شناسهٔ خبر: 24174454 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

کارنامه ده ساله کوزوو ضعيف بوده است

خبرگزاری صداوسیما

صاحب‌خبر -

به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري صداوسيما؛ کوزوو ده سال پس از کسب استقلال با فساد مالي، ضعف زيرساخت ها و مشکلات عديده ديگري دست و پنجه نرم مي کند.
به گزارش شبکه تلويزيوني فرانس بيست و چهار، کوزوو دهمين سالگرد استقلال خود را جشن مي گيرد اما هشتاد کشور جهان از جمله روسيه و صربستان و پنج کشور عضو اتحاديه اروپا هنوز کوزوو را به عنوان يک کشور مستقل به رسميت نمي شناسند.
مجري از گزارشگر اين شبکه در پريشتينا پايتخت اين کشور پرسيد: اين کشور کوچک ده سال پس از کسب استقلال چه کارنامه اي دارد؟ به نظر مي رسد اين کشور تا حاکميت قانون فاصله زيادي دارد.
گزارشگر پاسخ داد: مردم کوزوو امروز در پريشتينا سالگرد کسب استقلال کشورشان را جشن مي گيرند. کارنامه اولين دهه جوان ترين کشور اروپا چشمگير نيست. کوزوو پس از مولداوي فقير ترين کشور اروپاست. توليد ناخالص ملي کوزوو ده بار کمتر از متوسط ساير کشورهاي اروپايي است. علاوه بر اين کوزوو با مشکل فساد مالي در حکومت مواجه است. تمامي اقدامات انجام گرفته براي تامين نيازهاي کشور با هدف غارت بودجه دولتي، از طريق دولت و با وساطت شرکت ها انجام مي گيرد. کيفيت زيرساخت ها در اين کشور بسيار نامناسب است. فساد مالي بخش خصوصي را نيز فرا گرفته است چرا که هيچ شرکتي بدون پرداخت رشوه قادر به ادامه فعاليت نيست. در بعد سياسي نيز کوزوو توسط فرماندهان سابق ارتش آزاديبخش کوزوو اداره مي شود. اين نظاميان سابق در قالب يک ائتلاف در دولت حضور دارند. نخست وزير و رئيس جمهوري کوزوو در گذشته از فرماندهان ارتش آزاديبخش کوزوو بوده اند. جامعه کوزوو با بن بست مواجه شده است. دو انتخابات برگزار شده در اين کشور شفاف نبوده و حاکمان با راي واقعي مردم به قدرت نرسيده اند.
مجري پرسيد: بلگراد(صربستان)، استقلال کوزوو راکه در گذشته يکي از استان هاي اين کشور بوده است، به رسميت نمي شناسد. آيا اين وضع تغيير خواهد کرد؟ گزارشگر پاسخ داد: بلگراد در ده سال گذشته از قبول استقلال کوزوو که در گذشته بخشي از خاک صربستان بوده است ،سر باز زده است. صربستان در مواضع خود از حمايت هاي دو عضو دائم شوراي امنيت سازمان ملل يعني روسيه و چين برخوردار است. ميانجيگري هاي اروپا براي يافتن راه حلي که به برقراري رابطه بين کوزوو و صر بستان مواجه شود، از سال دو هزار و يازده آغاز شده است. تمامي اين تلاش ها تاکنون بي نتيجه بوده اند. اما دو روز پيش شاهد رويدادي غافگير کننده بوديم. رئيس جمهوري صربستان بي آن که از به رسميت شناختن کوزوو به عنوان يک کشور مستقل سخني به ميان آورد، احتمال توافق با کوزوو را مردود ندانست. وي گزينه هاي مختلفي را مطرح کرد که برگزاري همه پرسي در صربستان در اين خصوص يکي از اين گزينه ها بود. رئيس جمهوري کوزوو نيز وعده توافق با صربستان تا پايان سال جاري را داده است. گرچه نمي توان تصور کرد که صربستان کوزوو را به رسميت بشناسد، اما مي توان نسبت به تغيير اوضاع سياسي و ديپلماتيک در ماه هاي آينده اميدوار بود.

نظر شما