده است.
صمدیان خبرداد: امسال در کنار بخش‌های پیشین این رویداد، بخشی را داریم که آثار ژورنالیستی کاریکاتور که در قالب کارتون ارائه شده به نمایش در می‌‌آید و در آنها مناسبت‌های مختلف سال ارائه شده است. حدود ۱۲۰ تصویر این کاریکاتور‌ها با کمک سردبیران نشریات مختلف برای ارائه در این بخش انتخاب شده است.
او همچنین دربارة‌ بخش‌هایی که در قالب مولتی‌مدیا و روی مانیتور به نمایش در می‌آیند، توضیح داد: عکسهای خبری، ۲۰۰ عکس از بخش «ایران ما» که در طول چند سال اخیر برگزاری این بخش گنجینه ارزشمندی گردآوری شده و ما منتظر حمایت‌گر مالی برای چاپ آنها هستیم، همچنین آلفرد یعقوب‌زاده مجموعه عکسهایی با موضوع پادشاهی حیوانات در هند دارد که همه اینها به صورت مولتی‌ مدیا به نمایش در‌می‌آیند.
مرتضی نیکوبذل عکسهایی از جنگ علیه داعش دارد، محمد گل جامجو آرشیو ارزشمندی از عکسهایی دارد که ۵۰ سال پیش را در بر می‌گیرد و عکسهایی از جمله مجلس عروسی پهلوان تختی در این مجموعه است، عکسهای احمد معینی جم هم که مروری است به عکاسی ورزشی سال‌۹۶ و همچنین عکسهایی از خانم فرجیان که با موضوع پرورش گل در محیط آموزشی مدارس گرفته شده، ازجمله مجموعه‌هایی است که به صورت مولتی مدیا نمایش داده می‌شوند.
صمدیان اضافه کرد: ما امسال بخش «یزد شهرجهانی» را در حوزه عکس و گرافیک داریم،‌ همچنین بخش عکس از دومین جشنواره فرهنگی هنری «ساخت ایران» از دیگر بخش‌های رویداد امسال است. اما بخش ویژه و انسانی جشن تصویر سال امسال، تور عکاسی حیدر رضایی با کمک کمیته امداد در مناطق محروم ایران است که با هدف جلب توجه هنرمندان و مسئولین به این مناطق از طریق عکسهای گرفته شده برگزار می‌شود. همچنین یک نمایشگاه یک هفته‌ای از عکسهای یک عکاس ایتالیایی از عشایر ایران را خواهیم داشت.
صمدیان گفت: امسال به یاد وحید سهرابی ابد عکاس فقید خبرگزاری ایسنا، از سوی خانواده این عکاس جایزه‌ای به عکاسی که کار ویژه‌ای در عکسهایش انجام داده باشد تعلق می‌گیرد و کما‌فی‌السابق از سوی تصویر سال نیز جایزه ویژه‌ای به هنرمند شاخصی اهداء خواهد شد و سالهای پیش این جایزه به اکبر عالمی، محمود کلاری و عباس کیارستمی رسید.
سیف‌الله صمدیان با بیان اینکه در جشنواره فیلم تصویر ۱۱‌ساعت نمایش فیلم خواهیم داشت، گفت: به جز بخش جشنواره جشنواره‌ها ما بخش ویژه‌ای هم خواهیم داشت و آن فیلم‌هایی است که دربارة عکاسان ساخته شده است.

برچسب‌ها:

نظر شما