شناسهٔ خبر: 24175639 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

کارنامه ده ساله کوزوو ضعیف بوده است

کوزوو ده سال پس از کسب استقلال با فساد مالی، ضعف زیرساخت‌ها و مشکلات عدیده دیگری دست و پنجه نرم می‌کند.

صاحب‌خبر -

کارنامه ده ساله کوزوو ضعیف بوده استبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از شبکه تلویزیونی فرانس بیست و چهار، کوزوو دهمین سالگرد استقلال خود را جشن می‌گیرد اما هشتاد کشور جهان از جمله روسیه و صربستان و پنج کشور عضو اتحادیه اروپا هنوز کوزوو را به عنوان یک کشور مستقل به رسمیت نمی‌شناسند.

مجری از گزارشگر شبکه فرانس بیست و چهار در پریشتینا پایتخت کوزوو پرسید: این کشور کوچک ده سال پس از کسب استقلال چه کارنامه‌ای دارد؟ به نظر می‌رسد این کشور تا حاکمیت قانون فاصله زیادی دارد.

گزارشگر پاسخ داد: مردم کوزوو امروز در پریشتینا سالگرد کسب استقلال کشورشان را جشن می‌گیرند. کارنامه اولین دهه جوان‌ترین کشور اروپا چشمگیر نیست. کوزوو پس از مولداوی فقیر‌ترین کشور اروپاست.

تولید ناخالص ملی کوزوو ده بار کمتر از متوسط سایر کشور‌های اروپایی است. علاوه بر این کوزوو با مشکل فساد مالی در حکومت مواجه است. تمامی اقدامات انجام گرفته برای تامین نیاز‌های کشور با هدف غارت بودجه دولتی، از طریق دولت و با وساطت شرکت‌ها انجام می‌گیرد. کیفیت زیرساخت‌ها در این کشور بسیار نامناسب است. فساد مالی بخش خصوصی را نیز فرا گرفته است چرا که هیچ شرکتی بدون پرداخت رشوه قادر به ادامه فعالیت نیست.

در بعد سیاسی نیز کوزوو توسط فرماندهان سابق ارتش آزادیبخش کوزوو اداره می‌شود. این نظامیان سابق در قالب یک ائتلاف در دولت حضور دارند. نخست وزیر و رئیس جمهوری کوزوو در گذشته از فرماندهان ارتش آزادیبخش کوزوو بوده اند. جامعه کوزوو با بن بست مواجه شده است. دو انتخابات برگزار شده در این کشور شفاف نبوده و حاکمان با رای واقعی مردم به قدرت نرسیده اند.

مجری پرسید: بلگراد (صربستان)، استقلال کوزوو راکه در گذشته یکی از استان‌های این کشور بوده است، به رسمیت نمی‌شناسد. آیا این وضع تغییر خواهد کرد؟ گزارشگر پاسخ داد: بلگراد در ده سال گذشته از قبول استقلال کوزوو که در گذشته بخشی از خاک صربستان بوده است، سر باز زده است. صربستان در مواضع خود از حمایت‌های دو عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل یعنی روسیه و چین برخوردار است.

میانجیگری‌های اروپا برای یافتن راه حلی که به برقراری رابطه بین کوزوو و صر بستان مواجه شود، از سال دو هزار و یازده آغاز شده است. تمامی این تلاش‌ها تاکنون بی نتیجه بوده اند. اما دو روز پیش شاهد رویدادی غافگیر کننده بودیم. رئیس جمهوری صربستان بی آن که از به رسمیت شناختن کوزوو به عنوان یک کشور مستقل سخنی به میان آورد، احتمال توافق با کوزوو را مردود ندانست.

وی گزینه‌های مختلفی را مطرح کرد که برگزاری همه پرسی در صربستان در این خصوص یکی از این گزینه‌ها بود. رئیس جمهوری کوزوو نیز وعده توافق با صربستان تا پایان سال جاری را داده است. گرچه نمی‌توان تصور کرد که صربستان کوزوو را به رسمیت بشناسد، اما می‌توان نسبت به تغییر اوضاع سیاسی و دیپلماتیک در ماه‌های آینده امیدوار بود.

انتهای پیام/

کوزوو دهمین سالگرد استقلال خود را جشن می‌گیرد

نظر شما