شناسهٔ خبر: 24182214 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: رسا | لینک خبر

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان:

عُجب و حق به جانب بودن سبب طغیان می‌شود

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه محبت، طغیان را ریشه‌کن می کند، گفت: هر چه محبت نسبت به خداوند و اهل بیت(ع) بیشتر شود، حس طغیان کم می شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان شب گذشته در مراسم عزاداری به مناسبت ایام فاطمیه که در حسینیه آیت الله مرعشی نجفی برگزار شد، با اشاره به اینکه اولین و مهم ترین مسأله‌ای که خداوند در قرآن کریم ذکر فرمود، رابطه میان «طغیان و استغنا» در آیه 6 سوره علق است، گفت: در این آیه شریفه ریشه روانشناختی طغیان کردن ذکر شده است.

استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: قرآن کریم یک فرصت طلایی و محلی برای مطالبه است، زیرا سخن مستقیم خداوند  بوده و حتی از نشانه های ربوبیت در عالم هستی هم برتر است.

وی با بیان اینکه حس استغنا و بی نیازی سرمنشأ طغیان انسان ها است، عنوان کرد: می توان گفت که در همه انسان ها نوعی طغیان وجود دارد.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان با اشاره به اینکه طغیان هم در غم و هم در شادی امکان رخ دادن دارد، خاطرنشان کرد: طغیان روح و قلب انسان را تاریک‌می کند، اگر انسان حس کند نورانیت و‌ معنویت ندارد، به یقین دچار طغیان شده است، بر این اساس باید طغیان را باور کنیم، از آثار شوم آن آگاه شویم و از آن به هر نحوی پرهیز کنیم.

استاد حوزه و دانشگاه تأکید کرد: فرزندان باید به گونه‌ای تربیت شوند که از طغیان دوری کنند.

وی با بیان اینکه عُجب و حق به جانب بودن سبب طغیان انسان ها می شود، ابراز کرد: امام حسین(ع) فرمودند «من طغیان نکردم، بلکه من قیام کردم برای طلب اصلاح در دین جدم(از بدعت هایی که در آن گذاشته شده است)» و این سخن یعنی اینکه حضرت(ع) همواره بر طغیان نکردن مراقبت داشتند.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان بیان داشت: امام خمینی(ره) در هنگام بازگشت به ایران در هواپیما به عبادت و تضرع به درگاه خداوند پرداختند که این نشانگر آن است که ایشان محو درگاه ایزدی بودند که حتی در هنگام تشکیل حکومت اسلامی، باز هم خود را نیازمند به خداوند دانستند و طغیان نکردند.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه با توجه به رفتار علما و بزرگان دین زیرساخت های مبارزه با طغیان را درمی یابیم، اظهار داشت: ساده گویی عجیبی که در سخنان امام راحل بود، یکی از نشانه های مبارزه با طغیان نفس است.

وی اضافه کرد: کاش هر آسیب اجتماعی مانند نزاع میان زوجین، بدحجابی و‌ غیره با عنوان «طغیان» بررسی می شد تا روشن شود چه موضوعاتی سبب احساس استغنا در این افراد شده تا مرتکب رفتار ناهنجار شوند.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان با تأکید بر اینکه محبت، طغیان را ریشه‌کن می کند، گفت: هر چه محبت نسبت به خداوند و اهل بیت(ع) بیشتر شود، حس طغیان کم می شود؛ انسانی که از محبت پر شود، در درگاه ایزدی خاضع و خاشع خواهد بود.

استاد حوزه و دانشگاه یکی دیگر از عوامل بازدارنده طغیان را درآمیختن ایمان با تواضع دانست و ابراز داشت: تنها ایمان آوردن کافی نیست، زیرا شیطان هم ایمان داشت، اما چون تواضع نداشت طغیان کرد و برای همین از درگاه خداوند رانده شد.

وی در پایان با بیان اینکه کسی که عاشق خداوند باشد، حتی اگر در درجات معنوی به اوج برسد، باز هم ابراز کوچکی و تواضع می کند، یادآور شد: امام حسین(ع) و یاران شان نمونه بارز این عشق به خداوند هستند./۸۴۱/پ۲۰۲/ی

نظر شما