شناسهٔ خبر: 24185313 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

سیف الله صمدیان در نشست پانزدهمین جشن تصویر سال :

«تصویر سال» رویداد هنری فارغ از وابستگی هاست/ زیر سایه دولت نبودیم

خبرگزاری شبستان: دبیر پانزدهمین جشن تصویر سال گفت: جشن تصویر سال تنها رویداد فرهنگی هنری ایران است که فارغ از وابستگی ها دوام آورد و به عدد ۱۵ رسیده است چون زیر سایه دولت نبوده ایم .

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار فرهنگی شبستان، نشست پانزدهمین جشن تصویر سال پیش از ظهر امروز یکشنبه 29 بهمن با حضور سیف الله صمدیان، دبیر این رویداد هنری در خانه هنرمندان برگزار شد.

 

سیف الله صمدیان، دبیر پانزدهمین جشن تصویر سال در این نشست گفت: امسال وارد دوره ای می شویم که برای رسیدن به پانزدهمین سال از مسیرهای دشواری عبور کردیم؛ به یک تعادل در عرصه فرهنگ رسیدن کار مشکلی است، جشن تصویر سال  تنها رویداد فرهنگی هنری ایران است که فارغ از وابستگی ها دوام آورد و به عدد 15 رسیده است چون زیر سایه دولت نبوده ایم و این به تنهایی از طریق اجراکنندگان نبود تک تک هنرمندان در آن نقش داشتند.

وی افزود: به باور و عقیده هنرمندان 15 سال جشن تصویر سال یک سفره غنی از بابت فرهنگ و هنر بود و بسیار ساده و بدون لباس سیاست زدگی همه دور آن نشسته اند که اتفاق نادری است.

 

سیف الله صمدیان اظهار داشت:  در این رویداد بیش از 10 تا 12 انجمن دور هم در تصویر سال جمع می شوند و بهترین آثار را در اختیار ما قرار می دهند، جشن تصویر سال از 2 بخش نمایشگاهی سالانه تصویر سال شامل آثار عکاسان در 5 شاخه خبری اجتماعی، ورزشی، هنر و هنرمندان عکاسی خلاقانه نگاه دیگر و بخش گرافیک، پوستر  برگزار می شود؛ در بخش گرافیک و پوستر و کاریکاتور نیز فراجناحی عمل خواهیم کرد و داوران از ترکیب گروه‌های مختلف فکری است.

 

وی افزود:بخش دیگر جشنواره فیلم تصویر شامل فیلم هایی که امکان اکران در بیرون ندارند و غیر تجاری هستند می شود، تا دوازدهمین دوره تنها مرجع نمایش آثار  در زمینه فیلم کوتاه، مستند و انیمیشن بودیم که رنگ و بوی هنر تجربه هستند.

 

دبیر پانزدهمین جشن تصویر سال همچنین گفت:افتخار جشن تصویر سال  این است که از گروه های جوان آن هنرمندان بزرگی به سینما وارد شدند، نرگس آبیار را در جشنواره فیلم تصویر از سه سال پیش در جشنواره را داریم،آثار برگزیدگان را در سالن شهناز و ناصری نمایش می دهیم .

 

این هنرمند افزود: خانه هنرمندان محل و مبنای اصلی این رویداد هنری بوده است و  در واقع بزرگترین گردهمایی اعضای تصویر سال است.

 

دبیر پانزدهمین جشن تصویر سال و جشنواره فیلم تصویر همچنین گفت: ما با افتخار و با ذلت می‌گوییم که بودجه دولتی نداریم؛ دستگاه‌های مختلفی مانند شهرداری تهران جوایز را اهدا می‌کنند. افرادی مانند ابراهیم حقیقی، ابراهیم حاتمی‌کیا، احمد عربانی، اصغر فرهادی ، آلفرد یعقوب زاده، آیدین آغداشلو، کیارستمی و رامبد جوان، فاطمه معتمدآریا، مهدی پاکدل این جشن را حمایت کرده‌اند.

 

دبیر پانزدهمین جشن تصویر سال گفت: امسال در کنار بخش نمایشگاهی جشن تصویر سال آثار کاریکاتور را با کمک سردبیران برگزار خواهیم کرد و 120 کارتون به دیوار می آید؛ علاوه بر بخش کاریکاتور آثار ژورنالیستی کارتون را هم بر دیوار می بیند.

 

سیف الله صمدیان با بیان اینکه در بخش «ایران ما» یک گنجینه ارزشمندی جمع آوری شده است؛ اظهار داشت: در بخش ایران عکس های منتخب سال ایران به نمایش در می آید.

 

وی از نمایش آثاری از آلفرد یعقوب زاده، عکاس خلاق ایرانی که بیش از 30 سال انتفاضه فلسطین را به تصویر کشید خبر داد و گفت: در این جشن این عکاس یک کار خاصی را برای تصویر سال انجام داده و «نقش حیوانات در هند» را به تصویر کشیده است.

 

وی افزود: در جشن تصویر سال آثار مرتضی نیکو بذل، عکاس فتوژورنالیسم ایرانی که جنگ علیه داعش را به تصویر کشیده نمایش داده می شود؛ همچنین  آرشیو محمدگل جامجو که آرشیوی از رویدادهای 50 سال ایران در عرصه فیلم و سینما است نمایش داده خواهدشد.

 

دبیر پانزدهمین جشن تصویر سال همچنین گفت: احمد معینی جم عکاس خبری ایرانی در کنار دیگر عکاسان ورزشی یک کار ویژه کرده است و از اکثر  رشته های ورزشی مولتی مدیا تهیه کرده است که این مولتی مدیا به نمایش در می آید؛ همچنین یک مولتی مدیا با عنوان« پرورش گل در محیط آموزشی» ویژه کودکان ایرانی به نمایش در می آید.

 

سیف الله صمدیان از برپایی نمایشگاه عکس یزد شهر جهانی در بهار آینده خبر داد و گفت: در جشن تصویر امسال بخش ویژه به «یزد شهر جهانی» اختصاص دارد و به همین مناسبت نمایشگاه عکس و گرافیک در این شهر برپا می شود.

 

وی افزود: دومین جشنواره «ساخت ایرانی» با همکاری تصویر سال اردیبهشت ماه برگزار می شود.

 

دبیر پانزدهمین جشن تصویر سال اظهار داشت: نمایشگاه تور عکاسی حیدر رضایی در مناطق محروم ایران که عکس های خاصی در جلب توجه هنرمندان و مسئولان به این مقوله دارد  به مدت 10 روز برپا می شود.

 

وی افزود:  نمایشگاه یک هفته ای عکاس ایتالیایی با موضوع عشایر ایران و ایتالیا با کمک موسسه هنرهای معاصر ایران برپا می شود.

 

سیف الله صمدیان اظهار داشت: هر سال یک بخش مسابقه داریم که جایزه محسن رسول اف است، جایزه ویژه زیر 25 سال است که در بخش های فیلم، کاریکاتور، عکس و گرافیک عکاسی برگزار می شود و جایزه اش را خانواده رسول اف می دهند. همچنین امسال به یاد وحید سهرابی جایزه عکس برگزار می شود.

نظر شما